dinsdag 22 juni 2010

13de zondag

Moment van inkeer (ZJ melodie 778)

God, we willen wel geloven en vertrouwen
in Uw onvoorwaardelijke liefde
en zorg voor elke mens,
maar toch zijn we soms bang
om onze zekerheden los te laten
en Jezus na te volgen.
Heer, ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons

Wij zoeken hier uw aangezicht.
God, houd uw oog op ons gericht:Kyrie eleison!

Christus, Gij nodigt ons uit om u te volgen,
maar Gij hebt ook veel geduld met ons,
vergeef ons als we teveel ontgoocheld zijn
in de inzet van anderen
of als we hard zijn in ons oordeel over medemensen
of de kerkgemeenschap.
Christus, ontferm u over ons, Christus wees goed voor ons

Wanneer het donker ons verrast,
houdt ons dan met uw goedheid vast: Kyrie eleison!

God, Gij nodigt ons uit
om mee te werken aan uw droom
van vrede en recht voor elke mens.
Vergeef ons als we twijfelen
om in te gaan om uw vraag
en ons liever niet inzetten
opdat elke mens u zou leren kennen
en kansen krijgen om te leven.
Heer, ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons

Ontvlam in ons en vuur ons aan!
Getroost zullen wij verder gaan: Kyrie eleison!


Voorbeden


Bidden wij voor onszelf en voor alle christenen,
dat we de radicale uitspraken van Jezus
niet als naast ons neerleggen,
maar dat we zijn gedrevenheid voor het Rijk Gods,
beluisteren als een uitnodiging
en een opdracht voor elk van ons.
Laten wij zingend bidden…

God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.

Bidden wij dat we mild en vergevingsgezind
zouden zijn in onze omgang met elkaar.
Dat we niet hard zouden oordelen
over anderen en over ieders engagement,
maar elkaar nieuwe kansen geven
om als christenen samen op weg gaan,
in dienst van God en medemensen.
Laten wij zingend bidden…

God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.

Bidden wij voor alle christenen,
en bijzonder voor allen die verantwoordelijkheid dragen in de Kerk,
dat we ons steeds weer zouden spiegelen
aan de levenshouding van Jezus.
Dat we bezield mogen worden door zijn Liefde
en blijven geloven dat Uw rijk
van recht en vrede voor alle mensen
werkelijkheid kan worden.
Laten wij zingend bidden…

God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.


Bezinning na de communie

Ik wil wel komen Heer,
maar of ik u kan volgen weet ik niet.
Uw geloof in vrede en gerechtigheid voor iedereen
is immers zo gans anders dan het mijne.

Ik wil wel komen Heer,
Maar of ik alles kan achterlaten weet ik niet.
Uw kijk op bezit, macht en eer
is immers veel radicaler dan de mijne.

Ik wil wel komen, Heer
maar of ik echt kan liefhebben zoals Gij, weet ik niet.
Uw liefde voor de mensen
is immers veel sterker dan de mijne.

Ik wil wel komen heer,
maar of ik trouw kan blijven, weet ik niet.
Uw woord van trouw is goddank veel sterker dan het mijne.

Stilte

Geen opmerkingen: