dinsdag 11 december 2018

3de zondag in de advent




Wat moeten wij doen?
Gemeenschap zijn die geloofwaardig is,
die protesteert tegen armoede,
die durft kiezen voor verandering en solidariteit?
Heer ontferm U over ons, Heer wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.

Wat moeten wij doen?
Beseffen dat het niet gaat
om wat we zouden kunnen doen,
maar eensgezind opkomen tegen onrecht?
Christus ontferm U over ons, Christus wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.

Wat moeten wij doen?
Delen met wie niets heeft,
stem geven aan wie de mensen durven zijn
tegen onmenselijkheid in?
Heer ontferm U over ons, Heer wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.



Eerste lezing

Sefanja 3, 14-18
  
“Mensen van Jeruzalem,
laat het maar horen dat jullie blij zijn en vreugdevol.
Ik, uw Heer, heb vergeven
dat jullie onrecht hebben gedaan aan wie zwak en weerloos was.
Ik zal je niet langer straffen.
Jullie hoeven niet meer bang of angstig te zijn.
Maar blijf waakzaam en laat je inzet niet verslappen.
Dan zal Ik, uw Heer en God, altijd bij je zijn.
Want Ik hou van jullie.
Zo zullen jullie als nieuwe mensen werken aan een nieuwe wereld.”

Woord van God                Wij danken God



Voorbeden (124)


Dat de vreugde groeit in onze kerkgemeenschap,
op weg in de advent.
Dat bij vele christenen een nieuw elan ontluikt
in hun geloof en geloofsbeleving.
Laat ons zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden.

Dat er vreugde komt bij hen die lijden onder armoede en uitsluiting.
Dat zij zich gezien en gesteund voelen
en de kans krijgen om al hun krachten te ontwikkelen.
Laat ons zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden.

Dat de vreugde groeit bij kinderen en jongeren die leven in de buitenbaan.
Dat zij minstens een gelijke behandeling krijgen
en extra kansen waar zij kwetsbaar zijn.
Laat ons zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden.

Dat de vreugde groeit in deze gemeenschap.
Dat wij zorgen voor vruchten van solidariteit
en oog hebben voor wie het moeilijk heeft.
Laat ons zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden.




Bezinning

Als het laatste briefje van 20
gewisseld wordt in 1 brood en 17 euro 80.

Als je bedenkt dat het beter is
om die tandpijn nog enkele weken te verbijten.

Als je moet beslissen
aan wie je ditmaal schaamte zal tonen
door uitstel van betaling te vragen.

Als je laatste 17 euro 80
gewisseld wordt in broodnodige toiletartikelen,
een pijnstiller voor je tanden en 9 euro 15.

Als je leest dat er mensen zijn die bewust kiezen
voor dagen zonder vlees
en veel van jouw dagen zijn niet alleen zonder vlees
maar ook zonder groenten en fruit.

Als je schrik hebt
dat die hoest weer erger zal worden,
nu de dagen kouder worden
en de kilte tot in de muren kruipt.

Als je vreest dat je toch zal moeten kiezen
tussen de tandarts en de dokter.

Als je de dagen aftelt
tot het leefloon komt, maar niet de dagen
tot de verjaardag van je kind,
omdat het ook de dag zal zijn
waarop er weer nog maand over is
op het einde van je geld,
en het laatste briefje van 20
alweer gewisseld wordt
in kruimels op je tafel en 17 euro 80.

Stilte


Geen opmerkingen: