woensdag 1 februari 2017

Lichrmisviering

Schuldbelijdenis


Wij vragen vergiffenis voor al die keren
dat wij ondankbaar waren tegenover onze ouders.
Vergeef ons Heer.

Kome over ons uw Geest, uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.

Wij vragen vergiffenis voor al die keren
dat wij geen vreugde brachten binnen onze vriendengroep,
Vergeef ons Heer.

Kome over ons uw Geest, uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.

Wij vragen vergiffenis voor al die keren
dat wij vergeten te danken voor gewone dingen,
voor mensen die van ons houden
en voor al het goede om ons heen.
Vergeef ons Heer.

Kome over ons uw Geest, uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.


Lezing


Luisteren we naar één van de psalmen.


Mijn licht en mijn leven is God,
Voor wie zou ik bang zijn ?
Jij bent het veilige huis waar ik woon,
Daarom ben ik niet bang.
Luister naar mij, God, wanneer ik je roep,
Kom heel dicht bij mij en omarm mij.
Jij hebt gezegd dat ik jouw licht moet zoeken,
En dat licht alleen moet volgen.
Zorg dat de dwaallichtjes mij niet weglokken van het goede spoor.
Laat mij niet los, blijf bij mij.
Zelfs als zou iedereen mij in de steek laten
Van jou ben ik zeker.
Jij zal toch je kind niet laten vallen.
Ik kijk uit naar jou, Heer,
Ik weet dat je komt.
Wordt het moeilijk,
geef mij een hand,
Zou ik vallen,
draag me.
Ik zal nooit bang zijn voor de duisternis,
Jij bent mijn licht, ik wacht op jou.


Voorbeden


Voor de Kerk van God op aarde:
dat zij het licht uitdraagt overal waar duisternis is …
Laten wij zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.

Voor de allerkleinsten:
dat zij welkom zijn in deze wereld
en met tedere zorg worden omringd …
Laten wij zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.

Voor de moeders en de vaders:.
dat zij het mooie en de grootheid van hun taak
blijvend beseffen …
Laten wij zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.

Voor ons allen op dit Lichtmisfeest:
dat wij vreugde beleven aan deze ontmoeting
met de Heer in zijn Tempel …
Laten wij zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.

Heer, we bidden voor alle kinderen in ons midden.
Wij vragen aan de Goede Vader met het grote hart,
dat ze allen zouden opgroeien tot fijne, gelukkige mensen
Laat ons zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.

Bezinning



Op zekere dag vond een oud mannetje een mooie kaars in een oude kast.
Hij keek naar die kaars : vuurrood met gouden randen.
En plotseling zei de kaars:
”Ik heb nooit mogen branden omdat jij zo zuinig was.
Ik heb altijd maar in die donkere kast moeten liggen.
Steek mij aan en ik breng je licht.”

Het mannetje stak de kaars aan.
Eerst werd het vlammetje kleiner alsof het wilde weglopen.
En toen werd het opeens groter en groter.
Er kwam dansend licht in de kamer en de kaars lachte,
zo dat er dikke tranen kaarsvet naar beneden liepen.

“Zie je, ik word kleiner, maar jij hebt licht.
Zie je, ik brand weg, maar jij kan de kleuren van de kamer zien.
Ha, nu ben ik pas echt kaars.”
Toen de kaars helemaal was opgebrand,
werd het donker in de kamer,
maar in het hart van ons mannetje was een lichtje gaan branden…

“Nu begrijp ik je, kaars”, zei hij,
“je bent pas echt kaars als je brandt voor een ander,
als je je helemaal hebt weggegeven!”



Geen opmerkingen: