dinsdag 1 maart 2016

4de zondag in de veertigdagentijd

Schuldbelijdenis


Heer, vaak tellen wij de keren dat ons onrecht werd aangedaan,
terwijl Gij mild en vergevend elke mens tegemoet komt.
Heer, ontferm U over ons.

Misericordes sicut Pater, Misericordes sicut Pater,

Christus, in uw liefde worden wij dag na dag herboren,
terwijl wij vaak aarzelen
om voor anderen nieuwe kansen te scheppen.
Christus, ontferm U over ons.

Misericordes sicut Pater, Misericordes sicut Pater,

Heer, dikwijls eigenen wij ons dingen toe,
terwijl Gij ons opwacht met het grootste geluk
waarvoor wij slechts onze handen hoeven te openen.
Heer, ontferm U over ons.

Misericordes sicut Pater, Misericordes sicut Pater,


Voorbeden


Bidden wij voor de jongste zoon -
voor mensen die hun land verlaten
op zoek naar vrede in hun bestaan, naar een beter land.
God, laat ze mensen ontmoeten
die hun de gastvrijheid schenken van hun hart,
hun rijkdom zodat ze de plaats vinden waar ze thuis kunnen zijn
Laat ons zingend bidden

O Lord, hear my prayer, O Lord, hear my prayer ,When I call, answer me
O Lord, hear my prayer O Lord, hear my prayer Come and listen to me

Bidden we voor de oudste zoon –
voor mensen die vastzitten in ontgoocheling
en geen nieuwe toekomst verwachten
God, laat ze op weg gaan in het vertrouwen dat wie zich prijsgeeft,
zichzelf zal vinden en Jouw vreugde in hun mag wonen
Laat ons zingend bidden

O Lord, hear my prayer, O Lord, hear my prayer ,When I call, answer me
O Lord, hear my prayer O Lord, hear my prayer Come and listen to me

Bidden we om vaders, moeders in ons midden
om wijze, gerijpte mensen,
die wachten en uitzien omdat ze geloven,
die anderen bevestigen omdat ze geloven,
die al het vreemde en verre vertrouwd en eigen kunnen maken
en geleerd hebben te relatieveren.
Laat ons zingend bidden

O Lord, hear my prayer, O Lord, hear my prayer ,When I call, answer me
O Lord, hear my prayer O Lord, hear my prayer Come and listen to me

Bidden we voor al uw mensen in deze tijd
en voor onszelf, dat wij in verbondenheid met elkaar leven
en mensen van verzoening zijn,
dat wij op zoek gaan naar een ritme in ons leven
van rust en inzet, ingetogenheid en feesten
en zo mogen thuiskomen bij Jou en elkaar
Laat ons zingend bidden

O Lord, hear my prayer, O Lord, hear my prayer ,When I call, answer me
O Lord, hear my prayer O Lord, hear my prayer Come and listen to me


Bezinning


Ik heb je aangesproken bij je naam.
Ik heb je nodig. Ik laat je niet alleen.

Ik heb je handen nodig om anderen
bij de hand te nemen en door het leven te dragen.

Ik heb je lippen nodig
om woorden van goedheid te spreken,
om het verhaal van mij leven verder te vertellen.

Ik heb je ogen nodig
om anderen te laten kijken in het verrijzenislicht,
om te zien waar anderen op elkaar zijn uitgekeken.

Ik heb je voeten nodig
om de eerste stap te zetten naar nieuwe hoop,
om met nieuwe moed naar de Stad van de Mens te gaan.

Ik heb je lichaam nodig
om hen lief te hebben
die je zijn toevertrouwd
om het lijden van medemensen op je te nemen.
Ik heb je nodig
om anderen vrij te maken van zichzelf
en van alles wat hen bedrukt en pijn doet.

Ga met Mij mee, ik zal je nooit meer alleen laten!

Geen opmerkingen: