dinsdag 28 oktober 2014

Allerheiligen

Moment van inkeer


Heiligen dagen ons in feite uit.
Ze bevragen ons over ons eigen leven: zijn wij consequent?
Proberen wij met enige oprechtheid volgens het evangelie te leven?
Omdat dit niet altijd lukt vragen we eerst om vergeving



Ook wij vragen vergeving, Heer,
en kiezen voor wat Jezus ons vraagt,
maar we vinden het soms zo moeilijk.
Wij durven niet voor ons geloof uitkomen.
Daarom Heer, ontferm U over ons.

Draag mij, God, in barmhartigheid, til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid, Vader, Moeder, God met ons

Niet alleen onze inzet is soms ver te zoeken,
Heer, ook ons gebed blijft vaak achterwege.
Wij laten U zo weinig tot ons spreken.
Daarom : Christus, ontferm U over ons.

Draag mij, God, in barmhartigheid, til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid, Vader, Moeder, God met ons

Als we zien hoe sommige mensen zich inzetten voor de Kerk,
voor het bezoek aan zieken, voor de zorg voor arme mensen,
dan denken wij soms : “ laat hen het maar doen”.
Wij vergeten hen aan te moedigen
en steken maar zelden een handje toe.
Daarom :Heer , ontferm U over ons.

Draag mij, God, in barmhartigheid, til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid, Vader, Moeder, God met ons



Goede God, maak ons gevoelig voor Uw woord
en geef ons de kracht om te leven naar Uw voorbeeld.
Dat vragen wij U voor vandaag en alle dagen.
Amen.

Voorbeden


Dragen we ons gebed op aan God die van alle mensen houdt.




Bidden we voor vrouwen en mannen
die in alle eenvoud leven naar het voorbeeld van Jezus.
Voor mensen met mededogen,
die mild zijn in hun oordeel en groot in het vergeven.
Dat zij onze wereld heiligen
en het aanschijn van de aarde vernieuwen.
Laten wij zingen en bidden

Ubi Caritas, et amor. Ubi caritas, Deus ibi est.

Bidden we voor vrouwen en mannen
die in woord en daad de vrede dienen.
Voor de zachtmoedigen die kwaad met goed bestrijden.
Dat zij onze wereld heiligen en het aanschijn van de aarde vernieuwen.
Laten wij zingen en bidden

Ubi Caritas, et amor. Ubi caritas, Deus ibi est.

Bidden we voor vrouwen en mannen
die hun stem verheffen tegen elk onrecht
Voor de zuiveren van hart
die smaad ondervinden
omwille van hun beste bedoelingen.
Dat zij onze wereld heiligen en het aanschijn van de aarde vernieuwen.
Laten wij zingen en bidden

Ubi Caritas, et amor. Ubi caritas, Deus ibi est.

Bidden we voor vrouwen en mannen
die in het evangelie de inspiratie vinden voor hun leven.
Dat zij de wereld heiligen en het aanschijn van de aarde vernieuwen.
Laten wij zingen en bidden

Ubi Caritas, et amor. Ubi caritas, Deus ibi est.


Bezinning na de communie


Niet zo veel is er nodig om gelukkig te zijn, en licht in de ogen te dragen, een paar mensen nabij en een plek om te zijn, waar men brood en wat vriendschap mag vragen.

Niet zoveel is er nodig om gelukkig te zijn, en hoop in het hart te dragen,
een paar woorden van troost, een paar woorden van trouw,
een bloem, een pasgeboren kind, en wat warmte in koude dagen.

Niet zoveel is er nodig om gelukkig te zijn, en met God diep verbonden te leven, een bereid en gastvrij hart, een open deur
en vensters met zicht op de wereld.
Een hand op het hoofd van wie lijdt en de andere hand leeggegeven.

Niet zoveel is er nodig om gelukkig te zijn, en met blijdschap naar mogen te kijken een weg te gaan, God mag weten waarheen,
Hij is lief en begaan, met ons lot als geen één.
Hij bewaart onze droom, als geheim in Zijn hand,
en geneest alle pijn in dat andere land dat de hemel zal zijn.

Stilte


Geen opmerkingen: