dinsdag 13 februari 2018

1ste zondag in de veertigdagentijd


Vragen om ontferming


We zouden moeten geloven
in gelijke kansen voor elke mens
en in uitgestoken handen.
Maar we geloven nog steeds,
net zoals zovelen,
in het recht van de sterkste
Heer , ontferm u.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

We zouden moeten geloven
in de gelijkwaardigheid
van elke mens.
Maar wij geloven nog steeds,
net zoals zovelen, in voorrechten voor onszelf
Heer , ontferm u.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Wij zouden moeten geloven
in een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
waarin Gods droom over de wereld gestalte krijgt.
Maar wij geloven nog steeds, net zoals zovelen,
dat die droom een droom zal blijven
en dat zich inspannen ervoor, goed is voor idealisten,
maar niet voor ons.
Heer , ontferm u.

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.


Voorbeden


Bidden we voor alle kinderen over de hele wereld
die niet voldoende zorg en middelen hebben
om een gezonde en veilige toekomst uit te bouwen.
Geef hun mensen, die hen uit vrije wil,
met voldoende zorg en warme liefde willen begeleiden.
Laten wij zingend bidden…

O Lord, hear my prayer, O Lord, hear my prayer ,When I call, answer me
O Lord, hear my prayer O Lord, hear my prayer Come and listen to me

Bidden wij voor de leiders uit de Derde Wereld.
Dat zij de moed zouden hebben
om bedreigde mensen in eigen land te beschermen,
Door vrede te brengen en hun eigen bevolking
op te roepen tot solidariteit en verbondenheid.
Laten wij zingend bidden…

O Lord, hear my prayer, O Lord, hear my prayer ,When I call, answer me
O Lord, hear my prayer O Lord, hear my prayer Come and listen to me

Bidden wij voor onszelf.
Dat wij meer blijven stilstaan bij elk onrecht in de wereld,
in het besef dat onze opdracht luidt:
mee te bouwen aan een nieuwe wereld,
een wereld waar het goed is om te wonen voor iedereen.
Laten wij zingend bidden…

O Lord, hear my prayer, O Lord, hear my prayer ,When I call, answer me
O Lord, hear my prayer O Lord, hear my prayer Come and listen to me



Bezinning na de communie.

Leen mij uw handen, Jezus, veertig dagen lang
om met helende toewijding Uw boodschap te realiseren
en om ze te vouwen tot een hoopvol gebed.

Leen mij uw oren, Jezus, veertig dagen lang
om alleen maar te luisteren, naar wat waar is
in wat anderen over anderen zeggen
en om iets goeds te horen in wat te hard,
en te scherp wordt geformuleerd.
Leen mij uw voeten, Jezus, veertig dagen lang
om zo te leren stappen, dat de traagste mij kan volgen
en om af en toe naar hem toe te kunnen gaan.

Leen mij uw ogen, Jezus, veertig dagen lang
om de schoonheid te bewonderen van mensen die uw wil volbrengen
en om van fouten te kunnen leren.

Leen mij uw hart, Jezus, veertig dagen lang
om heel uw volk onvoorwaardelijk te beminnen
in Uw naam, ook hen die naamloos bleven
of wier stem werd gesmoord.

Leen mij uw hele leven, Jezus, veertig dagen lang
om in woord en daad te worden naar wie ik steeds heb opgezien
en om hier al – met Pasen als het kan – Uw verrijzenis te beleven
zodat het ook aan mij gebeurt!

naar Danny Vandenbroucke.

Stilte.


Geen opmerkingen: