maandag 4 april 2011

5de zondag met biechtviering

5de zondag veertigdagentijd A met biechtviering

Intredelied 320

Erbarm U, God, en delg genadig het kwaad dat ik heb aangericht en was mij
schoon: ik zie gestadig mijn zonden voor mijn aangezicht.

Open mijn mond om U te loven,
stort in mijn hart, een nieuwe geest!


Ik heb mij tegen U misdragen, voor U alleen heb ik misdaan:
Gij moogt voor uw gericht mij dagen, en in rechtvaardigheid mij slaan.

Laat in mijn hart uw wijsheid zinken, herschep mijn hart in zijn geheel;
besprenkel mij, ik zal weer blinken en schitteren als verse sneeuw.

Kruisteken

Van harte welkom allemaal op deze 5de zondag in de veertigdagentijd. Laten we deze viering beginnen
onder Gods zegen
in de naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest. Amen.

De barmhartigheid en de liefde van God,
die sterker is dan de dood zij met ons allen.

Welkom

Veertig dagen krijgen we om stil te staan
bij wat in ons leven belangrijk is
en te groeien in vertrouwen op God
en in liefde voor onze medemensen.
Om dan met Pasen als nieuwe mensen
het feest van Jezus’ verrijzenis te kunnen vieren.

Wanneer voel je je opstaan als een nieuwe mens?
Na een verkwikkend bad misschien
of wanneer je ’s morgens goed uitgerust opstaat.

Maar je kan dit ook veel dieper ervaren
wanneer iemand na de fouten die je maakte,
naar je toekomt en je vergeeft.

Als iemand echt in je gelooft en van je houdt
of als mensen je troosten of luisteren
naar je zorgen en je verdriet.
Dat zijn momenten van genade.

God staat altijd klaar om met zijn liefde en vergeving
om ons vrij en nieuw te maken.
Hij maakt ons vrij van alles wat ons belet voluit te leven,
van alles waarover we spijt hebben.
Want Hij laat ons nooit los.

Als teken van ons geloof in Gods vergeving
ligt hier vooraan in het decor,
een net, symbool van herstel, van boete doen.

Openingsgebed

God, vader van alle mensen,
Gij nodigt ons uit om op te staan en te geloven
dat Gij elke mens tot leven roept,
nu hier en ook over de dood heen.
In de biecht mogen we dit heel concreet ervaren.
Geef ons uw kracht, uw levensadem
dat wij ook andere mensen helpen opstaan
uit verdriet of ontgoocheling, om te leven,
zoals Uw zoon Jezus het deed,
de eerste die uit de dood opstond. Amen.


Eerste lezing

Ez. 37,12-14

In de eerste lezing horen we een bemoedigende boodschap
van de Profeet Ezechiël aan het joodse volk
dat in ballingschap leefde. -
Toen de Israëlieten in ballingschap leefden in Babel,
ver van huis, als slaven,
verloren sommigen de hoop en het vertrouwen in de toekomst.

De profeet Ezechiël
spreekt hen uit naam van God,
nieuwe moed toe
en belooft dat God ooit hun graven zal openen
en hen terug zal doen leven.
Hij zal hen terug op hun eigen grond laten wonen.


In die dagen viel de stad Jeruzalem
in handen van de koning van Babylon .
Zij werd verwoest en een groot deel van het volk
werd meegevoerd naar het verre Babylon .
Troosteloos en gebroken leefde het volk in ballingschap,
als levende lijken .
Toen sprak de Heer tot de profeet Ezechiël :
“ De Israëlieten beweren :
Onze beenderen zijn uitgedroogd,
al onze hoop is vervlogen .
Het is met ons gedaan .
Zeg hun daarom in mijn naam het volgende :
Mijn volk, Ik zal uw graven openen,
Ik haal u weg uit het graf van de ballingschap
en breng u terug naar Israël, uw eigen land .
Dan zult gij weten dat Ik de Heer ben .
Ik schenk u mijn levensadem en gij zult leven .
Ik geef u uw eigen land terug om er te wonen .
Dan zult gij zien en weten
dat Ik, de Heer, uw God,
doe wat Ik zeg .”

Woord van God. Wij danken God

Tussenzang

De Heer heeft mij gezien en onverwacht
ben ik opnieuw geboren en getogen.
Hij heeft mijn licht ontstoken in de nacht,
gaf mij een levend hart en nieuwe ogen.
Zo komt Hij steeds met stille overmacht,
en zo neemt Hij voor lief mijn onvermogen.

Gij geeft het uw beminden in de slaap,
Gij zaait uw naam in onze diepste dromen.
Gij hebt ons zelf ontvankelijk gemaakt,
zoals de regen neerdaalt in de bomen,
zoals de wind, wie weet waarheen hij gaat,
zo zult Gij uw beminden overkomen.

Evangelie

Acclamatie


U komt de lof toe, U het gezang, U alle glorie.
O Vader, O Zoon, O Heilige Geest in alle eeuwen der eeuwen.

Inleiding op de biecht: gewetensonderzoek

De Kerk nodigt alle christenen uit
om voor Pasen heel persoonlijk, in de biecht,
tegenover God onze spijt uit te drukken
voor alles waarin we tegen zijn liefde ingingen,
voor alle keren dat we hard waren
en mensen ontgoochelden of kwetsten
en aan Hem om vergeving te vragen.


Zo’n persoonlijke biecht kan een genademoment zijn waarbij we,
net Lazarus,
Gods goedheid en liefde concreet mogen ervaren
in de persoonlijke vergeving
die één van de priesters
elk van ons in Gods naam toezegt.

Want God wil ons met Pasen laten verrijzen tot nieuwe mensen.
In de biecht mogen we ervaren
hoe God ons al onze zonden vergeeft
en ons weer nieuw wil maken.
Want Hij laat ons nooit los.

In het licht van Gods liefde en trouw
voelen we ons kleine en zondige mensen.
Maar Jezus spreekt tot ons een woord van hoop:
Kom tot mij,die onder lasten gebukt gaan,
en ik zal u rust en verkwikking schenken.
Laten we God om vergeving vragen
voor alles waarin we ingingen tegen zijn liefde:

- Als ik alleen aan mezelf dacht
- Als ik niet eerlijk was of mijn eigen schuld naar anderen doorschoof
- Als ik mijn eigen wil opdrong aan anderen
- Als ik afgunstig was of roddelde over anderen
- Als ik ruzie maakte of de eerste stap naar vergeving niet wilde zetten

- Door mensen geen nieuwe kansen te geven
- Door mensen in nood niet te helpen
- Door vooroordelen tegenover andere mensen
- Door onverdraagzaamheid en ongeduld
- Door geen tijd te maken om te luisteren of te helpen

- Wanneer ik niet durfde getuigen van mijn geloof
- Wanneer ik Gods wil verwarde met wat mij goed uitkwam
- Wanneer ik geen tijd nam om te bidden of te danken
- Wanneer ik niet luisterde naar Gods woord
- Wanneer ik Gods uitnodiging tot zorg voor medemensen niet hoorde

Schuldbelijdenis

God laat zich niet ontmoedigen
door de zonden van de mensen.
Telkens opnieuw schenkt Hij vergeving
en meteen de kracht van zijn Geest
om weerstand te bieden aan het kwaad,
om te leven zoals Jezus,
in dienst van mensen.

Bekennen wij voor God en voor elkaar
dat wij zondige mensen zijn,
dat wij vaak niet ingaan op wat God wil
Want wanneer wij onze zonden belijden
is God zo getrouw en genadig,
dat Hij ze vergeeft
en ons vrij maakt van alle kwaad.


God, Ik vraag U om vergeving,
voor alles waar ik tegen uw liefde inging
en ik wil ook vergeven aan hen die mij tekort hebben gedaan.
Ik sta voor u met wat ik kan, met mijn grenzen,
mijn lukken en mislukken.
Zo bemint Gij mij, zo ontmoet Gij mij,
Zie mijn goede wil en mijn spijt
Vergeef mij en neem mijn zonden van mij weg. Amen


Wij zoeken hier uw aangezicht,
God houdt uw oog op ons gericht: Kyrie eleison

Om alles wat U tegenspreekt,
een wereld waar uw Naam ontbreekt: Kyrie eleison

Uw Zoon heeft ons de weg gebaand.
Wij zullen vol vertrouwen gaan: Kyrie eleison


Wie het wenst krijg nu de kans
om persoonlijk aan God te bekennen wat onze fouten zijn.
Wie het wensen kunnen nu naar voren komen.
Het is een oud gebaar naar voren komen
en daarmee zeggen:
Heer, hier ben ik, aanvaard mij zoals ik ben
en vergeef mijn tekorten.

Wij buigen deemoedig het hoofd
en vragen om Gods erbarmen,
zijn hand op ons hoofd.
Wie wil, kan nu naar de priester gaan
voor het teken van de handoplegging.
God weet wat leeft in je hart,
je hoeft hiervoor niet veel woorden te gebruiken.

Wie wil kan op het kaartje dat je bij het binnenkomen kreeg
iets schrijven waarvan je spijt hebt
en God om vergeving wil vragen.
Je kan dit in het mandje vooraan leggen.
Straks worden al deze kaartjes verbrand als teken van Gods vergeving.

Heer, hier ben ik, aanvaard en vergeef mijn tekort
Heer ik was fout en wil het anders doen
Heer, ik heb gezondigd tegenover u en medemensen
en ik heb er spijt over


Mogen we wel vragen bij het naar voren komen
een afstand te bewaren achter de persoon
die bij de priester staat
zodat de nodige discretie bewaard blijft
bij de persoonlijke belijdenis van de biechteling

Tekst bij de verbranding van de kaartjes als afsluiting van de biechtgelegenheid

Moge God zijn barmhartige hand houden
boven onze ontrouw aan zijn liefde,
Moge God die Bron is van leven, ons dragen
Moge Hij onze weg en horizon blijven
ook al zien we niet waarheen Hij ons leidt
Moge Hij zijn zegenende hand
waarin Hij onze namen heeft geschreven
steeds boven ons houden
om ons telkens weer te doen opstaan
en nieuw te worden om zijn liefde
door te geven aan zoveel anderen. Amen

Geloofsbelijdenis

Ik geloof in Hem die wij noemen: Ik zal er zijn voor u.
Hij is de kern, de bron van al wat bestaat.
Op Hem wil ik mij richten
en zijn voorbeeld maken
tot de leidraad van mijn leven.

Ik geloof in Jezus.
In Hem heeft God een menselijk gelaat gekregen.
In Hem is de belofte van de Vader werkelijkheid geworden.
Ik geloof dat Hij niet vergeefs heeft geleefd
en niet vergeefs is gestorven,
maar dat Hij elke dag opnieuw verrijst
in mensen die zijn liefde belichamen.

Ik geloof in zijn Geest,
die ook vandaag mensen bezielt,
die hen aanzet om zijn manier van leven
tot de hunne te maken,
om de weg te gaan van breken en delen,
van goedheid en verbondenheid,
van recht en vrede,
voor iedereen. Amen.

Voorbeden

Laten we nu ook bidden tot God, de Barmhartige vader,
die ons niet veroordeelt maar ons telkens nieuwe kansen schenkt

Bidden we voor de Kerk en voor de priesters;
dat zij mensen niet veroordelen en afwijzen
maar mild blijft voor het falen van mensen
en telkens opnieuw een kans geeft om te herbeginnen.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we voor alle mensen
die anderen niet kunnen vergeven
of zelf niet om vergeving durven vragen,
dat ze iemand mogen ontmoeten
die hun hart opent voor Gods goedheid en vergeving.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we voor alle christenen
dat ze zoals Jezus
met Gods ogen
naar onszelf en medemensen kijken
en vanuit de eigen ervaring
van zonde en onmacht
mild zijn tegenover de kleine kanten van anderen.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

God, bron van eeuwig leven voor mensen,
we vertrouwen u deze gebeden toe
samen met alles wat leeft in ons hart
en wat anderen aan ons gebed toevertrouwden.
We geloven op Jezus’ woord
dat Gij onvoorwaardelijk en grenzeloos van ons houdt,
en ons kracht geeft om weer op te staan,
door Christus onze Heer, Amen

Offerande

Gebed over de gaven


Moge de Heer het offer uit uw handen aannemen,
tot lof en eer van zijn Naam,
tot welzijn van ons en van heel zijn Heilige Kerk.

Gebed over de gaven

God, Vader van alle leven
Aanvaard dit brood en deze wijn,
die we met elkaar willen delen
in naam van Jezus die ons voorging
in mildheid en zorg
voor wie faalde en door mensen
veroordeeld werd.
Zendt Uw Geest
Opdat wij zien met uw ogen
en onze handen openen
voor uw liefde en vergeving
en ook zelf mild en goed zijn voor anderen.
Dat vragen we u
voor vandaag en alle dagen van ons leven
tot in eeuwigheid. Amen

Prefatie

De Heer zal bij u zijn. De Heer zal u bewaren.
Verheft uw hart. Wij zijn met ons hart bij de Heer.
Brengen wij dank aan de Heer onze God.
Hij is onze dankbaarheid waardig.

Ja, het is passend en goed dat wij U dank zeggen,
God, menslievend en barmhartig als Gij zijt.
Gij laat nooit af ons op te roepen tot een leven vol geluk.

Gij zijt een God van tederheid en mededogen;
altijd staat Gij gereed om te vergeven
en al wie gezondigd heeft nodigt Gij telkens weer uit
zich te verlaten op uw barmhartigheid alleen.

Hoe dikwijls werd uw verbond door ons verbroken,
maar berusting kent Gij niet:
een nieuw verbond hebt Gij tot stand gebracht door Jezus,
uw Zoon, onze Heer.

Zo dicht hebt Gij de mensen naar U toegehaald
dat niets ons nog van U kan scheiden.
In deze tijd van verzoening en genade
geeft Gij uw volk gelegenheid in Christus te herademen
en zich tot U te keren,
om meer dan ooit uw Heilige Geest te volgen
en zo in dienst te staan van heel de mensheid.

Vol bewondering en dank om uw liefde die zoveel vermag,
om de vreugde der verlossing die Christus heeft gebracht,
zingen en belijden wij met ontelbaar velen in de hemel en op aarde:

Heilig

Laudate omnes gentes. Laudate Dominum.


Eucharistisch gebed

Wij danken U, God onze Vader, dat wij vrede kunnen vinden,
wij mensen met elkaar, liefde en verzoening, brood om met elkaar te delen,
kinderen die van haat niet weten,
altijd nieuwe hoop op een wereld vol geluk.

Dank aan U, God, dat wij durven vertrouwen op de mens,
op alle goeds dat in ons leeft.
Dank aan U voor de éne mens die wij met name mogen noemen:
Jezus Christus, die geheel van onze wereld is,
en geheel de uwe, Vader.
Hij heeft zichzelf, meer dan wie ook, gegeven voor uw koninkrijk,
vrede op aarde, een boodschap die nimmer verstomt.

Zachtmoedigheid was zijn kracht,
de minste van allen, zo ging Hij voorop.
Hij heeft ons geleerd te delen wat het leven biedt,
toen Hij op de avond voor zijn lijden en dood
het brood in zijn handen nam,

Verkondigen wij het mysterie van ons geloof:

Acclamatie

Als wij eten van dit brood en drinken uit deze beker,
verkondigen wij de dood des Heren totdat Hij komt.

Redder van de wereld, bevrijd ons,
Gij die ons hebt verlost door uw kruis en verrijzenis.
Toen de Heer Jezus zijn werk van vrede in alles had volbracht
hebt Gij, Vader, Hem hoog verheven en Hem genoemd:
de mensenzoon, de eerste en de laatste,
de band die ons bijeen houdt, onze vrede.

Heer God, wij danken U voor deze mens.
Zend nu zijn geest in ons midden:
geloof in de toekomst, vertrouwen in de mens,
barmhartigheid en recht,
een Geest die niet verdeelt, maar samenbrengt.


Zo mogen wij worden een koninkrijk van vrede,
waar het goed is om te wonen,
waar vreugde en toekomst is voor iedereen
een wereld waar Gij, God, woont met de mensen,
een God met ons door de mens Jezus Christus.

Door Hem en met Hem en in Hem zal uw Naam geprezen zijn.
Heer onze God, almachtige Vader, in de eenheid van de heilige Geest,
hier en nu en tot in eeuwigheid. Amen.

Onze Vader

Vredeswens


Gods vrede en alle goeds word je toegewenst,

Vredeslied

Ik wens je vrede van God,..........
ik wens je vrede, vrede, vrede van de Heer.

Hevenu Sjalom Aleichem,...........
Hevenu Sjalom, Sjalom, Sjalom Aleichem.

Communie

Communielied


Wie als een god wil leven hier op aarde.
Wie als een god wil leven hier op aarde
Hij moet de weg van alle zaad en zo vindt Hij genade.
En zo vindt hij genade.

Hij gaat de weg van alle aardse dingen.
Hij gaat de weg van alle aardse dingen.
Hij heeft het lot met hart en ziel van alle stervelingen.
Van alle stervelingen.

Hij wordt aan zon en regen prijsgegeven.
Hij wordt aan zon en regen prijsgeven.
Het kleinste zaad in weer en wind moet sterven om te leven.
Moet sterven om te leven.

En zo heeft onze God zich ook gedragen.
En zo heeft onze God zich ook gedragen.
En zo is Hij het leven zelf voor iedereen op aarde.
Voor iedereen op aarde.

Bezinning

Net zoals Lazarus
wil Ik je doen opstaan – zegt God -
en je weer nieuwe hoop geven.
Ik zal de steen die jezelf of anderen
voor je hart hebben gelegd,
helpen wegrollen.
Ik zal je naar buiten roepen
om weer 'nieuw' te worden.
Zo kun je een beetje proeven
van wat het betekent
een 'Paasmens' te zijn.
Nog twee weken - zegt God -
en dan hoop Ik
dat Ik ook in jou mag verrijzen
en dat je Mij zult ontmoeten
als bron van 'nieuw leven'
om op jouw beurt ook aan anderen
een nieuwe kans tot leven te geven .

Slotgebed

God, Vader van alle mensen,
op het einde van deze viering
willen wij U vol vreugde danken
voor Uw mildheid en barmhartigheid.
Voor het teken van vergeving dat we
in de biecht mochten ontvangen.
Vandaag zijt Gij met elk van ons
iets nieuws begonnen
en kregen we een nieuwe kans.
Blijf ons nabij elke dag van ons leven.
We vragen het u, door Jezus Christus,
onze heer en Broeder. Amen

Zending en Zegen

Jezus zegt tot zijn leerlingen "Ik ben de verrijzenis en het leven.
Wie in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven".
Dit woord van de Heer zendt ons om hoopvol te leven
en ook andere mensen tot leven te laten komen.

In het sacrament van de biecht mochten we
zijn liefde en barmhartigheid ontvangen
die van ons weer nieuwe mensen maakt.

Hij zendt ons van hieruit
om ook anderen van harte te vergeven en te helpen opstaan tot leven.

Hiertoe wil Hij ons kracht geven
en zegenen als Vader, Zoon en heilige Geest. Amen.

Geen opmerkingen: