zondag 23 november 2008

bezinning 18 november

Goede avond en welkom op onze bezinning van november,
die wij beginnen onder Gods zegen,
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen

INLEIDING.

Deze avond willen we ons bezinnen over “VREDE”
Is vrede hetzelfde als afwezigheid van oorlog,
staat vrede gelijk met ontwapening?
Maar wat komt daarna? Wat is vrede?
Vrede is een vogel met witte vleugels die je hart verlicht
en aan de hemel van je huis de sterren weer aansteekt.

LIED

Vrede voor jou, hierheen gekomen,
zoekend met ons om mens te zijn.
Jij maar alleen, jij met je vrienden,
jij met je last, verborgen pijn:
vrede, genade, God om je hen,
vergeving, nieuwe moed, voor jou, voor iedereen.

Niemand komt hier, vrij van het kwade;
niemand gaat hier straks weer vrijuit.
Niemand teveel, niemand te weinig,
niemand te groot, geen een te klein:
dit wordt verbeeld in woord en gebaar,
tot ooit en overal ,wij leven van elkaar!

Tafel van Eén, brood om te weten
dat wij elkaar gegeven zijn.
Wonder van God, mensen in vrede,
oud en vergeten nieuw geheim.
Breken en delen, zijn wat niet kan
doen wat ondenkbaar is, dood en verrijzenis.


GEBED.

Geef vrede God
aan het hart van mensen
die lijden en onrecht worden aangedaan,
aan kleinen en geringen die verdrukt worden,
aan minderheidsgroepen die niet meetellen,
aan allen van wie de stem niet wordt gehoord,
aan wie overtroefd of overbluft worden.
Dat zij het uithouden, gesterkt door nieuwe hoop.
Geef vrede Heer aan ons eigen hart,
een geest van solidariteit met wie lijden en alleen staan.
Dat wij ons leven kunnen beperken omwille van anderen,
dat wij elkaars pijn en leed helpen dragen,
dat wij elkaar beschermen voor alle kwaad en onrecht. Amen.

STILTE

BEZINNING

Vrede is een kind dat glimlacht als je ernaar kijkt,
een weiland waar de jonge veulens grazen.
’s Avonds samen fijn naar huis toe fietsen op de dijk,
het hinkelhok, de hoepel, bellen blazen.
Vrede is geen groene tafel maar een stille kracht,
geen systeem, geen plan dat wordt berekend of bedacht.
Vrede is opa die met oma danst,
vrede is de gloed die in vertrouwde ogen glanst.
Vrede is een oud verhaal dat met een ster begint,
een stal, een houten kribbe en een….kind.
Toon Hermans



EVANGELIE

Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar.
Hoewel de deur op slot was uit vrees voor de Joden, kwam Jezus binnen.
Ineens stond Hij in hun midden en zei:”Vrede! Na deze groet toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde.
Vreugde vervulde de leerlingen toen zij de Heer zagen. “Vrede!” zei Jezus nogmaals.
“Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik jullie.” Na deze woorden ademde Hij over hen.
“Ontvang de heilige Geest”, zei Hij. “Als jullie iemand zijn zonden vergeven, dan zijn ze ook vergeven; als jullie ze niet vergeven, dan blijven ze behouden.”

LIED

Vrede voor alle mensen, de vrede van de Heer.
Vrede voor u, voor mij, voor ons: de vrede van de Heer.

Jezus brengt vrede, voorbij het verleden,
voorbij alle pijn, het zal vrede zijn!

Jezus brengt vrede, genoeg nu geleden,
genoeg nu de strijd, het wordt vredestijd!

Jezus brengt vrede, verhoort de gebeden,
verhoort elke wens van een vredig mens.

GEBED.
“Ik zal niet geloven”(alternerend lezen)

Ik zal niet geloven in het recht van de sterkste,
in de taal van de wapens, in de macht van de machtigen.

Maar ik wil geloven in het recht van de mens,
in de open hand, in de macht der geweldloosheid.

Ik zal niet geloven in ras of rijkdom,
in voorrechten, in de gevestigde orde.

Maar ik wil geloven dat alle mensen mensen zijn,
dat de orde van de macht en het onrecht wanorde is.

Ik zal niet geloven dat ik niets te maken heb met wat ver van hier gebeurt.

Maar ik wil geloven dat de hele wereld mijn huis is,
en het veld dat ik bezaai,
dat allen oogsten van wat allen gezaaid hebben.

Ik zal niet geloven dat ik verdrukking dáár kan bestrijden,
als ik onrecht hier laat bestaan.

Maar ik wil geloven dat recht één is hier en daar,
dat ik niet vrij ben zolang nog één mens slaaf is.

Ik zal niet geloven dat oorlog en honger onvermijdelijk zijn
en vrede onbereikbaar.

Maar ik wil geloven in de kleine daad,
in de schijnbaar machteloze liefde, in de vrede op aarde.

Ik zal niet geloven dat alle moeite vergeefs is.
Ik zal niet geloven dat de droom van de mensheid
een droom zal blijven, dat de dood het einde zal zijn

Maar ik durf geloven, altijd en ondanks alles in de nieuwe mens.
Ik durf geloven in Gods eigen droom:
Een nieuwe hemel, een nieuwe aarde, waar gerechtigheid zal wonen.

STILTE


BEZINNING

Elf november
Namen die niet meer bestaan hebben ons hun hart gegeven,
zijn voor ons dood gegaan opdat wij vrij zouden leven.

Namen ongerijpt van jaren zijn gespreid tot groene akkers,
Met een eindeloos gebaren maken zij ons blijvend wakker.

Nooit meer weer dat dwaze grijpen naar geweld om eer en macht.
Laat de jonge mensen rijpen tot lichtbakens in de nacht.

Nooit meer oorlog – in vele talen, opdat mensen mensen zijn.
Laat het strijden voor verhalen, laat vrede geen wens meer zijn.

STILTE


VOORBEDEN

God, we bidden voor onze stad,
dat het een stad van vrede is
waar de kwade machten die mensen angstig maken
geen vrij spel hebben,
waar kinderen en ouderen,
vluchtelingen en vreemdelingen zich veilig voelen.
Om een stad waar aandacht is voor elkaar; om een stad van vrede.
Laat ons in stilte bidden

God, we bidden om plaatsen waar vrede “gebeurt”
Dat we beseffen dat vrede ontstaat
waar wij het proberen, waar wij het naartoe dragen.
Vrede, een weg voor onze voeten, een vlam in onze handen.
Schrijf Uw Naam op onze probeersels.
Laat ons in stilte bidden.

God wij bidden voor mensen
die te midden van oorlog en oorlogsdreiging
kiemen van vrede willen zijn.
God geef moed en vindingrijkheid
om geweld niet het laatste woord te laten hebben
als vrede verder weg lijkt dan ooit.
Laat ons in stilte bidden.

God, wij bidden voor de vele duizenden slachtoffers
van allerlei aanslagen,
altijd iemands vader, altijd iemands moeder; altijd iemands kind.
Voor de mensen die alle vertrouwen verloren zijn in de menselijkheid,
voor de mensen die zich nergens meer veilig voelen.
Laat ons in stilte bidden.

ONZE VADER

LIED

Ik wens je vrede van God,(x3)
ik wens je vrede, vrede, vrede van de Heer
Hevenuh Sjalom, allechem, (x3)
hevenuh sjalom, sjalom, sjalom allechem.
Ik wens je vrede van God, (x3)
Ik wens je vrede, vrede, vrede van de Heer.

GEBED

Heer onze God, maak ons uw vrede waardig,
Maak ons één van hart, zonder schijn of eigenbelang.
Dat alleen de band van uw vrede en liefde ons moge bijeenhouden.
Versterk onze eenheid door de aanwezigheid van uw Geest opdat wij aan de wereld kunnen getuigen van de vrede die Gij alleen geeft, Gij die de God van de vrede zijt, van de liefde en de vergeving en van de barmhartigheid, nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

ZENDING

Hoeveel wij ook kunnen, wij zijn niet volmaakt
Hoeveel wij ook leren wij weten niet alles
Hoe belangrijk we ook zijn, wij blijven stofjes in de ruimte

Maar Gij God, vindt ons groot genoeg om geen moment te vergeten
Goed genoeg om elke dag met ons mee te gaan
Mooi genoeg om voorbij dit leven van ons te houden.

ZEGEN

Geen opmerkingen: