donderdag 3 september 2009

23ste zondag door het jaar

Schuldbelijdenis

Heer, open ons hart, als we te weinig bezorgd zijn
om het geluk van anderen,
dat we niet langer enkel op onszelf gericht zijn,
bezig met ons eigen geluk en onze toekomst,
Heer, ontferm U over ons, heer wees goed voor ons .

Christus,open onze oren,
als we doof blijven voor het verhaal van de mens naast ons,
dat we hun vragen en zorgen echt horen
en ons erdoor laten raken.
Christus, ontferm U over ons, Christus wees goed voor ons

Heer, open onze mond,
als wij zwijgen bij het onrecht of het verdriet
dat andere mensen overkomt,
dat we onze solidariteit tonen en met hen medeleven.
Heer, ontferm U over ons, Heer wees goed voor ons.

Voorbeden

Bidden we voor alle mensen
die namens de Kerkgemeenschap gezonden worden,
om mensen bij te staan in pijn of verdriet.
Dat ze de juiste woorden vinden
om hen kracht te geven terug op te staan.
Dat zij, zoals Jezus, beeld zijn
van Gods liefde en zorg voor elke mens.
Laten we zingend bidden

Bidden we voor alle mensen
die gebukt gaan onder onmacht, eenzaamheid of verdriet,
dat ze opnieuw kracht en moed krijgen
door de zorg en de nabijheid van medemensen.
Laten we ook bidden om Gods kracht
voor allen die gekwetste mensen nabij zijn.
Laten we zingend bidden

Bidden we voor onszelf en voor alle christenen,
hier in onze parochies en wereldwijd.
Dat we net als Jezus met open ogen en oren
en met een groot hart in het leven zouden staan .
Dat we ons samen creatief durven inzetten
voor een samenleving
zoals God die voor zijn mensen gedroomd heeft,
een wereld waar elke mens tot zijn recht komt.
Laten wij zingend bidden

Bezinning

Heel graag wil Ik ook jou aanraken
- zegt God -
en mijn liefde in je binnenste
laten open bloeien als een prachtige bloem.
Ik wil je oren openen
voor mijn verhaal van tederheid
en voor het levensverhaal van vrienden rondom je.
Ik wil je ogen openen
voor het verdriet
én voor de vreugde van je medemensen.
Ik wil je mond openen
zodat je woorden kunt spreken van troost en hoop.
En Ik wil je hart openen
opdat je durft liefhebben
én bemind worden in mijn naam.

Erwin Roosen

Geen opmerkingen: