dinsdag 17 februari 2009

Bezinning 17 februari 2009

Jezus, de ware wijnstok
Met PAULUS als wegwijzer

Bezinning – dinsdag 17 februari 2009
Federatie KANA – Oostende
Welkom

Vincent :

2005 was het toen een nichtje van mij hier in deze kerk het Heilig Vormsel kreeg toegediend. Tot op vandaag herinner ik mij nog levendig de preek van Carmino Bohez. Als vormheer getuigde hij ondermeer waarom bijna alle liedjes over liefde gaat.
Ook op mijn nieuwjaarskaartje voor 2009 prijkte de boodschap “een liefdevol jaar” want een recent interview van een journalist met het opperhoofd van een indianenstam was niet mis te verstaan : wij zingen veel over water omdat wij een gebrek hebben aan water, net als jullie westerlingen altijd zingen over de liefde.

Laten we dan ook vol overgave zingen over de liefde die God ons schonk.

Openingslied
¯ Alles begon met God
Alles begon met God,het water en het lichten de mens en het vuuren de liefde.Het begon met God.
En de mens met zijn ogenom de zon te zienen te wand'len in het lichtin dat licht de and'ren mens te ziendie met hem gaat!
Alles begon met God,het water en het lichten de mens en het vuuren de liefde.Het begon met God.
En de vlam en het vuurdat ons verlicht en warmten het vuur dat brandten het kruid dat in de as opschiet,begon met God!
Kruisteken

Vincent :

Van harte heten wij Hem welkom Hij die is de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Duiding

Vincent :
“Ik hou van u” zijn waarschijnlijk de woorden die wereldwijd het meest worden uitgesproken. Zij hebben op mensen een merkwaardige uitwerking. Men krijgt rare gewaarwordingen, interpreteert de werkelijkheid op een andere manier en doet dingen die men gewoonlijk niet doet. Maar wanneer men de liefde herleidt tot enkele scheikundige reacties of een biologisch proces, dan krijgt zij een ontluisterend karakter, waaraan niemand nog een boodschap heeft.Gelovigen zijn het erover eens dat liefde veel meer is dan een samenloop van omstandigheden. Zij zijn ervan overtuigd dat God hier op de een of andere manier een hand in heeft. Niet in de zin dat Hij de vrijheid van de mens beperkt, maar dat Hij mensen liefdebekwaam maakt. Zo krijgt de liefde in relatie tot God en de medemens een heel bijzondere inhoud. Een liefde die haar vreugde vindt in de waarheid. Zij laat zich kennen zoals zij is en doet wat zij zegt. Een liefde die alles verdraagt. Hoe sterk de tegenstand ook is, zij komt op voor zwakken en weerlozen. Een liefde die alles gelooft. Zij voelt zich onzegbaar veilig bij Hem, die is "de Weg, de Waarheid en het Leven". Een liefde die alles hoopt. Zelfs in wat onmogelijk lijkt. Een liefde die nimmer vergaat. Zij geeft een beklijvende kleur en glans aan het leven en heeft ook eeuwigheidswaarde bij God.

Openingsgebed

Gebedsleider
God,goede schepper,U maakt uw liefde kenbaardoor de schepping van de mens.Als mannen en vrouwenzijn wij betrouwbaar beeld van U.Wij bidden U:Geef dat onze onderlinge bandgeijkt is op uw genegenheid voor ons.Dit vragen we Udoor Jezus onze broeder.
Lezing uit de brief van Paulus aan de Korintiërs

& Kor. 12,31 – 13,13

De liefde
Streef* naar de hoogste gaven! Maar eerst wijs ik u een buitengewoon voortreffelijke weg*.
Al spreek ik de taal* van mensen en engelen – als ik de liefde niet heb, ben ik een galmend bekken of een schelle cimbaal. Al heb ik de gave van de profetie, al ken ik alle geheimen en alle wetenschap, al heb ik het volmaakte geloof dat bergen zou kunnen verzetten – als ik de liefde niet heb, ben ik niets. Al deel ik al mijn bezit uit, al geef ik mijzelf prijs om mij daarop te kunnen beroemen* – als ik de liefde niet heb, helpt het mij niets.De liefde is geduldig en vriendelijk; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij verbeeldt zich niets. Zij gedraagt* zich niet onfatsoenlijk, zij zoekt* zichzelf niet, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt* zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij.De liefde vergaat nooit. De gave van de profetie, ze zal verdwijnen; het spreken in talen, het zal verstommen; de kennis, ze zal ooit hebben afgedaan. Want ons kennen is stukwerk, en stukwerk ons profeteren. Maar wanneer het volmaakte komt, heeft het stukwerk afgedaan. Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, dacht ik als een kind; nu ik volwassen ben, heb ik het kinderlijke achter mij gelaten. Nu kijken wij nog in een spiegel, we zien raadselachtige dingen, maar straks zien we van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik nog slechts ten dele, maar dan zal ik ten volle kennen zoals* ik zelf gekend ben. Deze drie* dingen blijven altijd bestaan: geloof, hoop en liefde; maar de liefde is het voornaamste.

Luisterlied

Instrumentaal (CD – PM 6 – 10. Wim Mertens : Close Cover – 03:15)Evangelie

& Johannes, 15, 7-11 : Jezus, de ware wijnstok
Jezus zei: "Als jullie met mij verbonden blijven en mijn woorden jullie boeien, vraag dan wat je wilt en het valt je ten deel. Mijn Vader wordt verheerlijkt wanneer jullie als mijn leerlingen vrucht dragen. Met de liefde die de Vader voor mij had, heb ik jullie graag gezien. Blijf in die liefde met Mij verbonden. Als je mijn opdracht ter harte neemt, zul je in liefde met Mij verbonden blijven. Dit alles heb ik jullie gezegd om jullie te laten delen in mijn vreugde en zo jullie vreugde volkomen te maken."
Liefde is als een puzzel
Met je puzzelstukje in je handga je op wegenthousiastop zoek naar de andere.
Jijzelf bent een puzzelstukje op wegom te worden wie je bent.Maar weet je,een puzzelstukje is klein, lief en leerrijk,maar ook broos en kwetsbaarhet heeft zijn scherpe en ronde kantjessoms zal je af en toe een traan wegpinkenmaar blijheid en vriendschap zal ook je deel zijnwaar je een zonnetje, een licht bentvoor de anderen die je nodig hebben.
Je zal vele puzzelstukjes tegenkomenze staan symbool voorliefde, goedheidluisteren, vreugdegeduld, vriendschapze zullen je sterk makenom samen te puzzelenaan onze droom, Jezus' droom.
Voorbeden

Gebedsleider God, vol vertrouwen komen wij tot U, omdat wij geloven dat Gij met ons begaan zijt, en ons de weg wilt tonen hoe Uw liefde gestalte kreeg.
ParochiaanDit is een puzzelstuk, symbool voor liefde.De liefde van een kind.De liefde van mensen voor elkaar.Dat iedereen liefde zou uitstralen naar de ander.
¯ Ubi caritas est, deus ibi est
Parochiaan Dit is een puzzelstuk, symbool voor goedheid.Goedheid, in ieder van ons geborgen, om door anderen gevoeld te worden.Goedheid, niet enkel nemen, maar vooral geven.
¯ Ubi caritas est, deus ibi est
Parochiaan Dit is een puzzelstuk, symbool voor luisteren.Luisteren is horen naar wat de ander zegt en wil uitspreken.Horen wij de vraag van de ander en durven wij er voor openstaan.
¯ Ubi caritas est, deus ibi est






Onze Vader

Onze Vader,die in de hemelen zijt, geheiligd zijt uw naam.Uw rijk kome, uw wil geschiede op aarde als in de hemel.Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden,gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren.En leid ons niet in bekoring,maar verlos ons van het kwade. Amen

In een orante houding bidden we samen het Onze Vader.

Vredewens
Heer Jezus, Stenen, hoe sierlijk ook aaneengelijnd, vormen nog geen thuis.En mensen, met hoeveel ook samen, maken nog geen gemeenschap uit.Wij bidden U daarom, waai met Uw Geest doorheen het huis van ons bestaan, Opdat elk steentje Uw liefde mag ademenEn wij een warme woonst zijn waar Uw vrede een thuis mag vinden.
En de vrede van de Heer zij met ieder van u!
Geven wij elkaar een hartelijke blijk van onze vredeswil.

Stilte

Als aandenken : bezinningstekst (in hartvorm)
Alle mensen dromen van een dagdat zij vrede vinden in hun hart.Zoals een kind zijn vreugde vindtin al het moois en goeds dat hem omringt.Zo wil ik blij, gelukkig zijn, zo zou ik heel mijn leven willen zijn.
Alle mensen hopen op een dag, dat er iemand is die op je wacht.In ieder mens, een stille wensal roepend vragen om een medemens, die jou ziet staan en jou verstaat, die luisterend jouw pijn en vreugde draagt.
Alle mensen bidden op een dag, dat God inspeelt op hun vragend hart.God zie mij aan, ik roep uw naam, ik voel mij soms zo leeg en eenzaam staan! Ik ben nabij, zo antwoordt Hijals jullie voor elkaar wat liefde zijn.
Alle mensen dromen van een dag, dat Gods vrede in ons leven mag.Al wie zich geeft, zijn liefde deelt, bouwt aan een nieuwe wereld onverdeeld.Waar vrede wacht en liefde lacht, waar God herleeft in mensen onverwacht.

Slotgebed

Gebedsleider :
God, Gij hebt de mensen geschapenom elkaar in liefde tegemoet te treden.Wij danken U voor dit wonder, de mooiste gave uit uw hand.Het kan niet zijn dat wij vergeefs beminnenen dat de liefde, die mensen aan elkaar bindt, bij de dood wordt afgebroken.Help ons geloven dat wij over de dood heenin liefde met elkaar verbonden blijven.Wij vragen het U door Christus, onze Heer.Amen.
Slotlied
¯ Zo vriendelijk en veilig als het licht
Zo vriendelijk en veilig als het lichtzoals een mantel om mij heen geslagenzo is mijn God, ik zoek zijn aangezicht.Ik roep zijn naam, bestorm Hem met mijn vragen.Dat Hij mij maakt, dat Hij mijn wezen richt.Wil mij behoeden en op handen dragen.
Want waar ben ik, als Gij niet wijd en zijdwaakt over mij en over al mijn gangen,wie zou ik worden, waart Gij niet bereidom als ik val, mij telkens op te vangen.Ik leef niet echt als Gij niet met mij zijt.Ik moet in lief en leed naar U verlangen.
Spreek Gij het woord dat mij vertroosting geeft,dat mij bevrijdt en opneemt in uw vrede.Ontsteek die vreugde die geen einde heeft,wil alle liefde aan uw Zoon besteden.Wees Gij vandaag mijn brood, zo waar Gij leeft.Gij zijt toch zelf de ziel van mijn gebeden.

Geen opmerkingen: