woensdag 9 november 2011

Allerzielen Zandvoorde

Allerzielen 6 november : in goede handen...

Intredelied:


Gij schreef mijn naam, in de palm van Uw hand,
Zo maak ik dan blij de tocht door dit land.
Want trouw is steeds Jahweh, zijn woord onderpand
Mijn naam staat geschreven, in de palm van Uw hand
1. Wat brengt ons de toekomst, wat ligt in ’t verschiet
Ik maak mij geen zorgen, zing liever dit lied.
2. De Heer is mijn leven, mijn toekomst, mijn al.
Ik blijf Hem gegeven, aan Hem heel en al.
3. Hij voert mij zo veilig door donker en licht,
Zijn woord is mij heilig, Zijn woord is mijn licht.

Inleiding


Mijn hand in zijn hand. Handen van ouders die hun kind dragen. Handen van kinderen die openstaan voor het leven. Handen van mensen, die dienen en overgave zijn. Handen van mensen, die leven met de wijsheid van het leven in hun hart. Allemaal omdat mijn hand in zijn hand is. En daarom niet bang zijn voor de overtocht. Mijn hand in zijn hand over de dood heen. Want hij houdt me vast en beschermt me. Eeuwige zekerheid. Geborgen voor altijd. Thuis komen in zijn hart en handen.

Kruisteken

Beste Familie, we zijn vandaag naar de kerk gekomen om onze overledenen te herdenken. Dit is voor u een moeilijk moment. We zullen hier samen bidden. We zullen de namen van onze overledenen noemen en God vragen dat hij hun naam wil schrijven in de palm van zijn hand en hen opneemt in zijn eeuwige liefde. We willen voor u beste familie bidden om kracht en troost. Laten we in deze Geest Eucharistie vieren en volgen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.


Schuldbelijdenis


Als iemand uit ons midden gestorven is, beseffen wij vaak plots hoeveel dingen hij deed en hoe goed zijn bedoelingen waren. Dan doet het pijn dat we hem niet steeds begrepen hebben. Daarom willen we om vergeving bidden. Soms ga je als mens aan een ander voorbij, zijn de woorden van liefde te stil, is het gebaar van vreugde te klein. Laat ons niet zozeer zoeken begrepen te worden, maar te begrijpen en laten wij onze handen openen en zeggen : wat schoon is, zal ik bewaren. Het is goed dat wij op dit moment elkaar nabij weten, dat we elkaars handen kunnen vasthouden en in dit teder gebaar vragen : als we je ooit pijn hebben gedaan, wil ons dan vergiffenis schenken.
Moge God zich over ons ontfermen, Amen.

Heer ontfem U

Gloria


Openingsgebed


Heer Jezus Christus, in onze nood roepen wij tot u. Onze kracht is te klein en onze schouders te zwak voor het kruis dat wij moeten dragen. Laat ons niet alleen. Geef dat wij niet bezwijken onder onze last. Sterk ons met de kracht van uw geest, richt ons weer op en doe ons herleven. Heer, op u hopen wij, beschaam ons vertrouwen niet.


Eerste Lezing

In de Eerste brief van Johannes lezen wij dat God liefde is. Als Johannes gelijk heeft, dan is God liefde. Dan is doodgaan vallen in Gods hand. Gaan van hier is dan : geboren worden in een nieuw bestaan, omdat de volheid van liefde, van beminnen en bemind worden, vernieuwend, herscheppend, nieuw makend is. In vrede en geluk zijn dat is : vol geluk vanbinnen. Dat is : je ogen sluiten, je toevertrouwen aan de Liefde, die God is. Sterven is tuimelen in Gods hand.

Tussenzang:

1. Hij die rustig en stil,
Zich steeds voegt naar Gods wil,
Hem in alles vertrouwt en gelooft;
Die slechts hoort naar Zijn stem,
Zich geheel geeft aan Hem,
Smaakt een vreugde, die nimmer verdooft.
Refr.:
Zie slechts op Hem, Volg gehoorzaam Zijn stem;
blijf maar rustig vertrouwen, Altijd ziende op Hem.
2. Loeit de levensorkaan,
Komt er zorg op ons aan
't Is Zijn glimlach, die alles verdrijft.
Klagen, zuchten, geween,
Vrees en twijfel gaan heen;
Als wij rustig vertrouwen in Hem.

Evangelie

Toen ze Jezus wegvoerden naar Golgotha, hielden ze een zekere Simon van Cyrene tegen, die van zijn akker kwam. Hem lieten ze het kruis achter Jezus aandragen. Een grote massa volgden Hem.

Homilie (Wilfried)


Voorbeden


Bidden we voor allen die te kampen hebben met een storm van verdriet in hun hart. Dat ze niet verdrinken in draaikolken van bitterheid, maar een uitgestrekte hand voelen en zich geborgen weten bij zorgzame mensen.
Bidden wij voor mensen die blindelings verder gaan en hun verdriet niet kunnen verwerken. Dat zij, om uwen ’t wil en omwillen van hun geliefden worden opgelicht uit hun vertwijfeling; Dat er voor hen een mens opstaat die zijn hand om hun schouder legt.
Mensen als nooit tevoren. Mensen om niet te vergeten. Noem aarzelend van ontroering hun naam, hun onherroepelijke naam; Stil wordt het in mij . Jou herinner ik mij. Jouw gezicht voor mij. Je zou nog zo een woord kunnen spreken. Zo anders stil word ik nu, jouw naam klinkt, een kaars wordt ontstoken. Jij licht in mij, jij licht voor mij, jou wil ik mij te binnen brengen. Zo stil wordt het nu... (namen worden voorgelezen).

Lied na voorbede: Oh Lord hear my prayer

Offerande

Mag ik u allen uitnodigen naar voor te komen om een gedachtenisprentje in ontvangst te nemen met de namen van de overledenen van het afgelopen jaar. Hun naam staat immers geschreven in de palm van Gods hand. Indien je dit wenst, kan je ook de hand leggen op het kruis als teken van hoop.

Offerandelied:

1. When the storms of life are raging,
Stand by me (stand by me);
When the storms of life are raging,
Stand by me (stand by me);
When the world is tossing me
Like a ship upon the sea
Thou Who rulest wind and water,
Stand by me (stand by me).


2. In the midst of faults and failures,
Stand by me (stand by me);
In the midst of faults and failures,
Stand by me (stand by me);
When I do the best I can,
And my friends misunderstand,
Thou Who knowest all about me,
Stand by me (stand by me).

3. When I’m growing old and feeble,
Stand by me (stand by me);
When I’m growing old and feeble,
Stand by me (stand by me);
When my life becomes a burden,
And I’m nearing chilly Jordan,
O Thou “Lily of the Valley,”
Stand by me (stand by me).

Tafelgebed

Heilig: gezongen


Onze Vader: Abba Vader


Vredeswens


Lam Gods: gezongen


Communie


Bezinning na de communie


Je woord leeft niet meer onder ons, je hand wordt niet meer aangeraakt, je zuchten en proberen, het is niet meer in ons bereik, je diepe warme stem, je lange luisteren, je naakte eerlijkheid, je verborgen vechten, dat alles is uit ons zichtbaar leven voorgoed verdwenen; en toch je bent nog steeds aanwezig, dan bij de één, dan bij de ander, je beeld is niet meer te vergeten, zozeer hebben we je begrepen. Je woorden dragen verder, je handen geven voort, je luisteren en proberen, we gaan er elke dat mee door.

Slotgebed


Heer God, we zullen onze overledenen net als vroeger bij hun naam blijven noemen, al valt de stilte daarna zo hard. Geef ons een teken. Knipoog eens of leg een hand op een schouder als je een ogenblik met ons meeloopt. Zo ver kan je nooit van ons weggaan dat er niets van jou meer zou zijn. Want de dood is niet het laatste. De liefde is sterker ook al geeft ze soms zoveel verdriet. 

Slotlied:

1. Dank voor het leven, aarde en water,
Dank voor de zon, de zee en de wind
Dank voor het lied, vrolijk geklater,
Dank voor muziek, een spelend kind.
2. Dank voor Uw Zoon, die leefde op aarde,
Dank voor Zijn woord, een leer met gezag.
Dank dat u mij, steeds wilt bewaren,
Dank voor de mens, vreugde en lach.
Heb je verdriet, zie je de zin van het leven niet,
Loop door, blijf niet staan, er is genoeg om door te gaan.
3. Zoals de vogels in de lucht zweven,
Zoals de bloemen in lentetooi
Zoals de vissen in water leven,
Zo is het leven, goed en mooi.

Zegen en zending

Afscheid nemen is met zachte vingers wat voorbij is, dicht doen en verpakken in goede gedachten als herinnering. Het is even stilstaan bij een brok leven vol met pieken van pijn en vreugde.

Geen opmerkingen: