woensdag 21 maart 2012

5de zondag veertigdagentijd met biechtviering

Moment van inkeer

Reeds een vijftal weken
Worden we uitgenodigd
om “ BROEDERLIJK te DELEN “
Omdat we niet durven vertrouwen
op het woord van de Heer
om mild te zijn.
Heer, vergeef ons gebrek aan vertrouwen in uw woord
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

We worden in de eucharistie uitgenodigd
om gemeenschap te vieren in de communie
Heer, vergeef ons als wij niet altijd
met de nodige eerbied
uw levensbrood ontvangen
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Omdat we denken
dat we alles zelf kunnen
zonder Gods hulp
Omdat we God zo weinig danken
voor het mooie waarvan we mogen genieten.
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.


Gewetensonderzoek


Welke handen heb jij?
Lijken jouw handen op die van Jezus?

Korte stilte

Wat doen jouw handen?
Wat doen jouw handen
als een ander jou om hulp vraagt?
Maken ze een afwerend gebaar,
duwen ze hen van je af?
Tonen ze zich als handen die zich sluiten?

Korte stilte

Of openen ze zich?
Reik jij de ander de hand?
Wat doen jouw handen als een ander je nodig heeft?
Tonen ze zich dan als handen die geven die helpen en delen?

Korte stilte

Wat zeggen jouw handen?
Wat zeggen jouw handen als een ander pijn heeft?
Spreken ze dan een harde taal?
Maken ze een vuist,
tonen ze zich als handen die vechten, die knokken en kwetsen?
Of zijn ze juist handen die strelen,
die genezen en helen?

Korte stilte

Gerbruiken we onze handen te goede?
Of wanneer gebruikte jij je handen
om te grijpen en te stelen,
om te nemen en te houden.
Wanneer gebruikte jij je handen alleen maar voor jezelf?

Korte stilte

Wil jij je handen openen voor wat God jou wil geven:
liefde, barmhartigheid en vrede?
Wil jij de handen in elkaar slaan
om het goede te doen,
om anderen te helpen en de weg van Jezus te gaan?

Korte stilte

God wil dat ook jouw verhaal, jouw levensverhaal,
een verhaal is over de bekering van de handen.
Hij wil dat ook jouw handen
symbool worden van zijn liefde en goedheid.


Voorbeden (ZJ 316)


God, wij bidden U
geef ons de moed
aan te nemen dat U ons hoort,
zodat wij U altijd weer
opnieuw om hulp kunnen vragen.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.

God, laat ons rotsvast
op U vertrouwen
en vul ons hart
met de zekerheid
van Uw goedheid en vergeving.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.

God, geef ons de kracht
om verder te blijven gaan
op onze gekozen weg.
Dat we terug met een propere lei
kunnen beginnen.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.


Bezinning na de communie


Toen ik klein was tekende ik God
Ik tekende Hem
als een mens met een groot hart

Toen ik groter werd
tekende ik God niet meer..
Hij was geen mens,
dus had hij geen hart

Toen ik nog groter werd
tekende ik hem met een klein hart
Een hart enkel voor mij, die mij vergaf en liefhad

Nu….
nu teken ik hem met een heel groot hart
Die alle mensen liefheeft en vergeeft

Zo een mens wil ik zijn
met een groot hart

Stilte

Geen opmerkingen: