vrijdag 22 januari 2010

bezinning 19 januari

Gij zijt mijn zoon
De schoonheid van het geloof

Kruisteken

Vincent :

Goedenavond,
Tijdens deze gebedsdienst willen wij even stil staan bij de meestgeliefde Zoon van God, namelijk Jezus Christus. Want wie God zegt, moet het verhaal vertellen van Jezus Christus, de mens in wie duidelijk werd wie God is, die zijn Naam ten volle heeft waargemaakt, de Mens die er is voor anderen als brood aan mensen gegeven.
We willen deze gebedsdienst dan ook beginnen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, Amen.

Openingslied
 Zingt Jubilate – nummer 506 : Mijn Herder zijt Gij
tekst en muziek : J. van Eeckhout

Mijn Herder zijt Gij, o mijn Heer, aan niets ontbreekt het mij;
ik vrees nu geen gevaren meer, Gij staat mij altijd bij.

In groene beemden voert Gij mij, waar Gij mij rusten doet.
Aan frisse wat'ren laaft Gij mij, verkwikkend mijn gemoed.

Langs veil'ge paden leidt Gij mij, omwille van uw Naam.
Langs donk're krochten ga ik vrij, gerust, want wij zijn saam.

Een avondmaal bereidt Gij mij voor 't oog van wie mij haat.
Met geurend' olie zalft Gij mij: mijn vreugd is zonder maat.

Uw zaalge zegen rust op mij en volgt mij overal.
In 't huis des Heren woon ik blij waar 'k eeuwig zingen zal.


Duiding

Vincent :

Gelovig leven heeft verschillende kanten. Het kan ons rust geven en vertrouwen in de toekomst. Maar evenzeer is het een opgave en kan het veel van een mens vragen. Bidden we in deze gebedsviering dat we in staat mogen zijn om de weg van Jezus te gaan, niet alleen wanneer het leven ons toelacht, maar ook wanneer het leven pijn doet en ons voor moeilijke opgaven plaatst.

Openingsgebed

Samen

God,

Gij die tot ons hebt willen spreken door uw Zoon Jezus Christus.
Wij danken u voor uw bevrijdend Woord,
uw Woord dat ons op de weg zet naar onze bestemming, uw Koninkrijk.
Laat ons delen in de geestkracht die is in U en in Jezus Christus.
Moge die geest ons steeds opnieuw bezielen
als we de weg van uw Zoon proberen te gaan.
Wil tot ons blijven spreken op velerlei wijzen :
in de mensen met wie we samen wonen en samen werken,
in degenen die we op onze weg tegenkomen;
spreek tot ons door heel uw schepping :
in de zon die de dag tot leven brengt
en die al het bestaande verlicht,
in de regen die neerdaalt over rechtvaardigen en onrechtvaardigen
en die de aarde doordrenkt met vruchtbaarheid.
God,
Blijtf tot ons spreken, ook als we dwaalwegen gaan
en we ons afwenden van U. Blijf onze God in Jezus’ naam. Amen.


Lezingen

 Psalm 128

Gelukkig de man die ontzag kent voor de Heer
en de wegen van de Heer bewandelt.
Van de vruchten van je arbeid zul je leven
je zult gelukkig zijn en het zal goed met je gaan.
Je vrouw is een vruchtbare wingerd
die bloeit binnen in je huis;
je kinderen staan rond de tafel geschaard
als jonge olijfbomen.
Ja, die zegen is voor de man
die ontzag kent voor de Heer.
Ontvang vanuit Sion de zegen van de Heer;
verheug je bij het zien van Jeruzalems geluk,
alle dagen van je leven.
En zelfs de kinderen van je kinderen zal je nog zien.
 Luisterlied : Suzanne (L. Cohen / R. Chrispijn / Herman van Veen)

Suzanne neemt je mee,
naar een bank aan het water,
duizend schepen gaan voorbij
en tch wordt 't maar niet later,
en je weet dat zij gijn gek is,
want daarom zit je naast haar
en ze geeft je pepermuntjes,
want ze geeft je graag iets tastbaars
en net als je haar wilt zeggen:
'ik kan jou geen liefde geven'
komt heel de stad tot leven en hoor
je meeuwen schreeuwen,
je hebt steeds van haar gehouden,
en je wilt wel met haar meegaan,
samen naar de overkant
en je moet haar wel vertrouwen,
want ze houdt al jouw gedachten in haar hand

en Jezus was een visser,
die het water zo vertrouwde,
dat Hij zomaar over zee liep,
omdat Hij had leren houden
van de golven en de branding,
waarin niemand kan verdrinken,
Hij zei: ' Als men blijft geloven,
kan de zwaarste steen niet zinken'.
Maar de hemel ging pas open,
toen Zijn lichaam was gebroken
en hoe Hij heeft geleden,
dat weet alleen die Visser aan ’t kruis
en je wilt wel met Hem meegaan,
samen naar de overkant
en je moet Hem wel vertrouwen,
want Hij houdt al jouw gedachten in Zijn hand.
Suzanne neemt je mee,
naar een bank aan het water,
je onthoudt waar ze naar kijkt,
als herinnering voor later
en het zonlicht lijkt wel honing,
waaraan kinderen zich te goed doen
en het grasveld ligt bezaaid met wat de
mensen zoal weg doen,
in de goot liggen de helden,
met een glimlach op de lippen
en de meeuwen in de lucht,
lijken net verdwaalde stippen,
als Suzanne je lachend aankijkt
en je wilt wel met haar meegaan,
samen naar de overkant
en je moet haar wel vertrouwen,
want ze houdt al jouw gedachten in haar hand.


 Lc. 3, 15 – 16.21 – 22 : doop van Jezus

De elf leerlingen trokken naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had aangewezen. Toen ze Hem zagen, vielen ze op de knieƫn, sommigen twijfelden.

Uit het evangelie volgens Lucas (3, 15-16.21-22)
In die tijd toen het volk vol verwachting was
en iedereen zich aangaande Johannes de vraag stelde
of hij niet de Messias zou zijn,
gaf Johannes aan allen het antwoord :
“Ik doop u met water,
maar er komt iemand die sterker is dan ik :
ik ben niet waardig de riem van zijn sandalen los te maken.
Hij zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.”
Terwijl al het volk zich liet dopen,
en Jezus na zijn doop in gebed was,
geschiedde het dat de hemel openging,
en dat de heilige Geest, in lichamelijke gedaante van een duif,
over Hem neerdaalde,
en dat een stem uit de hemel sprak :
“Gij zijt mijn Zoon, de welbeminde,
in U heb Ik mijn behagen gesteld.

Voorbeden

Parochiaan
Zegen het werk van de mannen en vrouwen die werken aan vrede en begrip tussen mensen, tussen bevolkingsgroepen en overheden, het werk van allen van wie de taak is vrede te handhaven en zwakkeren te beschermen.
Laat ons bidden.

 Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.

Parochiaan
Zegen de woorden van de mensen die steeds bedacht zijn op het goede in hun naasten, die proberen te vergeven het kwaad dat hun is aangedaan en die degenen proberen te troosten die geslagen zijn door groot leed …
Laat ons bidden.
 Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.
Parochiaan
Zegen de ogen van hen die met bewondering de schoonheid van uw schepping aanschouwen, de ogen van hen die zorg dragen voor elkaar, die opkomen voor elkanders belangen en die elkaar tot steun willen zijn …
Laat ons bidden.
 Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.

Parochiaan
Zegen de handen van degenen die mooie en nuttige voorwerpen maken, die zieken verzorgen en genezen, die hun kinderen de weg door het leven wijzen, zegen de handen van hen die steeds maar weer klaarstaan voor hun naasten als die een beroep op hen doen.
Laat ons bidden.
 Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.

Onze Vader
Onze Vader,
die in de hemelen zijt, geheiligd zijt uw naam.
Uw rijk kome, uw wil geschiede op aarde als in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren.
En leid ons niet in bekoring,maar verlos ons van het kwade. Amen

Vredewens

Heer Jezus,
Stenen, hoe sierlijk ook aaneengelijnd, vormen nog geen thuis.
En mensen, met hoeveel ook samen,
maken nog geen gemeenschap uit.
Wij bidden U daarom,
waai met Uw Geest doorheen het huis van ons bestaan,
Opdat elk steentje Uw liefde mag ademen
En wij een warme woonst zijn waar Uw vrede een thuis mag vinden.
En de vrede van de Heer zij met ieder van u!


Bezinning

Hij was een mens als wij
want hij is dood gegaan
hij is een naam
ze zeggen dat hij leeft-
er zijn er die dat zeggen,
dat hij voor hen leeft.
Dat hij hen vrij maakt
om lief en leed te zijn
dat hij hen gaande houdt
dat hij de weg
dat hij hun waarheid is
hun eigen toekomst.
Hij is een woord
zolang er mensen zijn
in deze wereldstad
van harde feiten
dichtbij en ver
in alle woorden
een mens van vrede
die de dood verduurt.
Als er een god is, god
als jij bestaanbaar bent,
dan ben jij hem
voor mij, dan is hij jou.
dan blijf ik in zijn buurt.
dat moet genoeg zijn.
(uit : H. Oosterhuis, Bid om vrede)


Slotgebed

Samen :

God,
Wij danken U voor uw Zoon
die ons is voorgegaan op de weg naar een vredige samenleving.
In Hem heeft U ons laten zien hoe U voor ons wilt zijn.
Dat het ons gegeven mag zijn
om het heilzame werk van uw Zoon voort te zetten,
het weghalen van scheidingsmuren tussen mensen,
het bevrijden van zucht naar macht en geld,
het opstaan uit chaos en dood.
We hopen dat uw Woord niet ledig tot u terugkeert,
dat eindelijk de mensen
de vruchten en de rijkdommen van uw aarde eerlijk verdelen
en dat geen mens meer leeft ten koste van een ander.
Mogen we er voor elkaar zijn als broeders en zusters,
als kinderen van U op weg naar Uw koninkrijk.
Amen.

Zegen

God, Vader van mensen,
U schenkt ons aan elkaar, om broer en zus te worden voor elkaar.
U opent voor ons uw nieuwe toekomst die al aan het kiemen is.
We bidden U om uw liefdevolle nabijheid.
Ga met ons mee als een tochtgenoot,
Breng ons op de weg van Jezus, uw Zoon, onze mensenbroer.
Wij vragen U: Zegen ons daartoe.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Amen.


Slotlied
 Zingt Jubilate – nummer 758 : Jij die bent
tekst en muziek : Carlos Desoete (° 1946)

Jij die bent: ‘Ik zal er zijn voor u’.
Naam die zin is van ons leven,
wees nabij, wordt zichtbaar hier en nu.
Groei in ons, kom in ons tot leven.

Jij die zegt: ‘De minsten zijn mijn broeders’,
die vanuit de wereld tot ons spreekt,
die ons roept te zijn elkanders hoeder,
leer ons zien uw licht dat openbreekt.

Jij die ziet hoe mensen doodgezwegen,
zonder waardigheid en zonder naam,
uitgesloten, altijd alles tegen,
Jij roept ons om aan hun kant te staan.

Jij, het Woord dat in ons waar moet worden,
wij, uw stem voor wie geen stem meer krijgt,
Jij die hoopt zijt op een nieuwe morgen,
wij het beeld van U die leven zijt.

Geen opmerkingen: