dinsdag 6 december 2011

3de zondag advent

Moment van inkeer


Heer,
wij vragen om vergeving
omdat wij vandaag
- op de plek waar wij staan –
soms mensen uitsluiten
Laat ons het vermogen ontwikkelen
om de laatste, de zwakste,
om elk ander te omgeven met aandacht en respect.
Heer, wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.

Heer,
wij vragen om vergeving
omdat wij vandaag
- op de plek waar wij staan –
geen aandacht geven aan het bestaan
van een 'vierde wereld' in Vlaanderen.
Laat ook hier jouw licht schijnen,
zodat ons begrip en onze aandacht kunnen groeien.
Heer, wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.

Heer,
wij vragen om vergeving
omdat wij vandaag
- op de plek waar wij staan –
onze handen niet reiken om kloven te overbruggen
tussen geschillen en verschillen
Heer, wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.


Voorbeden


Bidden wij voor de armsten onder de armen,
die van alles tekort komen om menswaardig te kunnen leven,
dat zij mensen vinden
die begrip opbrengen en die hen bijstaan.
Laten we zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden. (2x)

Bidden wij voor de meest kwetsbaren onder ons,
die zorg, warmte en liefde tekort komen,
dat ze waardering en aanmoediging mogen krijgen.
Laten we zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden. (2x)

Bidden wij voor hen
die hun ogen nooit sluiten voor de nood van anderen
en voor hen die blijven geloven
in een betere wereld :
dat zij bij ons gehoor vinden.
Laten we zingend bidden.

Wek uw kracht en kom ons bevrijden. (2x)


Bezinning na de communie


God, vader van mensen,
We kennen die woestijn, God,
waar Johannes
uit te voorschijn kwam.
Maar wij weten ook
dat die woestijn kan bloeien
met duizend miniaturen
in het zand,
dat deze wereld,
met zoveel goede mensen,
kan veranderen in een oase,
als wij U maar niet ontlopen,
ons niet verschuilen
voor uw Aangezicht.

Manu Verhulst

Stilte

Geen opmerkingen: