vrijdag 11 september 2009

24ste zondag door het jaar

Schuldbelijdenis

Lector

God, Gij hebt Jezus uw geliefde zoon genoemd
en Gij nodigt ons uit om te luisteren
naar de woorden en de daden van Hem.
Vergeef ons als we vergeten
dat Hij de weg gegaan is ten einde toe.
Heer, ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons

Christus, Gij kwam op voor alle mensen die niet meetelden.
Vergeef ons als we u niet herkennen
in onze medemensen die arm of ziek zijn
of onze ogen sluiten voor de vragen en de noden van de anderen.
Christus, ontferm U over ons, christus wees goed voor ons

God, uw zoon Jezus is het lijden en de dood niet uit de weg gegaan,
ook toen velen hem in steek lieten.
Vergeef ons als we niet durven uitkomen voor ons geloof
of aarzelen om ons in te zetten voor medemensen
die weinig kansen krijgen.
Heer ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons


Voorbeden

Lector

Bidden we voor allen in onze kerkgemeenschap,
die meewerken aan de verkondiging van het evangelie,
dat zij niet alleen vertellen
over Jezus wonderdaden en succes bij mensen,
maar ook over het onbegrip
en de weg van het lijden en de dood
die Hij ging opdat mensen zouden leven.
Laten wij zingend bidden

Bidden we voor alle mensen
die omwille van hun geloof met een scheef oog bekeken worden,
voor wie vervolgd worden om hun inzet
voor meer rechtvaardigheid
of zich inzetten voor mensen waar niemand voor opkomt.
Dat zij zich gesteund en bemoedigd weten door de Kerkgemeenschap.
Laat ons zingend bidden

Bidden we voor onszelf en alle christenen,
dat wij openstaan voor Jezus’ boodschap
en voor Gods uitnodiging
om Zijn liefde voor elke mens concreet te maken in ons leven,
ook als anderen ons niet begrijpen
of als we onze eigen dromen en verlangens hiervoor opzij moeten zetten. Laat ons zingend bidden


Bezinning

Onderweg en niet weten waarheen.
Maar ergens staat in mij gegrift:
dit is de weg die je moet gaan
en God gaat voor mij uit.

Onderweg en geen spoor en geen kompas.
Maar ergens, in mensen en natuur,
wijzen tekens mij de weg,
tekens van leven
die spreken van God.

Onderweg en niet wetend waarom.
Maar als ik luister
naar de stilte en de rust in mijn binnenste,
dan hoor ik God in mijn lief en leed,
dan weet ik Hem aanwezig in mijn tijd,
Hij die wijst naar eeuwigheid.

@ naar Peer Verhoeven

Geen opmerkingen: