vrijdag 15 december 2017

4de zondag van de Advent



Bidden wij voor de wereld waarin we leven,
Met te veel onrecht, te veel armoede,
te weinig bescherming voor wie het moeilijk heeft.
Vergeef ons wanneer wij onvoldoende oog hebben
voor de rechten van de armen in onze samenleving.
Heer wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid: Vader, Moeder, God met ons.

Bidden wij voor kinderen en jongeren in armoede
Om medestanders die als bondgenoten
met hen meegaan op rechte paden.
Heer wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid: Vader, Moeder, God met ons.

Bidden wij voor onze geloofsgemeenschap:
Om gidsen die ons voorgaan op de weg die leidt
naar gerechtigheid en vrede
Heer wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid: Vader, Moeder, God met ons.

Voorbeden

Bidden we voor de mensen die in onze wereld worden aangeduid
als ‘massa’, of ‘nummer zoveel’
en die nauwelijks deel hebben aan onze samenleving:
dat er monden zijn die hen bij name noemen...
Laat ons zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden. (2x)

Bidden we voor Welzijnszorg
die mensen in armoede samen brengt en een stem geeft:
dat zij mensen blijft verbinden en inspireren tot solidariteit,
dat zij mensen bewust en sterk maakt,
zodat zij willen en kunnen participeren aan onze samenleving...
Laat ons zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden. (2x)

Bidden we voor elkaar en voor onszelf:
dat ons jawoord in navolging van Maria een teken mag zijn
van Gods toegewijde aandacht en betrokkenheid op deze wereld.
Laat ons zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden. (2x)

Dat onze kerkgemeenschap zijn beste krachten wijdt
aan het realiseren van Gods belofte
van recht en leven voor iedereen...
Dat we onszelf niet onzichtbaar
en onhoorbaar maken in deze wereld,
Dat we de moed hebben om goed te noemen wat goed is
Laat ons zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden. (2x)



Bezinning na de communie


Die fameuze engelen...
je kent ze wel, ook uit je eigen leven:
je partner, je kinderen, je ouders...
of soms ook iemand die je verrast door een woord of een gebaar.

Ze hebben spreekwoordelijke vleugels
waaronder je even mag schuilen.
Ze slaan die vleugels koesterend om je heen,
en je wil hun warmte nooit meer kwijt.

Maar dan plots zijn ze ook weer weg,
in een oogopslag, een vleugel-slag...

Gelukkig laten ze duidelijke sporen na,
hebben ze iets nieuws in je ziel gezaaid,
hun aanwezigheid zorgt ervoor dat alles voortaan anders is
dat je op de drempel van een nieuw leven komt.

Stilte



Geen opmerkingen: