zondag 2 november 2008

Allerzielen 2008 Zandvoorde

Eindbestemming... liefde
Allerzielen 2008


INTREDELIED : 504. De Steen

KRUISTEKEN : pastoor

WELKOM :
Rik : Beste mensen
Welkom in deze parochiekerk.
Vandaag zijn we hier, meer dan ooit, aanwezig rond Hij die de Bron is van levend water. Die Bron en het levend water hier vooraan zijn vandaag onze leidraad in deze viering. (lezer giet water in)
In deze Allerzielenviering herdenken wij de overledenen, maar staan we ook stil bij ons eigen leven....
Ik heb een steen in mijn hand.
Een steen waar ik mijn diepste ik in vind.
Het is mijn steen. Die steen ben ik.
Vandaag gooi ik die steen in een rivier op aarde.
Een rivier: de stroom van mijn leven.
Een rivier: het leven...(lezer legt steen)


Schuldbelijdenis

Marie-Thérèse: Heer, laat mij mijn dichtgeknepen hand openen en de kostbare steen van mijn leven toevertrouwen aan het stromende water. Laat mij leren uit mijn fouten zodat ik de stroom een nieuwe wending kan geven. Laat mij niet los, doe mij geloven dat het kan. (lezer legt steen)

Koor: Kyrie 409/ Melodische feestmis

OPENINGSGEBED :

Priester: Heer God
U die Bron bent van stromend Water
U die over de dood heen met ons meegaat
sterk ons in Uw liefde
vandaag en alle dagen en tot in het Licht van uw aanwezigheid. Amen.

Gloria: Melodische feestmis

Eerste lezing:

Wilfried: Tweestromenland (uit het boek Ik voel me licht bij jou (p. 64) zonder eerste kolom onderaan 'Ik vroeg n.... tot yoga en mystiek…) (lezer legt steen)

Tussenzang: 265 Vertrouwen (1ste en laatste strofe)

EVANGELIE : Johannes 20, 11-18

HOMILIE : Wilfried

VOORBEDEN :
Marie-Thérèse:
Heer, in ons leven komen wij in aanraking met de dood. Leer ons de dood rustig in de ogen te kijken om zo de nieuwe horizon te ontdekken die U ons beloofd hebt.
Zang: laat ons bidden

Heer, Als ik niet meer verder kan, blijf voor mij de bron waaruit ik put als de rivier van mijn leven dreigt op te drogen.
Zang: laat ons bidden

Wilfried:
We bidden vandaag voor de overledenen van het voorbije jaar: namen...
Zang: laat ons bidden

OFFERANDE :
(gedachtenisprentjes worden uitgereikt)
Offerandelied: 318: neem dit brood

GEBED OVER DE GAVEN:

Laat, Heer, dit brood en deze wijn
Teken van Uw liefde zijn.
Doe ons ervaren dat er geen andere stroom is naar geluk,
Dan de weg die Jezus ons is voorgegaan,
De weg van het graan in de aarde,
De weg van de liefde tot in de dood.
Amen.
Heilig: 409: melodische feestmis

EUCHARISTISCH GEBED:
Na consecratie: 375

ONZE VADER: 32: Onze Vader, maak alles nieuw

VREDESWENS:

LAM GODS: 252

COMMUNIE :

Communieliederen:
296 Als ge in nood gezeten
255 Donna nobis pacem
Rik
Bezinning na de communie:
Zoals kinderen steentjes gooien in een meer.
en kringen maken, en golven,
steeds wijder, steeds verder
Zo hebben we in deze viering ook symbolisch steentjes gegooid.
Stenen als symbool van ons verdriet
stenen die kringen maken en golven
die uitdeinen
steeds verder, steeds zachter
Zo zal ook ons verdriet wegebben
steeds verder, steeds zachter.
Neen, het zal niet over zijn,
maar zachter worden en draaglijker
Omdat we het deelden met anderen, met elkaar
Er zijn mensen die helpen om de steen van ons verdriet te dragen
Er zijn mensen aan wie we zeggen: ik denk aan jou
er zijn mensen die zeggen: ik denk aan jou
Het verdriet zal uitdeinen; als golven op het meer.
Met deze boodschap sturen we jullie het leven in.
De kinderen mogen nu vooraan komen en hun steentje leggen in de rivier van het leven
(kinderen + lezer komen stenen leggen)


SLOTGEBED :
(wordt samen met de priester gebeden)
Allen: .Wees steeds de onderstroom in de rivier van mijn leven,
Goede God, die mij leidt
naar Uw zee van liefde, waar ik veilig ben voor zonde en conflict.
Laat mij de bedding zien die ik moet nemen.
Vernieuw in mij de gave van het onderscheid, zodat ik altijd de juiste richting zie die ik moet gaan.
Geef mij de kracht en de moed om de juiste bedding te kiezen, zelfs als ik door nauwe kloven en ravijnen moet, in de wetenschap dat ik troost en vrede zal vinden als ik bij U mijn eindbestemming vind.

Priester : Blijf bij ons, Heer, de avond valt en de dag verdwijnt.
Blijf bij ons in de avond van de dag,
In de avond van ons leven, in de avond van de wereld
Blijf bij ons met uw genade en goedheid,
Met uw troost en zegen.
Blijf bij ons als we overvallen worden
Door de nacht van droefheid en angst,
Door de nacht van eenzaamheid en verlatenheid,
Door de nacht van ziekte en pijn, door de nacht van de dood.
Blijf bij ons in tijd en eeuwigheid. Amen.

Slotlied: 297: Stromen van zegen
Wilfried nodigt de families uit om de kruisjes te komen nemen…
ZEGEN & ZENDING:

Geen opmerkingen: