vrijdag 11 maart 2016

Goede Vrijdag namiddag

GOEDE VRIJDAG 2016 NAMIDDAGVIERING

Inleiding:


God, Je hebt ons geleerd
dat we U 'Vader', 'Moeder' mogen noemen
en sedertdien weten we van uw verdriet,
van uw tranen als U ziet wat uw kinderen elkaar aandoen.
Toch noemen we U vandaag weer: de grote Trooster.
Kom bij ons in deze viering
als een lieve Herder die onze tranen verstaat,
die ons wil omarmen,
en verdriet laat verdwijnen als duisternis voor het licht,
vandaag en alle dagen van ons leven.

Gebed van Jezus aan het kruis:


“ God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? ”

Lector 1

God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten ?
Mijn God, roep ik overdag en Gij zwijgt ?
Ik roep ’s nacht en Gij laat mij maar roepen ?
Ik ben geen mens,
ik ben een worm, gehoond door de mensen, veracht door de buurt.
Ik ben bespottelijk in aller ogen, iedereen lacht me hoofdschudden uit.
Hij zocht het bij God, laat Die hem dan redden, laat God hen bevrijden,
die houdt toch van hem.

Lector 2

Vandaag staan we stil bij het kruis,
geen einde in Zijn leven,
maar de weg naar verheerlijking en verrijzenis.
Vandaag staan we stil bij het kruis,
ondanks alles toch nog dat ellendige kruis in het leven van velen.

Het kruis in je leven, het kruis in het leven van zoveel mensen,
volkeren, landen, rassen, het kruis in het leven van Jezus.

Lied: 353 MET DE BOOM DES LEVENS


Met de boom des levens wegend op zijn rug,
droeg de Here Jezus Gode goede vrucht.

Kyrieleison, wees met ons begaan,
doe ons weer verrijzen uit de dood vandaan.

1. JEZUS WORDT TER DOOD VEROORDEELD


Lector 1

Omdat Pilatus Jezus wilde vrijlaten, sprak Hij hen opnieuw toe.
Maar zij schreeuwden: ‘Aan het kruis met Hem, aan het kruis’

Lector 2

Het bestaat tot vandaag. Mensen schreeuwen voor het grote gelijk.
Spelen wij mee dat makkelijke spel? Of hebben we de moed om kritisch te zijn en mild in oordelen en veroordelen ?

PRIESTER

Vandaag bidden wij voor medemensen
die onrecht worden aangedaan.
Mensen die het slachtoffer zijn van goedkope roddels,
van achterklap en lastercampagnes,
al wie door het slijk wordt gehaald.
Dat zij de moed vinden,maar ook vriendschap, die kracht geeft om te vergeven en weer op te staan, zoals Jezus toen.

Daarom steken we een kaars aan bij het kruis.

SAMEN

Sta op, Lieve Onzichtbare. Sta op, lieve medemens,
laten we gaan de weg van het andere leven,
de tocht van elke dag opnieuw naar altijd beter,
waar het klare licht wint van dreigend duister,
waar goedheid sterker is dan zoveel kwaad.


Lied 924: Ik sta voor U in leegte en gemis,


Ik sta voor U in leegte en gemis,
vreemd is uw naam, onvindbaar zijn uw wegen.
Gij zijt mijn God, sinds mensenheugenis,
dood is mijn lot, hebt Gij een and’re zegen?
Zijt Gij de God bij wie mijn toekomst ligt?
Heer, ik geloof, waarom staat Gij mij tegen?

2. VERONICA DROOGT HET GELAAT VAN JEZUS.

Lector 1

Een vrouw komt uit de rij van kijkers.
Zij trotseert de blikken van de massa.
Zij helpt de terdoodveroordeelde.
Veronica wast zweet en bloed weg.
Durven wij haar voorbeeld volgen ?
Of kiezen we voor de macht van de massa, voor de soldaten zonder medelijden ?

Lector 2

De moeilijkste weg is tegen de stroom invaren.
Want het is zoveel makkelijker om je boot af te houden,
of gewoon wat rond te dobberen, mee te babbelen met wie het hoogste woord voert en vooral niet op te vallen in doen en laten.

PRIESTER
Toch bidden wij vandaag voor meer durf,
voor voorbeeldige vrouwen als Veronica,
die de massa trotseren en mensen doen opstaan zoals Jezus toen.

Daarom steken we een kaars aan.


SAMEN
Sta op, Lieve Onzichtbare Sta op, lieve medemens,
laten we gaan de weg van het andere leven,
de tocht van elke dag opnieuw naar altijd beter,
waar het klare licht wint van dreigend duister,
waar goedheid sterker is dan zoveel kwaad.

Lied: 371 O HOOFD VOL BLOED EN WONDEN

O hoofd vol bloed en wonden, bedekt met smaad en hoon,
o hoofd zo wreed geschonden, uw kroon een doornenkroon,
o hoofd eens schoon en heerlijk en stralend als de dag,
hoe lijdt Gij nu zo deerlijk! Ik groet U vol ontzag.

3. JEZUS VALT ONDER ZIJN KRUIS


Lector 1

‘De grootste liefde die iemand zijn vrienden kan betonen,
bestaat hierin dat hij zijn leven voor hen geeft.

Zijn begeleiders kennen geen medelijden.
Zij slaan en stampen de man vooruit.
Jezus is doodmoe,
staart voor zich uit, maar valt.
Het moet al de derde keer zijn.

Lector 2.

Zo gebeurt ook nu.
Mensen gaan altijd opnieuw tenonder,
ondanks zoveel hulp
en nog meer goede raad.
Helpen wij hen terug op de been,
tot drie keer toe ?

PRIESTER

Geef ons mensen, Goede God,
die nooit opgeven,
die in eindeloos geduld de machteloze helpen,
die in mateloze liefde kiezen
voor verschoppelingen en hen laten opstaan, zoals Jezus toen.

Daarom steken we een kaars aan.

SAMEN

Sta op, Lieve Onzichtbare Sta op, lieve medemens,
laten we gaan de weg van het andere leven,
de tocht van elke dag opnieuw naar altijd beter,
waar het klare licht wint van dreigend duister,
waar goedheid sterker is dan zoveel kwaad.

Lied 372 JEZUS, OM UW LIJDEN GROOT

Jezus, om uw lijden groot, om uw leven en uw dood,
die volbrengen 't recht van God, Kyrie eleison.

Om het zwijgen, het geduld, waarmee Gij de wet vervult,
als men vrucht'loos zoekt naar schuld, Kyrie eleison.

4.JEZUS WORDT VAN ZIJN KLEREN BEROOFD.

Lector 1

De soldaten verdeelden zijn kleren in vieren, voor iedere soldaat een deel.
Misschien dobbelen wij niet meer om kleren,
rukken wij niemand nog de kleren van het lijf.
Maar tot vandaag benijden wij bezit.
Een ruzie over geld maakt vriendschap stuk, hakt families doormidden.

Lector 2

Ze komen onze huiskamer binnen.
Beelden van naakte mensen,
arm geboren, arm wachtend op de dood die komt. Weldra.
Maar solidaire mensen verlaten ook vandaag
hun rijke land om te zorgen voor wie naakt is, arm en verschopt.
Zoals Jezus toen helpen zij opstaan al wie te kijk wordt gezet
in landen die afhankelijk zijn
van het dobbelspel van rijken en machtigen.


PRIESTER

Wij gedenken al diegenen wier liefde en inzet voor de mensen
beantwoord worden met spot,
voor mensen die te kijk worden gezet
gedenken wij diegenen,
die zich niet gewonnen geven
en die trouw blijven aan zichzelf en hun geloof
en zich niet verkopen voor geld en macht.

Voor hen steken we een kaars aan.

SAMEN

Sta op, Lieve Onzichtbare Sta op, lieve medemens,
laten we gaan de weg van het andere leven,
de tocht van elke dag opnieuw naar altijd beter,
waar het klare licht wint van dreigend duister,
waar goedheid sterker is dan zoveel kwaad.

Lied371 O hoofd vol bloed

O hoofd zo hoog verheven, o goddelijk gelaat,
waar werelden voor beven, hoe bitter is uw smaad!
Gij, eens in 't licht gedragen, door engelen omstuwd,
wie heeft U zo geslagen, gelasterd en gespuwd?

5.JEZUS WORDT AAN HET KRUIS GENAGELD.

Lector 1

Toen ze op het zogeheten Schedelveld kwamen,
sloegen ze Hem daar aan het kruis en ook twee misdadigers,
de één rechts de ander links van Hem.


Lector 2

Een onmenselijke dood wacht al wie tegen is,
wie moedig opkomt voor anders en beter,
wie niet meeheult met schoonpraters,
maar kiest voor rechtvaardigheid.
En wat doen wij ?
Alleen kijken naar zoveel wreedheid
in beeld en machteloos zwijgen ?
Of toch de moeilijke weg van de aanklacht,
die gevangen bevrijdt?

PRIESTER

God, die goed zijt voor alle mensen overal,
het lot van onbekenden in landen ver weg laat ons niet los.
Wij kijken naar wreedheid,
wij begrijpen niet het gebulder van kanonnen,
het waarom van stuk geschoten huizen en dromen.
Daarom kijken wij uit naar vredebrengers die niet zwijgen,
maar zoals Jezus toen, helpen opstaan al wie zwak is.

Daarom steken we een kaars aan.

SAMEN

Sta op, Lieve Onzichtbare
Sta op, lieve medemens,
laten we gaan de weg van het andere leven,
de tocht van elke dag opnieuw naar altijd beter,
waar het klare licht wint van dreigend duister,
waar goedheid sterker is dan zoveel kwaad.

Lied 363 DIT IS HET KRUIS

Dit is het Kruis waaraan de Redder van de wereld heeft gehangen. (3x)


6. JEZUS STERFT AAN HET KRUIS.

Lector 1

Al rond het zesde uur werd het donker in heel het land,
tot het negende uur.
Er was een zonsverduistering.
Het voorhangsel in de tempel scheurde middendoor.
Toen riep Jezus luidkeels:
`Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest.'
Na deze woorden stierf Hij.

Lector 2

De dood is nog altijd donker,
alsof zwaar onweer over ons land komt.
Mensen vluchten weg. Ze zijn bang.
Mensen kijken naar het koude, verstilde leven.
Zij begrijpen niet.
Zijn ze dan Jezus’ voorbeeld vergeten ?

PRIESTER

Om meer geloof bidden wij U, Goede God,
zodat wij leven en sterven weer in uw handen leggen,
Gij die het begin zijt van alle leven,
Gij die onze naam schrijft in de palm van uw hand.
Geef ons profeten die uw en onze taal spreken,
richtingaanwijzers die ons op het juiste pad zetten
en wondere mensen die ons doen opstaan, zoals Jezus toen.

SAMEN

Sta op, Lieve Onzichtbare. Sta op, lieve medemens,
laten we gaan de weg van het andere leven,
de tocht van elke dag opnieuw naar altijd beter,
waar het klare licht wint van dreigend duister,
waar goedheid sterker is dan zoveel kwaad.

Meditatie

STILTE (na een minuut stilte wordt wierook gebrand)


We kunnen nu in stilte vooraan komen om een kaarsje te zetten bij het kruis en zelf een kruisteken te maken.
Laten we vooral de serene stilte bewaren.
Daarna kan je op je plaats bidden in stilte.

Laten we even mijmeren bij de tranen van Petrus

Lector 1

hoe-kun-je-dat-van-mij-denken-traan

Petrus zat stil in een hoekje,
het schreien stond hem nader dan het lachen.
Jezus had hem gezegd dat hij Hem voor morgenvroeg
tot drie keer vroeg verloochend zou hebben.
"Hoe kan Hij dat nu van mij denken",
bleef Petrus denken...
zei Hij niet ooit dat ik een rots was waarop Hij kon bouwen,
en nu dit...

Lector 2

dit-is-niet-eerlijk-traan

Het is gewoon niet eerlijk!
Toen Hij in de tempel predikte en kritiek gaf
konden ze Hem niet de baas en waren ze machteloos.
En dus zijn ze als dieven in de nacht gekomen,
ze stuurden Romeinse soldaten met wapens en fakkels,
ze hebben zelfs één van de onzen omgekocht.
Als ze het met Jezus niet eens zijn,
dat ze dan aantonen wat er verkeerd is aan wat Hij zegt.
Maar dit, da's gewoon niet eerlijk!


ik-wil-wel-helpen-maar-weet-niet-hoe-traan

Lector 1

Zeg me hoe ik kan helpen,
zeg me wat ik kan doen!
Zal ik het kruis van je overnemen, Jezus?
Mag ik de striemen op je rug verzorgen?
Of moet ik misschien gewoon bij Pilatus gaan
en hem uitleggen dat het allemaal een misverstand is...
Ik wil wel helpen, maar ik weet niet hoe...

Lector 2

had-ik-dat-maar-niet-gedaan-traan

Had ik dat maar niet gedaan,
Had ik Jezus maar niet verraden,
geen geld van de hogepriesters aanvaard...
Ze hebben me op een zwak moment benaderd,
hebben me aan het twijfelen gebracht
en ik, ik ben er met mijn ogen open ingelopen...
Verdorie toch, ik kan niet meer stoppen met wenen,
het wordt me allemaal teveel,
zo heeft het leven voor mij geen enkele zin meer...

waarom-nou-jij-traan

Lector 1

Waarom nou Jij, Jezus?
Waarom kon Je niet voorzichtiger zijn?
Wist Je dan niet hoeveel mensen van Jou houden,
en dat we niet zonder Jou verder kunnen.
Doe dan toch wat water in je wijn,
het leven bestaat nu eenmaal uit compromissen.
Waarom nou jij?

stiekem-huilen-traan



Lector 2

Toen je voorbij kwam met het kruis,
heb ik me sterk gehouden,
Ik zou Je moed inspreken
en ik wilde niet dat Je mijn tranen zag,
het is zo al moeilijk genoeg.
Van binnen stroomden de tranen,
de zoute smaak was het enige wat ik nog kon smaken.
Het is moeilijk om zo stiekem te huilen,
het vreet me kapot.

ik-wil-je-nooit-vergeten-traan

Lector 1

Nu ben je dood.
"Het is volbracht", heb je geroepen...
De tranen kwamen nu naar buiten
alsof ik nooit meer zou kunnen stoppen,
alles deed pijn,
alles leek donker,
't was alsof de hele aarde onder mij beefde,
Ik zal je nooit vergeten, nooit!

PRIESTER

Wees welkom, God van Blijvend Leven,
Woon weer bij ons, wie die nog uitzien, want Pasen komt.
Spreek weer woorden van leven en hoop.
En doe opstaan, zoals Jezus toen, al wie gebukt gaat onder niet weten,
niet geloven, al wie nog twijfelt aan licht dat wint van donker,
aan al het goede dat kwaad verdrijft. Laat ons daarom samen bidden :

SAMEN
Sta op, Lieve Onzichtbare
Sta op, lieve medemens,
laten we gaan de weg van het andere leven,
de tocht van elke dag opnieuw naar altijd beter,
waar het klare licht wint van dreigend duister,
waar goedheid sterker is dan zoveel kwaad.


7.ONZE VADER

8.ZENDING EN ZEGEN


Heer, wij bidden U :
Laat uw zegen neerdalen over uw volk
dat in de hoop op zijn verrijzenis
de dood van uw Zoon heeft herdacht.
Schenk het vergeving en bied het vertroosting.
Laat het geloof groeien en de verlossing voor altijd bevestigd worden.
Door Christus onze Heer. Amen.

U kan in stilte blijven zitten en bidden.
Ten gepaste tijde kunt u IN ALLE STILTE de kerk verlaten.

Muziek Piu Jesu

Geen opmerkingen: