zaterdag 16 april 2011

Pasen Zandvoorde

Datum: Pasen

Thema: Liefde overwint

- 15 affiches, titel, Pasen, datum, 9.30 h
- Groot houten kruis
- KSA maakt letters : Liefde overwint


Klok luiden


Intredestoet met Paaskaars,
intredelied
God heet ons welkom in zijn huis,
God nodigt alen op dit feest,
Viert samen vreugdevol deze dag:
Alleluia.
1. Komt naar de maaltijd van de Heer.
Hij nodigt allen op dit feest.
Eet van het brood dat leven geeft.
2. Jubelt van vreugde voor de Heer,
Zingt blij voor God want Hij is goed.
Zijn Liefde duurt in eeuwigheid.
3. Dat Jezus Christus ons bewaart,
Eén in zijn Lichaam, in zijn Geest.
Wij die nu eten van dit Brood.

Kruisteken
Welkom in deze paasviering, lieve mensen,
Welkom op dit paasfeest
Waarin God naar ons toekomt
Als Vader, Zoon en Heilige Geest
Als vriend en hoop in onze wereld.

Priester
Liefde overwint alles.
Misschien heb je het ook eens meegemaakt. Je bent gevallen en een zoentje van mama doet wonderen.
Liede overwint alles.
Misschien was er eens ruzie bij je thuis en deed het deugd om bij oma op de schoot te zitten.
Liefde overwint alles.
Misschien was je eens verdrietig en was je blij met een knuffel van een vriendje.
Liefde overwint alles.
Zoals Christus zei op het laatste avondmaal : niemand heeft een grotere liefde dan hij die zijn leven geeft voor zijn vrienden. Dit vieren we met Pasen.

(Letters worden aangebracht)

Schuldbelijdenis
Priester : Tijdens de voorbije weken hebben wij ons voorbereid op deze dag. Veertig dagen lang hebben wij nagedacht hoe wij ons hart konden openstellen voor de liefde die mensen gelukkig kan maken. Is ons hart dan nu klaar om samen te vieren ?

KSA 1
Jezus vertrouwt mij.! Maar mijn vertrouwen in hem kan niet zorgen voor vrede, vreugde en blijdschap. Heer vergeef je mij.

(Het woord vertrouwen wordt aangebracht)

Heer ontferm U, Heer ontferm U, Heer ontferm U.

KSA 2
Jezus houdt van mij ! Maar als ik van van iemand hou, wil ik er graag iets voor terug.
Christus, vergeef je mij

(Het woord liefde wordt aangebracht)

Heer ontferm U, Heer ontferm U, Heer ontferm U.

KSA 3
Jezus gelooft in mij ! Maar ik geloof soms te weinig in mezelf en in anderen.
Heer vergeef je mij.

(Het woord geloof wordt aangebracht)

Heer ontferm U, Heer ontferm U, Heer ontferm U.

Openingsgebed
Heer Jezus, in het heldere licht
Van de Paasmorgen
Komt Gij ons tegemoet.
Gij zijt onze diepste vreugde,
Wij jubelen van blijdschap,
Wij zingen vol dankbaarheid
Om uw glorievolle verrijzenis.

Gloria (wordt gezongen)
1. Vader, Zoon en Geest, ik prijs U, met heel mijn wezen; Heer.
Voor Uw troon geknield, bewijs ik, U hulde en eer.
Vader, Zoon en Geest, ik eer U, U bent volkomen één,
Al mijn liefde en aanbidding, is voor U alleen.
U die één in wezen zijt, is ons leven toegewijd.
In Uw Liefde zijn wij één, aanbidden wij U alleen.
2. Vader, Zoon en Geest, voor eeuwig, bent U volkomen rein.
Heilig God , laat heel mijn leven tot eer van U zijn.
Vader, Zoon en Geest ik dank U, buig mij vol eerbied neer.
Hoog verheven God, ontvang nu, mijn liefde en eer.

Eerste Lezing
Eens was er geen wereld,
Alles was leeg en donker
God zag in het rond en dacht :
Ik ben alleen, ik zal me een wereld maken.

Toen keek God in het rond
Naar alles wat Hij gemaakt had.
Hij dacht : Nu ben ik nog alleen.
En God maakte de mens, de mens naar zijn beeld
De man en de vrouw.
God zegende de mensen op de aarde.
Zij moesten talrijk worden
En zorg dragen over zijn schepping.
En God zag dat het heel goed was.

Tina natuurmuziek te spelen tijdens de lezing)

Tussenzang:
1. “Ik maakte het licht toen de wereld begon
en Ik leidde het licht van de sterren , maan en zon.
Ik kwam op de aarde voor een nieuw begin:
In Bethlehem zette ’t licht weer in”.
“Schijn maar, schaar je in de rij,
want ik ben de Heer van het licht” zegt Hij.
“En ik leid je wel, dus kom er ook maar bij,
En ik breng jullie allen in het licht “, zegt Hij.
2. Ik scheen op de sabbat en genas een man,
maar het vrome volk sprak er schande van.
Bij arme vissers vond Ik wel gehoor:
Zij sloten zich aan en het licht ging door”.
“Ik scheen ook die vrijdag toen de zon was gevlucht,
Maar je schijnt niet lang met de duivel op je rug.
Ze begroeven mijn lichaam en toen leek alles uit:
Maar ik ben het licht dat niemand stuit”.
3. “Hoewel ik leek verslagen ben ik opgestaan:
Nooit kan de dood mij nog weer verslaan.
En Ik leef in jou wanneer jij leeft in Mij:
Want ik ben de Heer van het licht”, zegt Hij.

Evangelie

Acclamatie na evangelie:
Alleluia (7x)
Woord van God tot ieder gesproken,
Dat wij samen zingend verstaan,
Woord van God tot ieder gesproken,
Alleluia.

Homilie

Wijding van het water

Lector KSA bij water (loopmicro) :
Pasen : feest van water, nieuw licht en een nieuw geloof.
Wij willen nu water aandragen
Water : een beweeglijk wonder,
Water : nooit door mensen gemaakt,
Water geeft leven,
Water geeft kracht.
Water maakt nieuw.
Water : bron en teken van nieuw leven door het doopsel voor elk van ons
En voor alle kinderen die met dit water zullen gedoopt worden.

Priester :
Heer, onze God,
Zegen dit water dat Gij ons geeft
Als bron van leven.
In de naam van de Vader
En de zoon en de heilige Geest, Amen

Hernieuwing doopbeloften

Priester
Beste vrienden,
Op deze paasdag willen we als nieuwe mensen in het leven
Staan en ons gelovig engagement vernieuwen,
Wat andere mensen bij ons doopsel voor ons hebben verwoord
Zullen we hier opnieuw uitspreken.
Laten we daarvoor rechtstaan.

Priester
Gelooft Gij in God, de Scheppende Vader,
Die hemel en aarde vol liefde
Aan de mensen toevertrouwt ?

Allen (voorzegger : Wilfried) :
Ja wij geloven

Priester
Gelooft Gij in Jezus, zijn Zoon,
Die verrezen is en ons is voorgegaan naar de Vader ?

Allen :
Ja, wij geloven

Priester
Gelooft gij in de heilige Geest,
Die ons door Jezus is beloofd,
Die ons sterk maakt
En met ons een gemeenschap van liefde bouwt ?

Allen :
Ja Wij geloven.

Priester
Belooft gij u af te keren van het kwade
En u te richten naar Jezus Christus ?

Allen :
Ja, dat beloven wij

Priester
Belooft gij te leven als kinderen van het licht, in
Vrede, goedheid en trouw ?

Allen :
Ja, dat beloven wij

Priester :
Belooft Gij God lief te hebben met hart en ziel
En uw naaste als uzelf ?

Allen :
Ja, dat beloven wij

Priester
Moge God, die barmhartig is en rijk aan liefde,
Aan ieder van ons en aan heel de christelijke gemeenschap de
Kracht en de moed schenken om naar zijn evangelie te leven.

Mensen komen naar voor en stoppen handen in doopwater en maken een kruisteken (Wilfried legt uit)


Voorbeden

Priester :
Jezus is gestorven op het kruis uit liefde voor ons en alle mensen, om iedereen gelukkig te maken. Maar er is nog veel lijden, oorlog en liefdeloosheid op de wereld. Niet alleen in verre landen maar ook bij ons in onze eigen kleine wereld van elke dag. Daarom willen wij nu samen bidden voor ons en voor alle mensen in de wereld.

Lector
Voor alle mensen die in de ellende van de oorlog leven zoals in Libië en voor allen die door natuurrampen overvallen worden zoals in Japan, opdat de Heer hen zou helpen en redden.
Liefde overwint immers alles.

Confitemini Domino, Quoniam bonus.
Confitemini Domino, Alleluia.

Voor allen die ziek zijn en jarenlang te bed liggen. Voor de gehandicapte kinderen dat ze door ons en de medemensen niet in de steek worden gelaten en opdat ze bij de Heer liefde zouden vinden, want
Liefde overwint immers alles.

Confitemini Domino, Quoniam bonus.
Confitemini Domino, Alleluia.

Voor alle mensen die het geloof verloren hebben, die niet van God en ook niet van de mensen willen weten. Voor hen die de moed verloren hebben in het leven. Dat ze een liefdevolle hand vinden om hen de weg te wijzen want
Liefde overwint immers alles.

Confitemini Domino, Quoniam bonus.
Confitemini Domino, Alleluia.

Offerande (kinderen brengen gaven aan)
Lector :
Als nieuwe mensen met een nieuw geloof zijn wij in zijn licht gaan staan.
In dat licht ontvangen wij wat Hij deelt,
Zijn leven in brood en wijn.
Zo komen wij tot leven, in deze eucharistie.
Kinderen brengen onze gaven naar het altaar.

Offerandelied
1. Avir harim tsolul k’ yayin.
Vereiyach oranim.
Nissah beru ‘ach ha’ar bayim
Im kol pa’am onim.
U’vtardemat ilanva ‘even,
Shvuyah bachalomah
Ha’ir asher badad yoshevet
Uvelihahchomah.
Yerushalayim Shel Zahav
v’-shel n’ choshet v’-shel or
Halo l’ hol sheereiich
Ani keenor.
2. Er is een stad voor vriend en vreemde,
Diep in het bloemendal.
Er is een mens die roept om vrede,
die mens roept overal.
Er is een wereld zonder grenzen,
Zo groot als het heelal.
Er is een hemel voor de mensen,
Dat hoor je overal.
Gebed over de gaven

Tafelgebed

Heilig
Laudate Dominum, Laudate Dominum.
Omnes gentes, Alleluia.
Laudate Dominum, Laudate Dominum.
Omnes gentes, Alleluia.


Acclamatie na groot dankgebed
O, Christus resurrexit, Christus resurrexit.
O, alleluia, alleluia.

Onze Vader (gezongen)


Vredeswens


Lam Gods
1. Jij, die de Liefde aan ons hebt gegeven,
Jij die voor ons door de dood bent gegaan.
Toon ons de weg om in vrede te leven.
Reik ons Je hand en blijf bij ons staan.
2. Jij, Lam van God, in de wereld gekomen,
Zoon van de Vader en Zoon van de mens.
Leer ons hoe wij van Uw Rijk kunnen dromen.
Dat Rijk van vrede, onze diepste wens.

Communieliederen
• Ik wandel in het licht met Jezus
• The Lord bless you and keep you

Slotgebed

Uitnodiging tot paaseierenraap

Slotlied
Heer, wij geloven dat het kan, in vriendschap met elkaar te leven, de handen in elkaar, samenwerken aan ons huis van vrede en vreugde.
Gesterkt door uw woord en door het eucharistisch brood waarin Gij ons nabij komt, willen we ons inzetten voor de uitbouw van uw rijk op aarde, de enige inzet die blijvend is tot in alle eeuwigheid. Amen.

Canticorum, jubilo,
Regi magno, psalite.
Canticorum, jubilo,
Regi magno, psalite.
Iam resultent musica,
Unda tellus sidera
Canticorum, jubilo,
Regi magno, psalite.

Zegen en zending

Lied bij naar buitengaan:Allegria.

Geen opmerkingen: