woensdag 27 januari 2010

Lichtmis stene

Intredezang

Jij die bent: ‘ik zal er zijn voor u’,
Naam die zin is van ons leven,
wees nabij, word zichtbaar hier en nu.
Groei in ons, kom in ons tot leven.

Jij die zegt: “de minsten zijn mijn broeders”,
die vanuit hun wereld tot ons spreekt,
die ons roept te zijn elkanders hoeder,
leer ons zien uw licht dat openbreekt.

Jij, het Woord dat in ons waar moet worden,
wij, uw stem voor wie geen stem meer krijgt,
jij die hoop zijt op een nieuwe morgen,
wij het beeld van U die leven zijt.

Kruisteken-

Laten we deze viering beginnen onder Gods zegen ,
Vader, zoon en H.Geest


Begroeting en inleiding

Priester

Van harte welkom allemaal in deze viering.
Bijzonder welkom aan alle ouders
die hier in het voorbije jaar hun kindje lieten dopen.

Daarom willen we vandaag samen bidden
voor jullie kinderen
dat ze Jezus mogen ontdekken als steun,
als licht op hun levensweg.

Op dit feest van lichtmis
horen we straks in het evangelie
hoe Jozef en Maria met het kind Jezus
naar de tempel gingen om hem aan God toe te wijden.

Ook wij zullen vandaag Gods zegen vragen
over deze kinderen en hun ouders.

Edith

Vandaag gaat het allemaal om licht en water, levend water.
Dus hebben we water nodig.
Daarom vraag ik aan de vormelingen om hier vooraan te komen
met het doopwater.
We zullen dat water uitgieten in de doopvont hier vooraan.

(vormelingen komen vooraan en gieten het water uit)

Marie-Chantal

Water is levengevend.
Levend water.
Water houdt een kracht in zich.
Levendragend water
Voor ons christenen, is Jezus een Bron van alle leven.
Daarom worden kinderen gedoopt met Levend Water
Daarom wordt nu water in de doopvont gegoten.


Schuldbelijdenis

Priester

Bij het begin van de viering willen we God en elkaar
om vergeving te vragen.

Vormeling

Heer, ik leef zo vaak voor mij alleen.
Ik ben zo weinig bron van leven
voor hen die mij nabij zijn
en voor mensen in de grote wereld.
Daarom willen wij U om vergeving vragen, Heer.

Wij zoeken hier uw aangezicht.
God, houd uw oog op ons gericht:
Kyrie eleison!

Heer, diep in ieder van ons
stroomt het Levend Water van Uw Liefde.
Wij schenken soms zo weinig aandacht
aan Uw nabijheid in ons hart.
Daarom willen wij U om vergeving vragen, Heer.

Ontvlam in ons en vuur ons aan!
Getroost zullen wij verder gaan:
Kyrie eleison!

Heer, bij ons doopsel was ook vuur.
Het vuur van Uw geest.
Wij zijn zo weinig een vonk van Uw liefde.
Daarom willen wij U om vergeving vragen, Heer.

Wanneer het donker ons verrast,
houdt ons dan met uw goedheid vast:
Kyrie eleison!

Priester

Moge God ons vergeven en ons leiden op de weg van Levend Water
door het vuur van zijn Geest. Door Christus onze Heer. Amen.


Openingsgebed

God onze Vader,
vandaag herdenken we hoe Jozef en Maria
Jezus naar de tempel brachten
om u te danken voor dit nieuwe leven.
Laat ons, in hun spoor, dankbaar zijn om elk nieuw leven.
Geef Uw licht aan onze families en onze huizen:
dat er vriendschap en gastvrijheid zou heersen.
Help ons geloven in Hem die zegt:
" Ik ben het licht van de wereld"
vandaag en alle andere dagen
tot in eeuwigheid.
Amen

Lezing

Jesaia 40

De profeet Jesaia, sprak in naam van God,
woorden van bemoediging en hoop
tot het joodse volk die in de ballingschap,
ver van huis, zich afvroeg of God,
die zichzelf Jahweh noemde ‘ik zal er zijn voor u’,
hen soms vergeten was.

Anya

Soms kan iemand denken:
‘Jahweh heeft mij verlaten, de Heer heeft mij vergeten.’
Maar Jahweh de Heer zegt:
Kan een vrouw soms haar zuigeling vergeten?
Kan een liefhebbende moeder vergeten om te zien
Naar het kind van haar schoot?
En zelfs als die het zou vergeten, Ik, Jahweh, Ik vergeet u nooit!
In mijn handpalm heb ik u geschreven,
Gij staat Mij voortdurend voor ogen.
Zie, uw zonen worden op de armen aangebracht
En uw dochters op de schouders gedragen.
Zij hebben koninklijke opvoeders en vorstelijke verzorgsters,
Die altijd gereed staan om hen van dienst te zijn.
En gij zult erkennen dat Ik Jahweh ben,
En dat zij, die op mij hopen, niet worden teleurgesteld.

Tussenzang ZJ 826

Gij die mijn wezen en mijn hart doorgrondt,
de woorden die nog schuilgaan in mijn mond,
mijn wegen kent en meegaat aan mijn zij:
hoe wonderlijk is uw geheim voor mij.

Gij die mij ziet vanaf de moederschoot,
mij aan het licht roept in het morgenrood,
mij hebt gekend, bemind van meet af aan;
hoe ontzagwekkend is voor mij uw naam.

Waar ik ook ga, ik ben niet ver van U,
Gij meldt u in mijn hartslag hier en nu,
als adem die mij sterkt en voort doet gaan:
wie ben ik als Gij mij niet roept bij naam?

Geef dan mijn woorden en mijn daden kracht,
herschep mij in het duister van de nacht:
dat ik als mens mag leven in uw licht
en eenmaal schouwen zal uw aangezicht.

Evangelie

Acclamatie

Laudate Dominum, Laudate Dominum, omnes Gentes Alleluia

Wijding van de lichtmiskaarsjes

Priester
De oude Simeon noemde Jezus het licht van de wereld.
De paaskaars is vanouds een symbool van de verrezen Heer,
" Het Licht der wereld ".
Daaraan ontsteken we nu onze kaarsjes aan het licht van de paaskaars.

Laten we nu onze kaars nemen
en die aansteken met licht
dat we krijgen van de vormelingen, misdienaars en elkaar.


Wijding van het licht

God, Gij zijt de bron en het begin van alle licht,
Zegen deze kaarsen als teken van het Licht
en de geborgenheid die Gij ons geeft.
Zegen ook alle kinderen en hun ouders
dat zij Uw licht in hun hart dragen.
Laat alle moeders en vaders,
zoals Maria en Jozef,
hun kinderen een warm hart toedragen
en zo groeien naar uw Licht.

Ouders bidden:

kinderen,
wij willen er zijn voor jullie, als wegwijzer, als licht.
Dat kunnen we niet uit eigen kracht.
Samen ontvingen we licht van Christus.
Wij vragen Hem om een licht te zijn in ons hart,
voor de mensen rondom ons.

Kinderzegen

Jezus zei : laat de kinderen tot mij komen en hij zegende hen.
In deze viering willen ook wij al onze kinderen zegenen.
Graag nodig ik de dopelingen
met hun ouders of grootouders
en alle kinderen uit
hier vooraan te komen om deze zegen te ontvangen.
U kan uw kaars uitblazen en laten liggen.

Mag ik de andere mensen vragen
te blijven staan met de brandende kaars.

De ouders van de kinderen die vorig jaar gedoopt werden komen vooraan
(zonder een lichtmiskaars) de andere mensen laten ze branden en blijven staan.


Priester

Heer, onze God;
Wij leggen de namen van onze kinderen in uw gezegende handen;
Schrijf ze daarin op, en vergeet ze niet.
Houd ze vast, als wij ze moeten loslaten
als ze hun eigen weg gaan door het leven
Zodat ze voortstappen op een vaste baan
En niet de levensstijl verlaten die Gij ons hebt voor geleefd.
In uw gezegende handen, leggen wij hun namen
Heer, onze God

Priester zegent de gedoopte kinderen.

Nu kunnen alle mensen hun kaarsen doven.

Nu kunt u de kaarsen doven.

Geloofsbelijdenis

Ik geloof in God de Vader,
Ik geloof in Jezus, Zijn zoon
Ik geloof in de kracht van de heilige Geest,
Ik geloof dat wij als kerkgemeenschap samen op weg zijn
om te leven naar het voorbeeld van Jezus.

Voorbeden

Priester

Laat ons nu zoals Maria en Jozef, onze gebeden en verlangens,
aan God voorleggen.

Emilienne

God wij vragen U:
Dat er licht mag zijn ; licht in onze ogen
zodat we elkaar kunnen zien, zo goed als nieuw
Licht in onze harten:
Dat wij ruimte scheppen, plaats maken voor velen
Licht in onze gedachten:
Dat wij komen tot nadenken en eerlijke besluiten
Laat ons zingend bidden

Mens voor de mensen zijn,herder als God
Trooster voor groot en klein, zo lief als God

Heer wij vragen U:
Dat er licht mag zijn in onze huizen,
Zodat er vriendschap
en gastvrijheid zou heersen.
Licht in onze omgang:
Zodat we te zien zijn, niet verborgen voor elkaar.
Licht op deze plaats:
Om elkaar bij te lichten,
elkander toe te schijnen.
Geloof in Hem die zegt,
”Ik ben het licht van de wereld.”
Laat ons zingend bidden

Mens voor de mensen zijn,herder als God
Trooster voor groot en klein, zo lief als God

Wij bidden ook voor de kleintjes
die in de voorbije jaren gedoopt zijn
Dat ze kunnen genieten van een veilige thuis
en kunnen opgroeien tot flinke en gelukkige mensen.
Laat ons zingend bidden

Mens voor de mensen zijn,herder als God
Trooster voor groot en klein, zo lief als God

Offerande

Gebed over de gaven

God,Vader van alle mensen,
We bieden u deze gaven aan brood en wijn
aanvaard ze als een teken
van onze dankbaarheid en onze goede wil.
van ons geloof in uw Zoon
Jezus Christus, onze Heer Amen


Dankgebed

De Heer zal bij U zijn. De Heer zal u bewaren.
Verheft uw hart. Wij zijn met ons hart bij de Heer.
Brengen wij dank aan de Heer, onze God.
Hij is onze dankbaarheid waardig.

God van alle leven, wij danken U
voor deze groep jonge mensen hier bijeen
en voor de goedheid die aan hen gebeurt.
Dank omdat zij mogen leven
in deze boeiende wereld,
omdat zij mogen delen in elkaars leven en vriendschap.

Dank om alles wat in mensen leeft:
hun lach, hun traan,
hun vragen en antwoorden.
Dank voor alles wat goed en mooi is in mensen en dingen.
Dank U voor de mensen die zich naar Jezus’ voorbeeld
zullen blijven inzetten voor de anderen,
die steeds weer de hand blijven reiken
en die zullen blijven ijveren voor het goede.

Daarom danken en zingen wij, zolang er woorden zijn

Heilig

Laudate omnes gentes. Laudate Dominum.

Uw Geest, Vader, was werkzaam in Jezus.
Hij voelde medelijden met de mensen,
want ze waren als schapen zonder herder;
Hij onderrichtte hen uitvoerig in beelden en gelijkenissen
op een wijze die zij konden verstaan;

Hij was onder hen als degene die bedient,
bereid om zijn leven te geven voor velen.
En toen zijn zending het vereiste, heeft Hij,
trouw aan zijn opdracht, in gelovige overgave aan U
en uit liefde voor ons, de dood aanvaard.

Ten teken van die gezindheid heeft Hij op de avond voor zijn lijden en dood

Consecratie

Acclamatie

Verkondigen wij het mysterie van ons geloof

Glorie, Lof en eer aan u: Christus, koning
verlosser. U weerklinke ons blij gezang:
Hosanna de Zoon van God.

Zoals Jezus het ons heeft gevraagd, Vader,
gedenken wij zijn leven en zijn sterven.
Wij belijden dat Gij hem hebt doen opstaan uit de doden
en dat zijn Geest nu leeft midden onder mensen
die proberen goed te zijn voor elkaar.

Jezus indachtig,
vragen wij nu voor uw kerk op aarde:
vervul haar met de geest van Uw zoon,
dat zij in zijn naam zijn werk moge voortzetten
en dat uw zegen op ons mag rusten.

Laat ons van dag tot dag meer op hem gelijken
en elkaar dienen in liefde
en elkaar recht doen wedervaren in waarheid
samen op weg naar U toe.

En mogen wij met allen die ons
in het geloof zijn voorgegaan
en met allen waar ook
ter wereld die U oprecht zoeken
eens met U worden verenigd
en U zien van aangezicht tot aangezicht.

Want zo wordt Uw naam geheiligd, Heer onze God,
en komen wij tot voltooiing van Uw wil

Door Hem en met Hem en in Hem zal uw Naam geprezen zijn,
Heer onze God, almachtige Vader, in de eenheid van de heilige Geest,
hier en nu, en tot in eeuwigheid.


Onze Vader

Alle kinderen mogen vooraan komen.

Vredewens

Vredeslied

Vrede voor alle mensen, de vrede van de Heer.
Vrede voor u, voor mij, voor ons: de vrede van de Heer.

Jezus brengt vrede, verhoort de gebeden,
verhoort elke wens van een vredig mens.

Communiemuziek

Bezinning

Chris

Wat zou het leven zijn zonder kinderen?
Zij hebben nog iets van het begin van de schepping.

Een kind ontwapent,
het brengt vrede
het vertedert je
het brengt je aan het lachen,
het leert je opnieuw spelen;

Jezus benadert de mensen als een kind,
ongedwongen, spontaan, open.
Hij bekijkt ons met de ogen van een kind,
Laat ons met diezelfde ogen leren zien.


Slotgebed

God, bron van alle leven
Uw zoon Jezus is het Licht voor
kleine en grote mensen.
Moge zijn woord en zijn liefde voor mensen,
ons hart raken en verwarmen
zodat wij deze kinderen
en alle mensen die we ontmoeten,
laten delen in ons geloof en onze vreugde
dat Gij van ons houdt
Dit vragen we u voor vandaag
en alle dagen van ons leven. Amen

Zending en zegen

Laten we van hier heengaan met vreugde in ons hart,
omdat God van elke mens houdt en zorg voor hen draagt.
Moge God ons licht zijn op onze levensweg,
En zegene ons daartoe
met stromen van levend water,
die goede God,
Vader, Zoon en Heilige Geest. Amen

Geen opmerkingen: