dinsdag 28 maart 2017

5 de zondag veertigdagentijd met biecht

Inleiding op de biecht: gewetensonderzoek


De kerk nodigt alle gelovigen uit
om voor Pasen heel persoonlijk, in de biecht,
tegenover God onze spijt uit te drukken en vergeving te vragen
voor alles waarin we tegen zijn liefde ingingen.
Voor alle keren dat we hard waren
En mensen ontgoochelden of kwetsten.

Zo een persoonlijke biecht kan een genademoment zijn.
Waarin we, net zoals Lazarus,
Gods liefde en goedheid mogen ervaren
God laat ons verrijzen tot nieuwe mensen
Hij maakt ons weer nieuw
Hij laat ons nooit los.


Laten we dan ook God om vergeving vragen
Voor alles waarin we zijn liefde niet aanvaarden

-wanneer ik alleen aan mezelf dacht
-wanneer ik mijn eigen schuld naar anderen doorschoof
-wanneer ik mijn eigen wil opdrong aan anderen
-wanneer ik afgunstig was of roddelde over anderen.
-wanneer ik ruzie maakte of de stap naar verzoening niet wilde zetten.

-wanneer ik mensen geen nieuwe kansen gaf
-wanneer ik mensen in nood niet hielp
-wanneer ik vooroordelen had tegen anderen
-wanneer ik onverdraagzaam of ongeduldig was
-wanneer ik geen tijd maakte om te luisteren of te helpen.

-wanneer ik niet durfde getuigen van mijn geloof
-wanneer ik Gods woord negeerde
-wanneer ik Gods wil verwarde met wat mij goed uitkwam
-wanneer ik geen tijd nam om te bidden en te danken
-wanneer ik Gods uitnodiging tot zorg voor de medemens niet hoorde.


Voorbeden


Bidden we voor de Kerk en voor de priesters en religieuzen
dat zij mensen niet veroordelen en afwijzen
maar mild blijft voor het falen van mensen
en telkens opnieuw een kans geeft om te herbeginnen.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we voor alle mensen
die anderen niet kunnen vergeven
of zelf niet om vergeving durven vragen,
dat ze iemand mogen ontmoeten
die hun hart opent voor Gods goedheid en vergeving.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we voor alle christenen
dat ze zoals Jezus
met Gods ogen
naar onszelf en medemensen kijken
en mild zijn tegenover de kleine kanten van anderen.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.


Bezinning



Net zoals Lazarus
Wil ik je doen opstaan, zegt God
en je weer nieuwe hoop geven.

Ik zal de steen die jezelf of anderen
voor je hart hebben gelegd
helpen wegrollen.

Ik zal je naar buiten roepen
Om weer “nieuw” te worden
Zo kun je een beetje proeven
Van wat het betekend een “paasmens” te zijn

Nog twee weken , zegt God
En dan hoop ik
dat Ik ook in jou mag verrijzen.
En dat je Mij zult ontmoeten
als bron van “ nieuw leven “
om op jouw beurt ook aan anderen
een nieuwe kans tot leven te geven.

Geen opmerkingen: