dinsdag 13 november 2012

Federale bezinnning November

Federale bezinning 20 november.

“Geef ons de vrede, Heer.”

Lied


Willem Vermandere - duizend soldaten

Als ge van ze leven in de westhoek passeert
deur regen en noorderwinden
keert omme den tied als g' alhier passeert
den oorlog ga j' hier were vinden

ja 't is den oorlog da 'j hier were vindt
en 't graf van duizend soldoaten
altied iemands voader altied iemands kind
nu doodstille en godverlaten

laat de bom'n nu maar zwieg'n
en dat 't gras niets verteld
en de wind moet 't ook maar nie zing'n
dat julder'n dood tot niets hè geteld
dat woaren al te schrik'lijke dingen

zeg 't goat al goed der is welvaart in 't land
en de vrede ligt vast in de wetten
we maken wel woapens maar met veel meer verstand
maar just om den oorlog te beletten

en grote raketten atoom in den top
we meugen toch experimenteren
we mikken wel ne keer naar mekaar zijne kop
maar just om ons 't amuseren

als ge van ze leven in de westhoek passeert
deur regen en noorderwinden
keert omme den tied als g' alhier passeert
den oorlog ga j' hier were vinden


ja 't is den oorlog da 'j hier were vindt
en 't graf van duizend soldoaten
altijd iemands voader altijd iemands kind
duizend en duizend soldoaten
duizend en duizend soldoaten
duizend en duizend soldoaten

Welkom


Van harte welkom, hier in dit stemmig kerkje.
We zijn hier samen in de naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest. Amen.

We willen in deze novembermaand
nog even onze doden gedenken
en speciaal deze avond alle mensen
die gesneuveld zijn of nog sterven door oorlogsgeweld.
Veel van hun namen zijn enkel bij God gekend.
Laten we samen ons bezinnen
over de steeds luider klinkende vraag :
voor wie,
voor wat in Gods naam,
hebben zij hun leven,
hun jong leven moeten geven?
Was dit wel nodig geweest
of was het alleen maar hard pokerspel
voor enkele machtigen op aarde?
Nooit meer oorlog, plus jamais de guerre,
nie wieder krieg, no more war……..

Wij die in Jezus geloven weten één ding zeker :
zo iets wil God niet, en de God van Jezus staat nooit
aan de kant van mensen die geweld gebruiken!
Laten we dan in alle deemoed even ons hoofd buigen
en vergeving vragen voor de kleine en de grote “oorlogen”
die we dagelijks voeren in ons gezin, onze buurt of waar dan ook.
Maken we het even stil.


Lied.

Geef vrede, Heer, geef vrede, de wereld wil slechts strijd;
al wordt het recht beleden, de sterkste wint het pleit.
Het onrecht heerst op aarde, de leugen triomfeert,
ontluistert elke waarde. O red ons, sterke Heer.

Geef vrede, Heer, geef vrede, de aarde wacht zolang,
er wordt zoveel geleden, de mensen zijn zo bang,
de toekomst is zo duister, en ons geloof zo klein;
o Jezus Christus, luister, en laat ons niet alleen.

Geef vrede, Heer, geef vrede, Gij die de vrede zijt,
die voor ons hebt geleden, gestreden onze strijd,
opdat wij zouden leven, bevrijd van angst en pijn,
de mensen blijdschap geven en vredestichters zijn.

Geef vrede, Heer, geef vrede, bekeer ons felle hart.
Deel ons uw liefde mede die onze boosheid tart,
die onze mond leert spreken en onze handen leidt;
maak ons een levend teken: uw vrede wint de strijd.

Gebed

God onze Vader,
Gij hebt gezegd dat zij die vrede brengen
uw kinderen worden genoemd.
Geef ons de bereidheid zonder ophouden te werken
aan de ware gerechtigheid
die de grondslag is van duurzame vrede.
Zo bidden wij U door Christus, onze Heer. Amen.


Luisteren we nu naar het visioen van de profeet Jesaja.

Er komt een tijd dat de berg van de Heer
zal uitsteken boven alle heuvels
en dat de tempel van God op die berg rotsvast zal staan.
Alle stammen en volkeren zullen op weg gaan
en toestromen naar de heilige stad en zeggen :
“Kom laat ons optrekken naar de berg van de Heer,
naar de tempel van onze God.
Hij zal ons de wegen wijzen
die wij moeten gaan en wij zullen zijn paden bewandelen.
Want in Jerusalem geeft de Heer onderricht.
Daar zal Hij recht spreken over de volkeren
en de geschillen tussen de stammen oplossen.
Dan smeden zij hun zwaarden om tot ploegijzers
en hun speren tot sikkels.
Geen zal nog het zwaard trekken tegen een ander
en niemand zal hen nog leren oorlog voeren.

Lied

Er is een stad voor vriend en vreemde diep in het bloemendal.
Er is een mens die roept om vrede, die mens roept overal.

Jerusalaïm, stad van God, wees voor de mensen een veilig thuis.
Jerusalaïm, stad van vrede, breng ons weer thuis. (2x)

Er is een huis om in te wonen, voorbij het dodendal.
Er is een vader met zijn zonen, zij roepen overal.

Er is een tafel om te eten, voorbij het niemandsland.
Er is een volk dat wordt vergeten, dat volk roept overal.

Er is een wereld zonder grenzen, zo groot als het heelal.
Er is een hemel voor de mensen : dat hoor je overal.


Evangelie : Lc. 12, 22-31. ( wees niet bezorgd…)


Hij zei tegen zijn leerlingen:
‘Om deze reden zeg ik tegen jullie:
maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten,
noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken.
Want het leven is meer dan voedsel en het lichaam meer dan kleding.
Kijk naar de raven: ze zaaien niet en oogsten niet,
ze hebben geen voorraadkamer en geen schuur,
het is God die ze voedt.
Hoeveel meer zijn jullie niet waard dan de vogels!
Wie van jullie kan door zich zorgen te maken
één el aan zijn levensduur toevoegen?
Als jullie dus zelfs het geringste al niet kunnen,
waarom maken jullie je dan zorgen over de rest?
Kijk naar de lelies, kijk hoe ze groeien.
Ze werken niet en weven niet.
Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed als een van hen.
Als God het groen dat vandaag nog op het veld staat
en morgen in de oven gegooid wordt
al met zo veel zorg kleedt,
met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden, kleingelovigen?
Ook jullie moeten niet nadenken
over wat je zult eten en wat je zult drinken,
en jullie moeten je niet door zorgen laten kwellen.
De volken van deze wereld jagen die dingen na,
maar jullie Vader weet dat je ze nodig hebt.
Zoek liever zijn koninkrijk,
en die andere dingen zullen je erbij gegeven worden.

Woord van God

Wij danken God


Lied ZJ 564


Weest niet bezorgd voor uw leven:
Uw God en Vader, die in de hemel is,
Hij weet wel wat gij nodig hebt.
Vader, Gij weet wel wat ik nodig heb.

Vraagt en gij zult krijgen.
Zoekt en gij zult vinden.
Klopt en men zal u opendoen.

Hoeveel te meer dan zal uw Vader,
die in de hemel is, 't goede
geven aan wie Hem daar om vragen.

Voorbeden


Laten we bidden tot God onze Vader,
die ons de ware vrede schenken kan.


Wij bidden vandaag heel bijzonder
voor de miljoenen gesneuvelden van zoveel oorlogen.
Dat zij nu-gestorven als graankorrels in de aarde van het front-
mogen delen in het volle leven van God zelf,
die geen van zijn mensen verloren laat gaan.

Stilte.

Wij bidden voor de duizenden wiens hart gebroken is
omdat een echtgenoot, een vader of kind,
een dierbare doodgeschoten werd.
Opdat in Gods naam de wapens mogen zwijgen
en de liefde het moge winnen op de haat.

Stilte.


Voor de wereldleiders en de politieke verantwoordelijken
dat zij toch minder vertrouwen
op de macht van de wapens
en meer geloven in de diepere krachten tot vrede.

Stilte.

Voor ons allen :
dat wij ons niet laten leiden door gevoelens van haat en afgunst
maar mensen van vrede worden
naar het voorbeeld van Jezus.

Stilte.

Onze Vader,
al zolang onderweg van de hemel naar de aarde,
Uw naam worde geheiligd,
nooit meer in gevechten van volk tegen volk,
van man tegen man.
Uw naam worde gedaan en doorgegeven
in gerechtigheid en vrede,
van mens tot mens,
van land tot land,
over heel de wereld.
Laat komen Uw Rijk
door allen die veranderd zijn
in mensen van vrede en mededogen.
Laat gebeuren in ons midden
wat wij hebben uitgesteld tot in de hemel.
Geef ons heden zo veel inzicht
dat wij werkelijk weten wat ons tot toekomst
en tot vrede brengt.
Vergeef ons dat wij U tegenhielden in zoveel mensen,
zoveel eeuwen lang.
En leid ons weg uit de verleiding van macht en geweld,
maar verlos ons, vandaag nog,
van een wereld voor enkelen,
en open die wereld van God-en-mens-met-allen.
Amen.

Lied


Swing low, sweet chariot, coming for to carry me home
Swing low, sweet chariot, coming for to carry me home

Zachtjes aan, lieve wagen. Gekomen om me naar huis te brengen.

I looked over Jordan and what did I see? Coming for to carry me home;
A band of angels coming after me. Coming for to carry me home.

Ik keek over de Jordaan en wat zag ik? Een groep van engelen komt achter mij. Gekomen om me naar huis te brengen.

If you get there before I do. Coming for to carry me home;
Tell all my friends I'm coming too. Coming for to carry me home.

Als je er vóór mij geraakt, Vertel al mijn vrienden dat ik ook kom. Gekomen om me naar huis te brengen

The brightest day that I ever saw, Coming for to carry me home;
When Jesus washed my sins away, Coming for to carry me home.

De helderste dag die ik ooit zag Toen Jezus mijn zonden wegwaste, Gekomen om me naar huis te brengen.

I'm sometimes up, I'm sometimes down, Coming for to carry me home;
But still my soul feels heavenly bound, Coming for to carry me home.

Ik ben soms vrolijk en soms verdrietig. Maar mijn ziel blijft (zich) verbonden (weten) met de hemel.
Gekomen om me naar huis te brengen.

Vredesgebed van St. Franciscus


Heer, maak me tot een werktuig van Uw vrede.
Waar haat is, laat me liefde zaaien.
Waar onrecht is, vergiffenis.
Waar twijfel is, geloof. Waar wanhoop is, hoop.
Waar duisternis is, licht.
Waar droefheid is, vreugde.
O goddelijke Meester,
geef dat ik eerder verlang te troosten, dan getroost te worden,
te begrijpen dan begrepen te worden,
te beminnen dan bemind te worden.
Want het is door te geven dat we krijgen,
door vergeving aan te bieden dat we vergeving ontvangen
en door te sterven dat wij voor de eeuwigheid geboren worden. Amen.

Geven wij elkaar de vrede met de woorden van Franciscus :
“ vrede en alle goeds”.

Lied.


This little light of mine,
I’m gonna let it shine
This little light of mine,
I’m gonna let it shine
This little light of mine,
I’m gonna let it shine
Let it shine, let it shine, let it shine

Everywhere I go
I’m gonna let it shine
Everywhere I go
I’m gonna let it shine
Everywhere I go
I’m gonna let it shine
Let it shine, let it shine, let it shine

All through the night
I’m gonna let it shine
All through the night
I’m gonna let it shine
All through the night
I’m gonna let it shine
Let it shine, let it shine, let it shine

Ik zal mijn lichtje laten branden,
Overal waar ik ga,
zal ik mijn lichtje laten branden
de hele nacht lang
zal ik mijn lichtje laten branden


Slotgebed


God onze Vader,
wij mochten hier samen zijn met U in ons midden.
Schenk ons uw Geest van liefde
om overal en altijd de vrede,
die Gij hebt nagelaten te bevorderen.
Geef dat wij U laten zien in deze wereld
door voor elkaar zo goed te zijn als U bent voor ons.
Laten we van hier weggaan als vredestichters.
Moge Gods zegen over ons rusten
en over allen die ons dierbaar zijn.
In de naam van de Vader en de Zoon en de H. Geest. Amen


Bedankt om op deze winteravond tot hier te komen en kom wel thuis.

Geen opmerkingen: