donderdag 6 oktober 2016

maandelijkse bezinning oktober

Bezinning – dinsdag 18 oktober 2016

pastorale eenheid KANA – Oostende

Welkom

Vincent (stoel)

Geloof je ?
Of nog: Hoe belangrijk is God voor jou ? Durf je het aan Hem het eerste én het laatste woord over jouw leven te geven ?
En nog een stap verder: Hoe laat je zien dat je in God gelooft ?
Missionarissen doen dat op een bijzondere manier, soms heel ver weg en in moeilijke omstandigheden. Maar is dat ook niet onze roeping om aan iedereen te vertellen dat God liefde is en om die liefde ook voelbaar te maken ?
Laten we in deze bezinning bidden om Gods kracht en zegen zodat we trouw kunnen blijven aan onze keuze voor Hem en voor zijn mensen.
Openingslied

Samen

Uit vuur en ijzer zuur en zout zo wijd als licht zo eeuwen oud
uit alles wordt een mens gebouwd en steeds opnieuw geboren
om ijzer in vuur te zijn om zout en zoet en zuur te zijn
om mens voor een mens te zijn wordt alleman geboren

Om water voor de zee te zijn om anderman een woord te zijn
om niemand weet hoe groot en klein gezocht gekend verloren
Om avond en morgenland om hier te zijn en overkant
om hand in een andere hand om niet te zijn verloren.

Om oud en wijd als licht te zijn om lippen water dorst te zijn
om alles en om niets te zijn gaat iemand tot een ander
Naar verte die niemand weet door vuur dat mensen samensmeedt
om leven in lief en leed gaan mensen tot elkander.

Kruisteken

Vincent (altaar)

Jij die bent : “Ik zal er zijn voor jou’, Jij die zin is van ons leven, word zichtbaar hier en nu, groei in ons, kom in ons tot leven. Wij heten Jou alvast welkom in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Openingsgebed

Vincent (altaar)

God,
Gij vraagt dat wij onze handen uit de mouwen steken
en niet blijven afwachten; niet dromen, maar doen.
Laat ons niet enkel het woord van het evangelie verder verkondigen;
maar laat dit woord vlees en bloed worden,
handen en voeten krijgen in levende mensen, in levende gemeenschappen hier en over de grenzen heen
Dat vragen wij u door Jezus Christus, onze Heer.

Zang

R. Ik had een droom van een wereld
Wereld waaraan wij samen bouwen
Droom van een wereld, wereld heel nieuw

1. Wegen bouwen, maar dan allen samen,
handen reiken, maar aan allen samen
Op weg trekken met ons allen samen
Wegen verleggen en hand in hand trekken naar een nieuwe tijd.

Psalm

Lector

Ik roep God aan met luide stem,
met luide stem, tot Hij luistert.
Ik zoek de Heer bij dag in mijn nood,
ik strek mijn handen uit bij nacht:
ik hou niet op, ik kan niet berusten.
Denk ik aan God, dan moet ik versmachten;
denk ik aan Hem, dan verlies ik de moed.
U houdt mijn wimpers weerloos open,
ik kan van ontsteltenis niet meer spreken.
Ik denk aan de tijd van vroeger,
de jaren van het eerste begin.
Denk ik ’s nachts weer aan mijn citerspel,
dan klaag ik en vraagt mijn geest:
Zal de Heer voor altijd zijn afkeer laten blijken
en zal Hij nooit meer genadig zijn?
Is het gedaan met zijn liefde, voorgoed?
Gedaan met zijn woord voor alle generaties?
Is God het verleerd medelijden te hebben?
Ligt zijn medelijden in woede gevangen?
Dan zou je zeggen: ‘Mijn ongeluk is
dat de Hoogste niet langer aan mijn zijde staat.’
Toch blijf ik uw daden in gedachte houden, Heer,
ik wil uw wonderen van vroeger herdenken
en mijmeren over wat U hebt geschapen:
niets van dat alles wil ik vergeten.
Uw weg, o God, is een heilige* weg.



Zang

R. Ik had een droom van een wereld
Wereld waaraan wij samen bouwen
Droom van een wereld, wereld heel nieuw

2. Harten geven, maar dan allen samen,
beter leven met z’n allen samen
Geest van Jezus bij ons allen samen
Geven w’ons hart aan mekaar om te leven in een nieuwe tijd

Evangelie

Lector

In die tijd zei Jezus tot hen die - overtuigd van eigen gerechtigheid - de anderen minachten, de volgende gelijkenis:
Twee mensen gingen op weg naar de tempel om te bidden. De één was een farizeeër en de andere een tollenaar. De farizeeër stond met opgeheven hoofd en bad bij zichzelf als volgt: God, ik dank U dat ik niet ben als de rest van de mensen, rovers, onrechtvaardigen, echtbrekers of ook als de tollenaar daar. Ik vast tweemaal per week en geef tienden van al mijn inkomsten.
Maar de tollenaar bleef op een afstand en wilde zelfs zijn ogen niet opheffen naar de hemel. Maar hij klopte op de borst en zei: God, wees mij zondaar genadig.
Ik zeg u: deze ging gerechtvaardigd naar huis en niet de andere want al wie zich verheft zal vernederd worden, maar wie zich vernedert, zal verheven worden.

In stilte

Vincent nodigt de gelovigen uit om in stilte de bezinningstekst te lezen.


Liefhebben en geliefd worden: het blijft een wonder, een Godsgeschenk.
En toch... liefde is tegelijkertijd ook een werkwoord. Je kunt niet enkel op papier liefhebben. Elke liefde vraagt om zichtbaar en voelbaar gemaakt te worden.
Leer mij daarom van U en van mijn naaste te houden met heel mijn hart.
En geef mij de durf en het enthousiasme om, net als missionarissen, het spoor van liefde verder te trekken.

Samen

Ik waag de sprong om te geloven

R Ik geloof, ik vertrouw en waag de sprong om te geloven
over twijfels heen weet ik heel diep van binnen,
weet ik zeker,
dat Hij zoekt naar mij.
God blijft niet boven, ver weg van mij,
maar wil steeds weer iets nieuws beginnen.

1 Als een Vader ben Jij elke morgen,
Schepper van de wereld die ik ken:
wat ik zie en wat ik niet zie,
waar en hoe en wie ik ben.

2 Als jouw Woord dat mens werd, onze broeder:
Jezus, die ons toonde wat Jij wil:
leven dwars door dood en onrecht
maakt een hemelsbreed verschil.

3 Als jouw Geest die brandt en ons bijeen brengt,
Adem die ons voedt en inspireert,
die in ons droomt van jouw schepping:
deze wereld omgekeerd.

Voorbeden

Vincent (stoel)

Zoals geen enkel vuur kan branden zonder zuurstof,
zo kan ook ons gelovig engagement niet zonder het gebed.
Laat ons daarom samen bidden, zoals we dat elke maand doen,
“bidden voor” zovele noden in onze wereld.
Zo geven we zuurstof aan het laaiend enthousiasme van Gods Geest

Parochiaan

Wij bidden voor alle vreemdelingen in ons land, dat zij hier een plek mogen vinden waar ze zich thuis mogen voelen. Laten wij bidden

 Mensen onderweg door stad en land en overzee
dragen in hun handen vele vragen met zich mee.
Donker zijn de straten en verduisterd is het zicht.
Heer, wij bidden om Uw licht.

Glorie, glorie alleluja
Glorie, glorie alleluja
Glorie, glorie alleluja
Wij bidden om Uw licht.

Parochiaan

Wij bidden voor vrouwelijke en mannelijke religieuzen die hun leven in dienst stellen van armen en onrechte: dat zij onze steun blijven krijgen om te kunnen doorgaan met hun moeilijke taak.

 Mensen onderweg op zoek naar vrede en geluk
hier een gouden beker en daarginds is alles stuk.
Huilen om een afscheid een moment een blij gezicht
Heer, wij bidden om Uw licht.

Glorie, glorie alleluja
Glorie, glorie alleluja
Glorie, glorie alleluja
Wij bidden om Uw licht.

Vincent (stoel)

Jij bent het Licht in onze wereld, God,
Jij bent de olie waardoor onze lamp brandend blijft.
Blijf daarom bij ons, ook in moeilijke tijden,
Help ons, en bemoedig ons, door Jouw Geest,
vandaag en alle dagen van ons leven
Onze Vader

Vincent (altaar)

Onze Vader, die in de hemelen zijt, geheiligd zijt uw naam.
Uw rijk kome, uw wil geschiede op aarde als in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren.
En leid ons niet in bekoring,
maar verlos ons van het kwade. Amen

Vredewens

Vincent (altaar)

God,
door Uw Zoon Jezus is ons niet een gemakkelijke vrede toegezegd,
maar een vrede die onthult en mooi maakt,
als een storm die ons openwaait, als een vuur dat in ons oplaait.
Moeilijk soms, pijnlijk soms, tegen de verdrukking in, tegen onszelf in.
Moge die vrede van Jezus ons deel zijn vandaag en tot in eeuwigheid.

Ik wens je vrede van God,(X3)
ik wens je vrede, vrede, vrede van de Heer
Hevenuh Sjalom, allechem, (X3)
hevenuh sjalom, sjalom, sjalom allechem.

Bezinning

Lector

Wie God is
heeft geen mens ooit gezien
Alles wat we weten,
is dat telkens weer in de geschiedenis
mensen door Hem worden gegrepen,
door zijn liefde geraakt –
en dat zoiets je leven kan veranderen.
En dat Hij een Naam heeft:
"Ik zal er zijn voor u".
Ik zal er zijn
in je diepste binnenste,
in je hart en handen,
in je spreken en handelen.
Ik zal er zijn
als liefde en trouw,
in je omgaan met mensen,
in je werken
aan beter samenleven voor allen.
Voor de rest
heeft niemand God gezien.
Tenzij
Hij misschien wel eens
te zien zou kunnen zijn
in mensen
die elk op hun manier
van Gods naam een werkwoord maken
dat ze in alle vormen en wijzen vervoegen.
Ja, God is te zien
in mensen die geloven
dat Hij te doen is.


Slotgebed

Vincent (altaar)

God,

Schenk ons allen vreugde en levensmoed.
Vervul ons met Uw vrede en Uw barmhartigheid
ook als het ons lastig gemaakt wordt.
Maak ons goed voor wie klein en miskend is.
Geef ons zachtmoedigheid die het kwaad ontwapent,
en ingetogenheid om ons zelf te beheersen.
Dat vragen wij U door Jezus Christus, onze Heer.

Slotlied

Samen

Jij die bent ik zal er zijn voor u. naam die zin is van ons leven,
wees nabij, word zichtbaar hier en nu.
Groei in ons, kom in ons tot leven.

Jij die zegt: de minsten zijn mijn broeders,
die vanuit hun wereld tot ons spreekt,
Die ons roept te zijn elkanders hoeder,
leer ons zien uw Licht dat openbreekt.

Jij die ziet hoe mensen doodgezwegen,
zonder waardigheid en zonder naam
Uitgesloten, altijd alles tegen,
Jij roept ons om aan hun kant te staan.

Jij het woord dat in ons waar moet worden,
wij uw stem voor wie geen stem meer krijgt.
Jij die hoop zijt op een nieuwe morgen,
wij het beeld van u die leven zijt.


Zending

Vincent (altaar)

Aan iedereen vertellen dat God liefde is en die liefde voelbaar maken; dit is ook onze roeping ! Laten we de komende dagen, weken en maanden onze ogen daarom extra de kost geven om te zien waar mensen nood hebben aan warme vriendschap
en dit met de zegen van God,
Hij die is, Vader, Zoon en Heilige Geest. Amen.

Geen opmerkingen: