donderdag 8 mei 2014

Federale bezinning mei

Federale Bezinning 20 mei 2014 Maria


Openingslied


Lief Vrouwke, ik kom niet om te bidden,
maar om een poos bij u te zijn,
ik heb U niets te geven, niets te vragen deze dag;
ik bezit alleen de grote vreugde dat ik u bekijken mag!

Lieve Vrouwke, ik kom niet te spreken
maar om een poos bij U te zijn,
ik heb U niets te zeggen niets te vragen deze dag
maar bewaar voor mij de grote vreugde dat ik u bekijken mag.

Openingswoord


Meimaand. Mariamaand
Daarom willen wij deze bezinning helemaal in het teken stellen van Maria,
moeder van onze Heer en onze moeder.
Maria was een moedige vrouw.
Een mens uit een stuk, onopvallend
meestal op de achtergrond, maar toch zo belangrijk.
Waar zou Jezus gestaan hebben had zij tegen haar kind gezegd :
“Jongen, jij doet zo raar,ik denk dat je er beter mee ophoudt.” ?
In plaats daarvan heeft zij haar kind ruimte gegeven,
ook al begreep ze er aanvankelijk niet veel van.
Het was en bleef haar jongen.
Wat Hij ook deed en verkondigde,
ze bleef consequent achter Hem staan, ten einde toe.
Daar kunnen we alvast een voorbeeld aan nemen;
In dit vertrouwen, in die hoop en
in dit geloof willen wij deze bezinning dan ook beginnen :
In de naam van de Vader, en de Zoon en de Heilige Geest; Amen,

Bezinningstekst


Stil en onopvallend, bescheiden op de achtergrond,
een beetje vergeten, vind je haar toch overal terug.
In kerken en kapellen, op hoeken van straten,
verkleurd door regen en wind,
in huiskamers, oud of modern:
Maria, de vrouw zo menselijk nabij.

Een jonge vrouw uit Galilea,
met een leven getekend door lijden van haar Zoon.
Maria, een vrouw waarin elke vrouw zich kan herkennen.
Zij stond onder het Kruis van Jezus, haag Zoon, op een moment
dat de leerlingen er allemaal vandoor gingen
Tegenwoordig spreekt men niet veel meer over haar.
Zij past in onze eenvoud niet meer bij onze tijd.
Haar beeld is uit vele huiskamers verdwenen, en toch blijft haar leven
van pij en diep geloof een uitnodiging tot inzet en inkeer.
Bij haar komen mensen met zorgen e verdriet,
bij haar worden mensen opnieuw eenvoudig.
Haar beeld zal mensen blijven troosten
en wegen vinden naar elkaar en naar God.

Een mens als wij is zij geweest: Maria,
met angst en tranen in de ogen,
met onzekerheid en niet goed weten wat allemaal.
Een mens als wij is ze geweest,
staande en levend tussen de mensen, met vreugde om kleine dingen.
Een mens zoals wij, maar haar geloof was sterken dan ons geloof,
en haar vertrouwen groter dan het onze.
Langs Maria, deze buitengewone vrouw, willen dichter bij Jezus
en zijn evangelische boodschap komen;

Lied


Lieve vrouwe van ons land,
met uw kroon of sleep van kant
en getorst door ruwe hand,
langs de vlakke wegen
Lieve vrouw langs beemd en gaard,
Lieve vrouwke bij de haard,
door geslachten vroom bewaard,
schenk ons volk uw zegen; Ave Maria (3x)

Moeder die op Vlaand’ren waakt,
van zover onz’heugnis raakt,
al wat Vlaand’rens grootheid maakt,
hebt gij ons gegeven :
eenvoud, adel van gemoed,
moederweelde, minnegloed,
reinheid en de stille moed voor uw zoon te leven. Ave Maria (3x)

Maria Leeft


Marie leeft in elke vrouw, in elke kleine mens die om het even waar wordt
vergeten en over het hoofd gezien
Maria, leeft in elke kleine mens, van wie niemand nog iets verwacht.
Maria, leeft en elke kleine mens die niet berust bij minachting of onmacht,
maar die tenminste bij zichzelf - de hoop wakker houd
dat ook een neergeslagen mens ooit recht op zal komen.
Maria , leeft in elke mens, in iedere gemeenschap van mensen,
die zich inzetten tegen de geest van elk – voor zich,
en die zich laten bezielen door de God van leven, recht en vrede,
door de die machtelozen op doet staan.

Lezing


Een stukje levensweg van Maria waarin elke moeder zich herkennen kan
Zij zag haar Zoon opgroeien, jong en wild
met iets ontembaar in Zijn ogen en in haren,
Zij zag hem verre wegen gaan,
onbegaanbare paden in de bergen,
tot in de woestijn, dagen lang.
Zin luisterde vaak naar zijn verhalen,
maar verstond nooit helemaal wat Hij bedoelde.
Zij zag Hem over zieken gebogen,
zij zag Hem kleine kinderen optillen in het zonlicht.
Zij zag hoe Hij melaatse mensen te gemoed ging,
terwijl alle anderen terugweken.
Zij zag Hem binnengaan bij zondaars om er te eten,
en hoorde van een grote zondares die Hem gezalfd had.
Zij zag haar zoon toen Hij wed weggevoerd
en hoorde mensen zeggen: “’t Moest er eens van komen.”
Op de heuveltop waar alle misdadigers worden terecht gesteld,
heeft zij Hem opnieuw terug gezien.
Hij scheen zo ver, zo onwezenlijk ver,
ook al kon zij nog enkele lieve woorden van Hem opvangen.
Zij werd de stille kracht bij de verslagen vrienden,
die vrouw die, alle leed gedragen, vrede had gevonden.
Zij heeft de leerlingen door de eerste strijd geloodst,
en door de eerste ruzies,
zodat zij “moeder” gingen zeggen tegen haar.
Zij zag hen verre wegen gaan over zeeën en over bergen,
naar alle mensen, grote en kleine.
Zij luisterden naar hun verhalen
en zij begrepen dat Hij nog altijd levend was.
En toen zag zij hoe, overal ter wereld,
slaven werden vrijgelaten,
armen niet verstoten en zieken met liefde werden opgenomen.
Toen zij het wonder zag gebeuren van de nieuwe wereld;
toen zegde zij stilletjes voor zich uit:
“Magnificat. Hij maakt alles groot.”

Magnificat


Mijn hart zingt voor de Heer: Magnificat!
Mijn God is mij genadig, mijn vreugde overdadig;
en ieder prijst mij zalig: Magnificat!
Mijn hart zingt voor de Heer: Magnificat!

Welwillend zag mijn Redder naar zijn geringe dienares,
voltrok aan mij zijn wonder. Heilig is zijn Naam.
Hij is de trouwe Helper
van wie voor Hem gevoelig is,
maar wie hooghartig leven, wijst Hij van zich af.

Die machtig is zal vallen,
die nietig is komt op de troon,
die hongert wordt verzadigd, rijken stuurt Hij heen.
Zijn volk was Hij indachtig, vol deernis jegens Israël,
getrouw aan zijn gelofte. Eeuwig duurt zijn heil.


Voorbeden


Bidden we voor alle mensen die met veel verdriet leven
Dat zij door te bidden tot Maria gesterkt worden.
Wees gegroet Maria…..

Bidden we voor alle mensen die zich alleen voelen,
dat zij durven een sterke schouder zoeken om op te leunen
We hopen dat zij de kracht mogen krijgen ondank alle eenzaamheid,
toch weer blijdschap in het leven te vinden.
Wees gegroet Maria….


Bidden wij voor allen voor wie de kerk op vandaag
te veel geleerde woorden gebruikt.
Dat zij dank zij hun geloof en het voorbeeld van Maria
zich toch thuis voelen in deze kerk
Weesgegroet Maria….

Lied


Liefde gaf u duizend namen,
groot en edel, schoon en zoet.
Maar geen één die 't hart der Vlamen
even hoog verblijden doet.
Als de naam, o Moedermaagd,
die Gij in ons landje draagt,
schoner klinkt hij, dan al d' and'ren:
Onze Lieve Vrouw van Vlaand'ren
Onze Lieve Vrouw van Vlaand'ren

Waar men gaat langs Vlaamse wegen,
oude hoeve, huis of tronk,
komt men u, Maria, tegen,
staat uw beeltenis te pronk.
Lacht ons toe uit lindegroen,
bloemenkrans of blij festoen.
Moge 't nimmer hier verand'ren
O, Gij Lieve Vrouw van Vlaand'ren
O, Gij Lieve Vrouw van Vlaand'ren

Blijf in 't Vlaamse harte tronen
als de hoogste Koningin,
als de beste moeder wonen
in elk Vlaamse huisgezin.
Sta ons bij in alle nood,
nu en in het uur der dood,
ons Uw kind'ren, en ook d' and'ren:
Liefste Lieve Vrouw van Vlaand'ren
Liefste Lieve Vrouw van Vlaand'ren


Ode aan alle moeders


Je hebt me gedroomd; Je hebt me gebaard.
En daartussen die maanden van blij en zorgzaam verwachten.
Ja, voor ik er was hield je reeds rekening met mij,
wist je mij van je liefde te geven.
Daarvoor zeg ik je dank vandaag
Eens ik er was bleef je me dragen,
hielp je mij op eigen benen staan.
Dat subtiele spel van loslaten en verbondenheid
wist je wonderwel te spelen.
Daarvoor zeg ik je dank vandaag
Hoeveel nachten heb je niet wakker gelegen om mij?
Hoeveel niet in je hart bewaard?
Je bleef er zijn voor mij, in vreugde en verdriet stil en teder,
maar steeds heel nabij.
Daarvoor zeg ik je dank vandaag.
Maar ook voor alle doorstane pijnen,
voor elke door mij stuk geslagen droom,
voor alles dat je me mee wist te geven,
je nooit versagend geloof.
Veel van jou leeft in mij,
en niet alleen die trekken in mijn gelaat, in mijn karakter.
Om alles van jou in mij ,
daarvoor zeg ik je dank vandaag

Lied


Maria, poort van Gods genade,
Gij hebt gedragen en gevoed,
die hemel en aarde niet omvatten.
Gij, dienstmaagd des Heren, wees gegroet.

Leer ons in deemoed met U waken,
in aandacht bij Gods heilig woord,
dat wij het aanhoren en bewaren,
O Zetel der Wijsheid, zoals Gij.

Gegroet, Gij Moeder van genade,
U prijzen alle volken groot.
Gezegend zijt Gij onder de vrouwen.
Gezegend die Gods woord hebt gelooft.

O Vrouw, in glorie opgenomen,
beeld en belofte van ons heil,
Gezegende, bid opdat wij groeien
in Christus de Heer tot volkomenheid.

Laten we nu samen bidden


Maria
We kwamen hier vanavond samen
met onze vragen en onze twijfels,
met onze vreugde en ons verdriet;
Het feit dat we hier bijeen waren,
is een teken van hoop en vrede.
Het is een teken van gemeenschap tussen mensen;
Help ons dit fijne gevoel van samenhorigheid te bewaren,
zodat we weer een tijdje bestand zijn tegen het leven
dat soms zo hard kan zijn.
Maar help ons ook oog te hebben
voor alle mooie en goede dingen die rondom ons zijn.
Want elke dag opnieuw is er nieuw leven
in de natuur en zingen de vogels hun mooiste lied.
Leer ons weer wat meer tijd te nemen
om het eens stil te maken in onszelf
en te genieten van de eenvoudige dingen.
Amen

Lied


Regina caeli, laetare, alleluja:
Quia quem meruisti portare, alleluja:
Resurrexit sicut dixit, alleluia:
Ora pro nobis Deum, alleluja

Zending en zegen


Moge de Heer ons allen nabij zijn in onze dagen,
moge Hij ons voorbeeld zijn en onze leidsman!
Moge Maria, als middelares, bij God ten beste spreken, voor ons allen,
voor de Kerk en voor de hele wereld.
Moge ons gebed tot Maria verhoord worden,
Vandaag, morgen en altijd. Amen.
In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Geen opmerkingen: