dinsdag 6 maart 2012

3de zondag veertigdagentijd

Moment van inkeer

Heer, vergeef mij dat ik in mijn veelheid van bezigheden
niet innig goed kan zijn.
Dat ik de kansen aan mij laat voorbij gaan.
Help mij om mild te zijn met wie dichtbij of veraf is.
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Heer vergeef mij dat ik niet altijd meelevend luister
naar de pijn van de gekwetsten.
Help mij om trouw en nabij te blijven
bij wie niet langer in de toekomst gelooft.
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Heer, vergeef mij dat ik niet altijd
mijn hart wagenwijd voor U open zet.
Help mij om een tempel te zijn
waar Gij woont en liefhebt.
Heer wees goed voor ons.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.


Voorbeden (ZJ 316)


Heer, bevrijd Uw kerk van louter uiterlijk vertoon
en breek voor haar de tempel af
van wat bedrieglijk en schijnheilig is.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

Heer, bevrijd de leiders van de volkeren
van de zucht naar eigen voordeel
en breek voor hen de tempel af
van hebzucht, eerzucht en heerszucht.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

Heer, laat ons, die samen eucharistie vieren,
levende tempels zijn van Gods aanwezigheid
en leer ons bidden
in geest en waarheid.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.


Bezinning na de communie


Heer Jezus,
ik ben pas echt christen
als ik u navolg
en mij laat inspireren
door uw gezindheid .

Ik ben christen
als ik mij beroem
op u en niet op mezelf,
want ik ben een zondaar.

Ik ben pas christen
als ik deel in uw lijden en sterven

Ik ben pas christen als ik de kracht
van uw opstanding ervaar
en durf geloven dat ik
hier op aarde onderweg ben
naar een ontmoeting met u
van aangezicht tot aangezicht .

Maak mij duidelijk
wat ik nog onvoldoende besef :
Dat ik moet vergeten wat achter mij ligt
en mijn best moet doen om te bereiken
wat dankzij u voor mij ligt :
de hemelse heerlijkheid.
Laat mij recht en zonder omwegen,
afgaan op dit doel,
samen met allen die in u geloven .

Sylvester Lambereigts,
Uit : “ wees altijd blij” , Halewijn, 2011

Stilte

Geen opmerkingen: