maandag 7 april 2014

Goede Vrijdag bezinning

Vooraf zachte muziek Pie Jesu CD LOYD WEBBER

Bezinning met de zeven laatste woorden


Priester

Wij willen nu stil staan bij de zeven laatste woorden van Jezus.
Ze laten ons de weg zien vanuit Gods standpunt,
bij het volgen van Jezus’ weg, vanuit ons gezichtspunt.
Heel bijzonder is dat Jezus’ gezichtspunt
ook vanuit menselijk perspectief is:
Hij is op onze plaats gaan staan.
Steeds is Hij met mensen begaan.
Hij leefde een leven met de mensen,
in blijdschap en verdriet,
maar in helende overgave tot de dood toe.

Woorden…
Tussen afgrond en onbekende overkant.
Ze schudden het leven tot in de fundamenten.
Rotsgrond wordt on-grond.
Een ondoorgrondelijke hoop blijft overeind.
Verrijzenis komt in zicht!


Lector 1

“MIJN GOD, MIJN GOD,
WAAROM HEBT U MIJ IN DE STEEK GELATEN ?“
(1° kaars aansteken)

Lector 2

Zich verlaten voelen door de meest geliefde.
Zich verlaten voelen door de meest nabije.
Zich verlaten voelen door wie de sterkste steun moest zijn.
Zonder antwoord, zonder uitleg, zonder troostend woord.
Allen: Jezus heeft één huis waar hij zich thuis weet, ook al hoort hij doorheen al zijn emoties zijn Vader niet,en ziet hij Hem niet klaar staan met open handen. Maar hij roept Hem, troosteloos, en klampt zich aan hem vast.

Lector 1

Waar ben je God? Waarom ben je daar niet als ik je roep?
Als ik je smeek en vraag om mij te helpen.
Waarom toon je niet duidelijk je gezicht?
Mijn onrust en angst nemen toe
en ik voel je sterke hand niet op mijn zeer kwetsbare schouders.

Zit ik misschien zelf in het duister en doe ik mijn ogen dicht zodat het Goddelijk licht niet kan schijnen, diep in mijn hart?

Heb je me echt verlaten God, omdat ik maar een mens ben
met fouten en gebreken, met twijfels en soms met verbittering?

O God, ook wij hebben je soms nodig
en vragen en roepen en smeken om je hulp.
We denken dan dat je ons verlaten hebt, dat je ons niet hoort,
omdat je geen teken geeft van nabijheid.

Lector 2

Of verstaan wij het teken niet?
Verstaan wij niet dat mensen ons nabij zijn in jouw naam,
om ons in moeilijke momenten te steunen, ons te helpen,
ons moed in te spreken.


Hun handen, voeten, ogen, hun tederheid zijn dan die van U.
U helpt ons, door met ons mee te stappen, ons te dragen, ons te ondersteunen.
Maar we willen soms een mirakel.

Laat ons zien God, dat je er altijd bent voor ons.
O God, waarom heb je mij verlaten?

Lied: 353 MET DE BOOM DES LEVENS

Met de boom des levens wegend op zijn rug,
droeg de Here Jezus Gode goede vrucht.

Kyrieleison, wees met ons begaan,
doe ons weer verrijzen uit de dood vandaan.

Lector 1

“VADER, VERGEEF HET HUN,
WANT ZIJ WETEN NIET WAT ZE DOEN !“
(2° kaars aansteken)

Lector 2

Jezus bidt, maar niet voor zichzelf.
Hij bidt voor zijn medemens in nood,
in verwarring, in wanhoop.
Ondanks zijn eigen pijn opent hij zijn hart voor de andere.
Mensen zitten vast aan zichzelf.
Ze kunnen niet eens beseffen hoeveel pijn ze anderen aandoen.
Het is hun vergeven…

Een gebed recht uit het hart.
Een gebed gericht tot de Vader,
niet om het kwaad te vergelden
maar om vergeving van hen.
“ Ze weten niet wat ze doen”
Een voorbeeld voor ieder mens die wil getuigen van Hem.

Hier toont hij zijn Grote Liefde…
en die liefde vraagt Hij ook aan ons.
“ Dit is mijn gebod dat jullie elkaar liefhebben, zoals ik u heb lief gehad.

Allen:
Jezus vraagt vergeving.
Hij vraagt dat God zijn hart zou openen voor hen,
want hij weet dat God liefheeft.

Lector 1

Maar hoe vaak laten ook wij dit afweten?
Hoe vaak slaan wij als nog een spijker in het kruis?
Hoe vaak zijn we ons niet bewust van wat we een ander aandoen…
weten ook wij niet wat we doen?

In het gebed dat Jezus ons geleerd heeft “ Het onze Vader”
bidden we elke keer opnieuw ‘…
en vergeef ons onze schuld zoals ook wij aan anderen vergeven…’

Vergeven maak het hart ruim.
Het maakt plaats voor anderen.

Lied 924: Ik sta voor U in leegte en gemis,

Ik sta voor U in leegte en gemis,
vreemd is uw naam, onvindbaar zijn uw wegen.
Gij zijt mijn God, sinds mensenheugenis,
dood is mijn lot, hebt Gij een and’re zegen?
Zijt Gij de God bij wie mijn toekomst ligt?
Heer, ik geloof, waarom staat Gij mij tegen?

Lector 1

“IK BELOOF JE, VANDAAG
NOG ZUL JE BIJ MIJ ZIJN IN HET PARADIJS !“
(3° kaars aansteken)

Lector 2

Met het sterke geloof van Jezus in een leven na de dood,
omarmt Hij nu ook de zondaar die zijn fouten beseft.
Hij geeft hem niet alleen vergeving
maar geeft hem hoop in wat komen gaat.
God blijft immers God,
ook na de dood, na de misstap.

Allen:
Altijd blijft er een nieuwe horizon.
Liefde wordt warmte
van blijvende verbondenheid over de dood heen.

Lector 1

Aan de ene kant vraagt Jezus vergiffenis voor zijn beulen
en aan de andere kant vergeeft Hij de goede moordenaar.

Vergeving vragen en vergeving schenken.
Mag ik hieruit afleiden dat je pas vergeving kunt schenken
als je om vergeving voor jezelf of voor anderen durft vragen?

Lector 2

De biecht is de kans bij uitstek
om zijn spijt uit te drukken over wat fout ging in het leven
en daarvoor vergeving te krijgen,
zelfs in het uur van de dood.
Ze verschaft de toegang tot het paradijs.
Is het niet dankzij de vergeving
dat God ons in de hemel opwacht?

Lied372 JEZUS, OM UW LIJDEN GROOT

Jezus, om uw lijden groot, om uw leven en uw dood,
die volbrengen 't recht van God, Kyrie eleison.

Om het zwijgen, het geduld, waarmee Gij de wet vervult,
als men vrucht'loos zoekt naar schuld, Kyrie eleison.


Lector 1

"VADER, IN UW HANDEN BEVEEL IK MIJN GEEST !“
(4° kaars aansteken)

Lector 2

De eigen waarom-vragen stilleggen.
De innerlijke rust temmen.
De eigen projecten loslaten.
Blijven hopen voorbij de afgrond.
Vertrouwvol het leven in Gods handen leggen.
Dat doet Jezus.

Allen:
God is niet ver, maar nabij.
Trouw tot in de laatste overgave
en de verbondenheid blijft.

Lector 1

Het allerlaatste wat Jezus deed,
is zijn Geest teruggeven in de handen van God.
Hij zie: Vader, in uw handen leg ik mijn Geest.
Zijn vader wil die Geest geven
aan de nieuwe familie die Jezus gesticht heeft.
Wij zijn lid van die familie.
Die nieuwe familie wil leven
vanuit die Geest van Jezus.
En hier zijn we nu,
bewust dat wij nu aan de beurt zijn.
Elke dag opnieuw, sinds wij christen zijn, kunnen wij
leven in die Geest, naar de Geest en van die Geest.

Geloven jullie in de kracht van de Geest van Jezus in uw leven?

Allen:

Ja, ik geloof dat die Geest in mijn leven werkt,
en in het leven van medechristenen.
Zijn kracht is werkend in ons midden,
en brengt ons bij elkaar.
Vandaag, morgen en altijd.

Lied: 371 O HOOFD VOL BLOED EN WONDEN

O hoofd vol bloed en wonden, bedekt met smaad en hoon,
o hoofd zo wreed geschonden, uw kroon een doornenkroon,
o hoofd eens schoon en heerlijk en stralend als de dag,
hoe lijdt Gij nu zo deerlijk! Ik groet U vol ontzag.


Lector 1

“IK HEB DORST“
(5° kaars aansteken)

Lector 2

Geledigd worden.
Gebroken worden.
Uit-doven.
Uitputting wacht Hem op het kruis.

Afgrond van angst en ellende die ondraaglijk veel pijn doet.
Er is geen ontsnappen aan voor wie bewust sterft.

Toen wist Jezus dat alles was volbracht
en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan,
zei hij: ‘Ik heb dorst.’ (Johannes 19, 28)

“Ik heb dorst”, heeft verschillende betekenissen.
Dorst: het klinkt net zoals het voelt. Dor, droog, gebarsten.
Herinner je je het gevoel van dorst?

Maar het is ook een uiting van een sterk verlangen:
bvb. dorst naar kennis, erkenning, vriendschap, liefde…….

Het is dan ook logisch dat het verlangen naar water
en het lessen van de dorst
door Jezus verschillende malen wordt opgenomen
en als beeld wordt gebruikt
om dat verlangen naar het spirituele te duiden.


Lector 1

Wat is de betekenis van het vijfde kruiswoord?

Allereerst geeft Jezus ermee aan dat Hij dorst heeft.
Letterlijk zegt Hij: “Ik heb dorst”.
Dat Hij dat heeft, is te begrijpen.
Wat heeft Hij inmiddels niet meegemaakt!

Maar God heeft nog een andere vorm van dorst op het kruis:
dorst naar ons.

Hij kent al onze zonden, onze zwakheden, onze eenzaamheid en pijn.
Hij weet hoe wij ernaar snakken bemind en gekoesterd te worden.
Maar denken wij ook aan hem?

Allen:
Jezus kent een langzame dood, geslagen en verwond,
Doornen takken en spijkers dringen door zijn lichaam.

Lied: 329 WIJ ZOEKEN

Wij zoeken hier uw aangezicht,
God houdt uw oog op ons gericht:
Kyrie eleison

Om alles wat U tegenspreekt,
een wereld waar uw Naam ontbreekt:
Kyrie eleison

Uw Zoon heeft ons de weg gebaand.
Wij zullen vol vertrouwen gaan:
Kyrie eleison


Lector 1

“VROUW, DAAR IS NU JE ZOON… ZOON, DAAR IS JE MOEDER”
(6° kaars aansteken)

Lector 2

Oog in oog met de dood.
Loslaten van banden,
nieuw herschikken van oude verbanden,
het is vooruitziende zorg.
Allen: Na het leven blijft er geen bezit meer.
Jezus beseft dit ten volle. Het is overgave.

“Dat is je zoon… dat is je moeder”

Toen Jezus zijn moeder zag staan,
en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder:
‘Dat is uw zoon,’ en daarna tegen de leerling: “Dat is je moeder”.
Vanaf dat moment nam die leerling haar bij zich in huis.

Jezus geeft z'n moeder aan Johannes, z'n geliefde leerling.
Ook wij krijgen Maria als onze geestelijke Moeder.
Als moeder vraagt Zij ons om te zorgen voor elkaar;
verbonden te zijn met al wie zwak is en verdriet heeft.
Zo leven wij als de verlengde handen van Jezus.
Als mensen elkaar nabij zijn,
wordt verdriet, pijn en lijden draaglijker.

LIED 371 O HOOFD VOL BLOED EN WONDEN

Ik dank U, o mijn vrede, mijn God die met mij gaat,
voor wat Gij hebt geleden aan bitterheid en smaad.
Geef dat ik trouw mag wezen, want Gij zijt trouw en goed.
Ik volg U zonder vrezen wanneer ik sterven moet.


Lector 1
“HET IS VOLBRACHT “
(7° kaars aansteken)

Lector 2

Inzet, zoveel verder reikend dan eigen belang en eigen zorg.
Verantwoordelijkheid nooit ontvlucht.
Aan de gelofte trouw gebleven tot het einde.

Allen:
Tot het uiterste is Jezus gegaan in liefde voor naaste en God.
Alles is volbracht.

Lector 2

“Het is volbracht”

Het is voorbij, gedaan, afgelopen.
Voorbij het gespot, het gehoon, het vallen en opstaan,
al het leed U door ons, mensen aangedaan.
Maar Gij hebt alles waardig doorstaan.
Gij hebt de kelk aanvaard en tot op de bodem geledigd.
In liefde hebt Gij Uw bloed vergoten,
Uw leven gegeven om ons het eeuwige leven te schenken.
Zo hebt Gij ons een plaats bereid waar wij ooit vrede en geluk zullen vinden bij U en de Vader. Gij hebt het ons ten ‘VOL-le ge-BRACHT’.


Lied 363 DIT IS HET KRUIS

Dit is het Kruis waaraan de Redder van de wereld heeft gehangen. (3x)


ZENDING EN ZEGEN

Heer, wij bidden U :
Laat uw zegen neerdalen over uw volk
dat in de hoop op zijn verrijzenis
de dood van uw Zoon heeft herdacht.
Schenk het vergeving en bied het vertroosting.
Laat het geloof groeien en de verlossing voor altijd bevestigd worden.
Door Christus onze Heer. Amen.

U kan in stilte blijven zitten en bidden.
Ten gepaste tijde kunt u IN ALLE STILTE de kerk verlaten.

Muziek Morricone Gabriels Obo

Geen opmerkingen: