dinsdag 5 februari 2019

5 de zondag door het jaar


Schuldbelijdenis


Heer Jezus, U nodigt ons uit om naar uw woord te luisteren
en op u te vertrouwen.
Open ons hart als we aarzelen om in u te geloven.
Heer, ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons

Kyrie Kyrie Eleison.

Christus, U zendt uw leerlingen om te getuigen van Gods liefde.
Open ons hart dat we niet zwijgen over ons geloof
en u navolgen in onze zorg voor mensen.
Christus, ontferm u over ons, Christus, wees goed voor ons

Christe Christe Eleison.

Heer Jezus, voor u moet niemand volmaakt zijn.
U vergeeft onze fouten en onze kleine kanten.
Open ons hart dat we zelf niet hard zijn voor andere mensen
en ze nieuwe kansen geven.
Heer ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons

Kyrie Kyrie Eleison


Voorbeden



Voor alle mensen die verantwoordelijkheid dragen in de Kerk.
Dat zij blijven geloven en vertrouwen op God,
ook als ze geen resultaten zien
van hun inspanningen om het evangelie te verkondigen.
Laten we zingend bidden

O, Heer, hoor mijn smeken, (x2) als ik roep antwoord mij,
O, Heer hoor mijn smeken (x2) Kom en luister naar mij.

Voor alle mannen en vrouwen die ingegaan zijn op Gods roep
om alles achter te laten in dienst van God en mensen.
Dat zij vreugde en kracht vinden
in hun ontmoeting met U en medemensen.
Laten we zingend bidden

O, Heer, hoor mijn smeken, (x2) als ik roep antwoord mij,
O, Heer hoor mijn smeken (x2) Kom en luister naar mij.

Voor mensen die hun beroep of hun engagement als vrijwilliger
 als een roeping beleven.
Dat hun getuigenis van grote inzet en liefde
velen mag inspireren om ook als gegeven mensen te leven.
Laten wij zingend bidden

O, Heer, hoor mijn smeken, (x2) als ik roep antwoord mij,
O, Heer hoor mijn smeken (x2) Kom en luister naar mij.

 Bezinning

Als mensen roepen, is het meestal om iets te vragen.
Dat doet een kind al voordat het één woord kan spreken.

Als God roept, is het echter omgekeerd.
Hij roept niet om ons iets te vragen,
al kan het op het eerste zicht zo lijken.

God roept om ons iets te geven:
kom, eet mijn brood en drink de wijn die ik gemengd hebt.

Komt allen tot mij die gebukt gaan onder zware lasten
en ik zal je rust en verkwikking schenken.

Als Hij later zegt: ik zend jullie,
dan is het nog om te geven,
om zijn geschenken voor de mensen uit te delen,
niet om te vragen.

@ Kard Danneels


Geen opmerkingen: