dinsdag 29 september 2009

27 ste zondag door het jaar

Schuldbelijdenis

God, echt liefhebben
betekent er zijn voor de ander
in goede en kwade dagen.
Voor de momenten dat we alleen aandacht hebben
voor onze eigen belangen en zorgen,
vragen we, Heer ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons

Christus, Gij wenst uw leerlingen vrede toe
en Gij hebt ons voorgeleefd
hoe we tot vrede en verzoening met onszelf
en met medemensen kunnen komen.
Voor alle keren dat we aarzelen
om uw voorbeeld te volgen vragen we,
Christus ontferm u over ons, Christus wees goed voor ons

God, ook wij staan soms klaar met ons oordeel over anderen
wanneer hun liefde en trouw niet stand houdt.
Voor alle keren dat we hard zijn voor medemensen
en niet naar hun verhaal luisteren,
vragen we, Heer, ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons.

Voorbeden

Bidden we om Gods kracht
voor alle gehuwden
en voor allen die zich voorbereiden op het huwelijk,
dat zij elkaar gelukkig mogen maken in goede en kwade dagen.
Laat ons zingend bidden

Bidden we ook voor de mensen wiens huwelijksdroom is mislukt.
Dat zij niet bitter of hard worden voor anderen,
bidden we ook dat zij zich in de kerkgemeenschap thuis mogen voelen.
Laat ons zingend bidden

Bidden we om Gods vrede voor alle mensen,
voor onszelf, voor onze samenleving en onze wereld.
Dat vele mensen zich in het spoor van Jezus zouden inzetten
voor vrede en verzoening,
voor een geweldloze oplossing van conflicten
tussen mensen en volkeren.
Laat ons zingend bidden

Bidden we ook om Gods zegen
voor de leden en de bestuursleden van KAV,
dat dit nieuwe werkjaar hun vele kansen geeft
tot ontmoeting en vriendschap,
tot vorming en inzet voor hun gezin en voor onze samenleving,
Bidden we ook voor leden van KAV die het voorbije jaar gestorven zijn.
Laat ons zingend bidden

Bezinning

God, onze Vader,
leer me behoedzaam om te gaan met de tijd,
om elk uur dat Gij mij geeft in vrede te leven.

Geef mij de gave van inzicht om geen uitdagingen
op te nemen die mijn krachten overschrijden
maar ook geen vrede te nemen met middelmatigheid.

Geef me de nodige aandacht voor mezelf
om voldoende tijd te nemen voor rust
en geen kans te laten voorbijgaan
om dankend te genieten van alle goede dingen van het leven.

Geef me de gave van geduld om niet jachtig en gespannen
te leven maar alles te laten gebeuren op zijn tijd.

Geef me de gave van verwondering om met blijdschap
elke dag als een kans uit uw hand te ontvangen

Geef me de gave van wijsheid om de grote dingen als groot
en de kleine dingen als klein te benaderen.

Geef me de gave van goedheid om tijd te geven aan anderen
en te zien wat ik voor anderen kan doen.

Geef me de gave van geloof om tijd te maken voor U
en te groeien in vertrouwen in Uw liefde en nabijheid

Geef mij de kracht om elk uur te ontvangen
als een geschenk om dankbaar te leven.

En eenmaal zal ik uw vrede binnengaan
waar de tijd wegebt in Uw eeuwigheid. Amen

@ naar V. Deschacht

Geen opmerkingen: