dinsdag 2 december 2014

Bezinning September

Federale Bezinning 16 september 2014.

Verwelkoming

(op het altaar staan 7 kaarsjes)

Hartelijk welkom op deze eerste bezinning van dit werkjaar.
Laten we deze bezinning beginnen met het kruisteken
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Heer, onze Heer, hoe zijt Gij aanwezig
en hoe onzegbaar ons nabij,
Gij zijt gestadig met ons bezig,
onder uw vleugels rusten wij.

Gij zijt niet ver van wie U aanbidden,
niet hoog en breed van ons vandaan...
Gij zijt zo mens'lijk in ons midden,
dat Gij dit lied wel zult verstaan.

Gij zijt onzichtbaar voor onze ogen
en niemand heeft U ooit gezien.
Maar wij vermoeden en geloven
dat Gij ons draagt, dat Gij ons dient.

Heer, onze Heer, hoe zijt Gij aanwezig
waar ook ter wereld mensen zijn.
Blijf zo genadig met ons bezig,
tot wij in U volkomen zijn.

Jezus heeft ons een heel mooi gebed gegeven: het Onze Vader.
Graag zou ik op een paar punten uit dit gebed wat dieper ingaan.


Onze Vader die in de hemel zijt.

Wat kan ik anders zeggen dan Onze Vader.
Hij is toch geen wildvreemde…hoewel ik Hem eigenlijk nog nooit gezien heb.
Ik heb Hem wel ervaren. Ik weet dat Hij bestaat daarom durf ik Hem ook aan te spreken. Maar waarom Vader? Waarom niet Geachte Heer?.
Nee, daarom ken ik Hem tegoed. Ik zeg toch ook niet meneer of mevrouw tegen mijn vader en moeder.
En in de hemel. Waar zou die dan zijn?
Ik denk, nee ik ben ervan overtuigd dat dit voor iedereen iets anders is. Voor de meesten is de hemel al het goede dat bestaat en God, Hij is het goede. Hij staat als Vader boven ons, niet om ons te berispen, maar om zorg voor ons te dragen. (middelste kaars aansteken)

Bezinningstekst

De middelste vlam is het licht van Gods liefde: zo innig is Hij met ons verbonden als een vader en een moeder met hun kind. Hij is de bron waaruit wij leven. Daarom mogen wij Hem noemen
Onze Vader die in de hemel zijt!

Geheiligd zij Uw naam..

We horen zo vaak in het evangelie, lezingen of elders: als je goed doet, maak je anderen en ook God gelukkig. Je bewijst Hem eer.
Dus eigenlijk wil geheiligd zeggen dat ik naar Hem opkijk, want als ik iets goeds doe ben ik zelf ook tevreden. Ik mag aan God ook alles vragen en weet naar wie ik kan gaan. Ik kan tot Hem spreken alsof Hij een mens is, ook al krijg ik geen direct menselijk antwoord. Nu begrijp ik het. Daarom noemde Jezus, God als “Onze Vader die in de hemel zijt, geheiligd zij uw naam” (2e kaars aansteken)

Bezinningstekst.

Deze tweede vlam is het licht van Gods Heiligheid. Hij ontmaskert onze afgoden: geld en onmacht, genot en eer. Hij is de enige ware God.
Daarom durven wij Hem aanbidden: Geheiligd zij uw naam!


Lied

Heer, onze Heer, hoe zijt Gij aanwezig
en hoe onzegbaar ons nabij,
Gij zijt gestadig met ons bezig,
onder uw vleugels rusten wij.

Gij zijt in alles diep verscholen,
in al wat leeft en zich ontvouwt.
Maar in de mensen wilt Gij wonen,
met hart en ziel aan ons getrouwd.

Heer, onze Heer, hoe zijt Gij aanwezig
waar ook ter wereld mensen zijn.
Blijf zo genadig met ons bezig,
tot wij in U volkomen zijn.

Uw Rijk kome.

Het rijk van God zet ons met beide voeten op de grond.
Het moet hier gevestigd worden; hier moet onze verdeeldheid worden opgelost, verdrukking en oorlog worden afgeschaft.
Want het Rijk van God kent geen verdeeldheid of bedreiging;
het is vrede en geluk voor ieder die luistert naar de Blijde Boodschap van de Heer. (3e kaars aansteken)

Bezinningstekst.

De derde vlam is het licht van Gods rijk in Jezus zijn mens geworden droom: vrede, recht, hoop en vreugde voor alle mensen zonder onderscheid. Daarom vragen wij met aandrang : Uw Rijk kome

Uw wil geschiede op aarde als in de hemel.
“Uw rijk? Uw wil?”

Wat mag dat wel zijn? Ik weet wel dat Gij God droomt van een wereld van goedheid, gerechtigheid en vrede. Maar wik je mij, wil je ons eens laten weten hoe we dit moeten waarmaken. Daarboven in de hemel heb je toch een goed overzicht wat er hier allemaal fout loopt. We hebben toch reeds pogingen ondernomen om tot bij jou te geraken. Denk maar aan de toren van Babel, dat is toch verkeerd afgelopen. Maar, misschien moeten sommige zaken fout aflopen om zo zelf uit die ervaringen de goede weg te vinden. Het is aan ons om die weg te zoeken. (4e kaars aansteken)
Bezinningstekst

De vierde vlam is het licht van Gods wil.
Wat wil God van ons? Hoe kunnen wij handelen naar Gods wil?
God wil dat wij Hem beminnen en goed zijn voor elkaar.
Kunnen wij dat waarmaken?
Daarom bidden wij: Uw wil geschiede

Lied

De Heer heeft mij gezien en onverwacht
ben ik opnieuw geboren en getogen.
Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht,
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen.

Hij doet met ons, Hij gaat ons in en uit,
heeft in zijn handen onze naam geschreven.
De Heer wil ons bewonen als zijn huis,
plant als een boom in ons zijn eigen leven,
wil met ons spelen, neemt ons tot zijn bruid;
en wat wij zijn, Hij heeft het ons gegeven.

Gij geeft het uw beminden in de slaap,
Gij zaait uw naam in onze diepste dromen.
Gij hebt ons zelf ontvankelijk gemaakt,
zoals de regen neerdaalt in de bomen,
zoals de wind, wie weet waarheen hij gaat,
zo zult Gij uw beminden overkomen.

Geef ons heden ons dagelijks brood

Ons dagelijks brood… Brood, dat is iets dat we nodig hebben om te leven. Het is levensnoodzakelijk. Zo hebben we ook het geloof in God nodig.
En dagelijks… waarom dagelijks? Misschien wil het ons er toe aanzetten stil te staan en dankbaar te blijven, elke dag opnieuw, om alles wat we mogen ontvangen.
Maar dagelijks brood, zou dat ook niet negatief kunnen klinken? Ik bedoel de kracht die we halen uit alle moeilijkheden en tegenslagen, is dat ook niet een beetje ons dagelijks brood? De kracht halen uit de mooie en minder mooie momenten die we dagelijks beleven, omdat we God steeds aan onze zijde ervaren.
Je moet voor dagelijks brood zorgen,
al is dat vergeleken bij het Koninkrijk Gods van ondergeschikt belang.
We mogen slechts volledig op God vertrouwen en Hem smeken voor het benodigde brood, wanneer we inderdaad de zorg voor Gods Koninkrijk
de voorrang verlenen die Jezus eist.
Want waar de weg van de aardse “zorgen” de weg van Gods Koninkrijk doorkruist, is de laatste altijd een voorrangsweg. (5e kaars aansteken)

Bezinningstekst.

De vijfde vlam is het licht van Gods wil. Hij roept ons persoonlijk om in deze wereld een variatie te scheppen op zijn liefde. Daarom vertrouwen wij ons aan Hem toe.

En vergeef ons onze schulden
Gelijk ook wij vergeven aan onze” schuldenaren.

Of zeggen we beter “zouden moeten” vergeven aan onze schuldenaren.
Eigenlijk doen we dat niet altijd. Neem nu gewoon de dagelijkse dingen: hoe gemakkelijk nemen we niet de woorden “ik vergeef je” “zand erover” in de mond, terwijl we die vergeving niet in daden omzetten. En toch vinden we het belangrijk om vergeven te worden.
Draaien we de zinnen even om: wij vergeven aan onze schuldenaren gelijk Gij onze schulden vergeeft.
Dat zou simpeler zijn. Als ik iedereen vergeef, word ik automatisch zelf vergeven. Dat was waarschijnlijk niet jouw bedoeling. Want Jij blijft iedereen steeds vergeven. Jij bent ons voorbeeld. Vergeef ons nogmaals Vader, dat we jouw voorbeeld niet altijd volgen.(6e kaars aansteken)

Bezinningstekst

De zesde vlam is het licht van Gods vergeving. Hij vergeldt niemand kwaad met kwaad. Hij spreekt ons vrij als ook wij vergeven.
Daarom: vergeef ons onze schulden gelijk wij ook vergeven aan onze schuldenaren.


Lied

Mijn Herder zijt Gij, o mijn Heer,
aan niets ontbreekt het mij;
ik vrees nu geen gevaren meer,
Gij staat mij altijd bij.

In groene beemden voert Gij mij,
waar Gij mij rusten doet.
Aan frisse wat'ren laaft Gij mij,
verkwikkend mijn gemoed.

Langs veil'ge paden leidt Gij mij,
omwille van uw Naam.
Langs donk're krochten ga ik vrij,
gerust, want wij zijn saam.

Uw zaalge zegen rust op mij
en volgt mij overal.
In 't huis des Heren woon ik blij
waar 'k eeuwig zingen zal.

Leid ons niet in bekoring
Maar verlos ons van het kwade.

Ach, God, dat zou ik Jou misschien nog het meest willen vragen.
De wereld van vandaag omringt ons voortdurend met bekoringen en de weg die Jij ons vraagt af te legen is niet altijd de gemakkelijkste. Het is soms zo verleidelijk een zijsprongetje te” maken even van de weg af te” stappen, maar help ons God. Laat ons steeds weer de kracht ervaren die uitgaat van jouw droom, jouw vrede, jouw liefde.(7e kaars aansteken)

Bezinningstekst

De zevende vlam is het licht van Gods bevrijding. Wij zitten vast in de macht van het kwaad, voor een half woord verloochenen wij reeds zijn droom.
Daarom roepen wij:
AMEN.


Lied

Vriendelijk Licht, dat heel de dag
aan de hemel hebt geblonken,
laat niet eenzaam in het donker
wie uw glorie stralen zag.

Vriendelijk Licht, dat leven schenkt
en het duister hebt verdreven,
geef mij warmte om te leven
als de koude dood mij wenkt.

Vriendelijk Licht, blijf in mijn hart
dat uw gloed niet kan ontberen,
nu de nacht gaat wederkeren
en al wat er leeft verstart.

Vriendelijk Licht, dat eeuwig brandt,
wil de dood in mij verteren,
Licht der zondaars, Licht des Heren,
Licht van 't eeuwig vaderland.

Slotgebed

God onze Vader,
Gij geeft brood aan al wat leeft.
Wij danken U voor al de zorg waarmee Gij ons omringt.
Blijf ons met Uw Geest nabij en geef dat wij ons hart openen voor elkaar,
zoals Uw Zoon zichzelf heeft weggeschonken om alle mensen te helpen.
Wij bidden, dat Gij ons iedere dag te leven geeft
en dat Gij ons vervult met Uw Geest
om ook de kracht te hebben brood te worden voor elkaar
en met elkaar lief en leed te delen,
want zo is Jezus Christus ons voorgegaan.
Hij die met U en de Heilige Geest leeft
in de eeuwen der eeuwen. Amen.


Laten we deze bezinning nu ook besluiten met het bidden
van het Onze Vader en het zingen van het tantum ergo.

Onze Vader

Tantum ergo

Tantum ergo Sacramentum
Veneremur cernui,
Et antiquum documentum
Novo cedat ritui:
Præstet fides supplementum
Sensuum defectui.
Genitori, Genitoque
Laus et jubilatio,
Salus, honor, virtus quoque
Sit et benedictio:
Procedenti ab utroque
Compar sit laudatio.
Amen (Alleluia).

Geen opmerkingen: