dinsdag 13 maart 2018

5de zondag in de veertigdagentijd



Biechtmoment

In het licht van Gods liefde en trouw
voelen we ons kleine en zondige mensen.
Maar Jezus spreekt tot ons een woord van hoop :
Kom tot mij, die onder lasten gebukt gaat,
en ik zal u rust en verkwikking schenken.
Laten we God om vergeving vragen
voor alles waarin we ingingen tegen zijn liefde.

-       Als ik alleen aan mezelf dacht.
-       Als ik niet eerlijk was of mijn schuld naar anderen doorschoof.
-       Als ik mijn eigen wil opdrong aan anderen.
-       Als ik afgunstig was of roddelde over anderen.
-       Als ik ruzie maakte of de eerste stap naar vergeving niet wilde zetten.



-       Door mensen geen nieuwe kansen te geven.
-       Door vooroordelen tegenover andere mensen.
-       Door mensen in nood niet te helpen.
-       Door onverdraagzaamheid en ongeduld.
-       Door geen tijd te maken om te luisteren of te helpen.


-       Wanneer ik  niet durfde te getuigen van mijn geloof.
-       Wanneer ik Gods wil verwarde met wat mij goed uitkwam.
-       Wanneer ik geen tijd nam om te bidden en te danken.
-       Wanneer ik niet luisterde naar Gods Woord.
-       Wanneer ik Gods uitnodiging tot zorg voor medemensen niet hoorde.


God laat zich niet ontmoedigen door de zonden van de mensen.
Telkens opnieuw schenkt Hij vergeving
en meteen de kracht van Zijn geest
om weerstand te bieden aan het kwaad,
om te leven zoals Jezus, in dienst van mensen.



Reeds een vijftal  weken
Worden we uitgenodigd
om “ BROEDERLIJK te DELEN “
Maar we zijn meestal niet mild voor anderen.
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

We worden in de eucharistie uitgenodigd
om gemeenschap te vieren
Heer, vergeef ons als wij niet altijd
met de nodige eerbied
uw levensbrood ontvangen
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Omdat we denken
dat we alles zelf kunnen
zonder Gods hulp
Omdat we God zo weinig danken
voor het mooie waarvan we mogen genieten.
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.



Voorbeden


Bidden we dat wij als kerkgemeenschap
mensen nooit veroordelen of afwijzen,
maar mild blijven om het falen van mensen
en telkens opnieuw een kans geven om te herbeginnen.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we om bereidheid
mee de handen aan de ploeg te slaan,
om te doen wat gedaan moet worden:
talenten delen en taken verdelen
zodat anderen nieuwe kansen krijgen.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we om blijvend te kiezen
voor heropbouw, steun en samenwerking
en om niet te doen wat anderen ten gronde richt
of hun rechten ontneemt.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we om hoop op een betere wereld
en besef dat mensen die elkaar graag zien
alles willen doen om elkaar groeikansen te geven.
Dat we nooit opgeven te geloven in de verandering,
ook al loopt het soms moeizaam.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.



Bezinning na de communie.



Ik zal je doen opstaan-zegt God-
en je weer nieuwe hoop geven.

Ik zal de steen
die jezelf of anderen voor je hart hebben gelegd wegrollen.

Ik zal  je roepen om weer nieuw te worden.
Zo kun je een beetje proeven van wat het betekent een Paasmens te zijn.

Nog twee weken-zegt God-
en dan hoop ik dat ik ook in jou mag verrijzen
en dat je mij zult ontmoeten
als bron van nieuw leven
om op jou beurt aan anderen een nieuwe kans tot leven te geven.

Stilte.

Geen opmerkingen: