dinsdag 6 maart 2018

4 de zondag in de veertigdagentijd


Vragen om ontferming

Lieve God, ik vind het niet gemakkelijk
om toe te geven als ik een fout maakte.
Dan voel ik me klein en kwetsbaar.
Mag ik dan bij U schuilen
zodat ik toch de kracht vind
om vergeving te vragen?

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Lieve God, als ik weer eens verdriet heb
omdat iemand mij kwetste
met leugens of harde verwijten,
mag ik dan bij U komen schuilen
zodat ik de kracht vind
om weerbaar en toch ook begrijpend te blijven?

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Lieve God, als ik soms de beelden op televisie zie
van kinderen uit het Zuiden,
die het zo moeilijk hebben om te overleven,
dan word ik boos om zoveel onrechtvaardigheid in onze wereld.
Mag ik dan bij U schuilen
zodat ik de kracht vind
om mee te helpen aan een betere toekomst?

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.


Voorbeden

We willen bidden voor de leiders in Oeganda:
Dat zij durven ‘Neen’ zeggen
tegen bedrijven die de natuur ontregelen en vernietigen.
Dat zij de rechten van de kleine gemeenschappen respecteren
en hen ondersteunen met onderwijs en vorming.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

We willen ook bidden voor alle inheemse gemeenschappen in het Zuiden.
Dat hun werk voor duurzame landbouw vruchtbaar mag zijn
in opbrengst én in menselijke verbondenheid.
Dat zij in de strijd tegen misbruiken en onrecht
de ziel van hun gemeenschappen niet verloochenen.
En dat zij onvermoeid verder werken
aan een mooie toekomst voor mens en natuur.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

We willen ook bidden voor allen die leven in een welvarend land.
Dat wij tijd nemen voor bezinning en rust.
Dat wij op tijd halt roepen aan onze honger naar meer en meer.
En dat we durven luisteren naar de stem van Gods licht
die altijd brandt in het diepst van onze ziel.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

We willen ook bidden voor alle organisaties
die opkomen voor een rechtvaardige wereld en meer solidariteit.
Voor alle vrijwilligers van Broederlijk Delen
in scholen, parochies en lokale groepen.
Dat wij door weg te geven, te ruilen en te delen
het fundament leggen van een rechtvaardiger wereld.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bezinning na de communie.


De woestijn intrekken
was in die tijd de enige manier
om zich te kunnen terugtrekken
uit de familie en uit de dorpsclan.

De ruwe rotsmassa’s opzoeken
waar geen mens je achterna komt
en onderduiken
in een overlevingsavontuur,
maar overweldigd worden
door de stilte
en de betovering proeven
van de oneindigheid.

De woestijn intrekken
is zichzelf ontdekken
in de adem op en neer,
in ruisende gedachten
van nergens en overal,
in het intens luisteren
naar Gods woorden
die voedzamer zijn dan brood.

En zo te weten komen:
ik ben zijn evenbeeld,
zijn zoon, zijn dochter,
zijn teergeliefde.

‘Ja’ zeggen tegen God
met een ‘ja’ dat als een donder
de hele woestijn vult
en uitdeint naar alle steden en dorpen
van zijn land.

“Bekeert u, want de tijd is rijp,
God is nabij.”

Stilte.

Geen opmerkingen: