dinsdag 21 maart 2017

4de zondag veertigdagentijd

Schuldbelijdenis


Omdat wij ons vaak blind staren op een cultuur
die ons doet geloven dat onze welvaart kan groeien tot in eeuwigheid.
Heer, ontferm U over ons, Heer wees goed voor ons.

Wij zoeken hier uw aangezicht,
God houdt uw oog op ons gericht: Kyrie eleison

Omdat wij ons vaak blind staren op de buitenkant van de dingen
en overdreven veel aandacht besteden aan onszelf.
Christus, ontferm U over ons, Heer wees goed voor ons.

Om alles wat U tegenspreekt,
een wereld waar uw Naam ontbreekt: Kyrie eleison

Omdat wij ons ook wel eens blind staren op geld en bezit
dat ons verhindert om de medemens in nood te zien.
Heer, ontferm U over ons, Heer wees goed voor ons.

Uw Zoon heeft ons de weg gebaand.
Wij zullen vol vertrouwen gaan: Kyrie eleison


Voorbeden


Bidden wij voor wie licht brengen waar het donker is,
die getuigen van leven dat sterker is dan de dood;
dat zij zich niet laten ontmoedigen
maar inspiratie blijven putten uit de Geest Gods die waait waar Hij wil.
Bidden we dat we licht voor elkaar mogen zijn, …

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we voor de mensen van Burkina Faso
die elke dag opnieuw met hun talenten woekeren
opdat hun gemeenschap er beter van wordt.
Dat zij blijven zien dat kleinschalige organisaties
op hun maat en van onderuit toekomst bieden.
Bidden we dat we licht voor elkaar mogen zijn, …

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we God, Boetseerder van mensen,
voor alle mensen, ongezien en ongekend,
die dag in dag uit werken
om van deze wereld een betere plek te maken.
Voor alle vrijwilligers van Broederlijk Delen
dat zij gezien worden en erkenning krijgen,
dat zij blijven geloven in de kracht van hun engagement.
Bidden we dat we licht voor elkaar mogen zijn, …

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we voor onszelf
dat wij ons niet blindstaren op altijd meer en altijd beter.
Dat wij durven zien en inzien
dat een cultuur van het genoeg
ons op weg zet naar een rechtvaardige samenleving.
En dat wij dat zelf in handen hebben.
Bidden we dat we licht voor elkaar mogen zijn, …

Barmhartige Heer, genadige God. Barmhartige Heer, genadige God.


Bezinning


Hier ben ik, Heer, hier zijn mijn oren,
geopend om U te verstaan,
verlangend om te vernemen
waar U mij zegt te gaan.

Hier ben ik, Heer, hier zijn mijn handen,
geopend opdat U ze vult;
ze zijn voor U om te gebruiken
waar U ze hebben wilt.

Hier ben ik, Heer, hier zijn mijn ogen,
geopend en door U ontblind,
om in uw licht de weg te zoeken
waar ik de naaste vind.

Hier ben ik, Heer, hier zijn mijn voeten,
gekomen ver bij U vandaan;
Hier ben ik, Heer, U hebt geroepen,
zeg mij waarheen en ik zal gaan.

Inge Lievaart

Geen opmerkingen: