dinsdag 11 maart 2014

2de zondag Veertigdagentijd

Schuldbelijdenis


Goede god,
soms scheld ik iemand uit : stommerik! Roep ik.
Of nog andere woorden die pijn doen.
Daar heb ik spijt van.


Goede God,
soms speel ik de baas en sluit ik kinderen uit
en zeg ik : jij doet niet meer mee.
Daar heb ik spijt van.

Oeps, ‘t was fout, ik heb weer overdreven
Goede God, met uw hart van goud. Wilt u mij vergeven?


Goede God,
soms heb ik geen zin om te delen
en ben ik echt niet lief.
Daar heb ik spijt van.


Goede God,
soms doe ik niet altijd wat mama en papa me vragen
en doe ik toch mijn eigen zin.
Daar heb ik spijt van.

Oeps, ‘t was fout, ik heb weer overdreven
Goede God, met uw hart van goud, Wilt u mij vergeven?


Heer, Gij die uw licht laat schijnen op onze weg,
vergeef ons onze hang naar het duister…
Christus, wees goed voor ons.

Heer, Gij die ons zegent met uw aanwezigheid,
vergeef ons onze weigering ons open te stellen…
Heer, wees goed voor ons.

Oeps, ‘t was fout, ik heb weer overdreven
Goede God, met uw hart van goud
Wilt u mij vergeven?


Voorbeden


Bidden wij voor alle mensen,
die door tegenslagen of ontgoochelingen
de richting in hun leven zijn kwijtgeraakt
en geen toekomst meer zien.
Dat God hen, net zoals Abraham de weg mag tonen in de woestijn,
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden we voor alle mensen
die leven onder onrecht, oorlog en geweld,
dat velen
hen moed en hoop zou geven op een betere toekomst.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

Bidden wij voor de mensen in Senegal
waarmee we ons in deze veertigdagentijd
bijzonder verbonden weten,
dat de ervaring van solidariteit en verbondenheid
via Broederlijk Delen hen licht en hoop mag geven.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

Voor de kinderen die binnenkort hun eerste communie zullen doen
en voor de vormelingen die op 17 of 18 mei
het sacrament van het vormsel zullen ontvangen.
Dat ze Jezus leren kennen
als een vriend die veel van hen houdt.
Laat ons zingend bidden

Barmhartige Heer, genadige God.
Barmhartige Heer, genadige God.

Bezinning


Ik droomde eens en zie,
Ik liep aan 't strand bij lage tij
Ik was daar niet alleen,
want ook de Heer liep aan mijn zij.
We liepen samen het leven door
en lieten in 't zand
een spoor van stappen, twee aan twee.
De Heer liep aan mijn hand.
Ik stopte en keek achter mij
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugd
van diepe smart en hoop.
Maar als ik goed het spoor bekeek,
zag ik langs heel de baan
daar waar het juist het moeilijkst was
maar één paar stappen staan
Ik zei toen: 'Heer, waarom dan toch?!!
Juist toen ik U nodig had
Juist toen ik zelf geen uitkomst zag,
op het zwaarste deel van mijn pad
De Heer keek mij vol liefde aan
en antwoordde op mijn vragen:
Mijn lieve kind, toen het moeilijk was,
toen heb ik je gedragen

Geen opmerkingen: