dinsdag 10 december 2013

3de zondag van de Advent A

Moment van inkeer


Heer, Gij roept ons op om goed en geduldig te zijn voor elkaar
en open te staan voor de zwakken.
Open ons hart voor uw komst.
Heer, wees goed voor ons

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.

Christus, Gij nodigt ons uit om niet te oordelen over anderen
maar medemensen altijd nieuwe kansen te geven.
Open ons hart voor uw komst.
Christus, wees goed voor ons.

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.

Heer, Gij gaat ons voor
in hartelijke zorg en warme aandacht
voor arme en gekwetste medemensen.
Open ons hart voor uw komst.
Heer, wees goed voor ons

Draag mij, God in barmhartigheid. Til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid:Vader, Moeder, God met ons.


Voorbeden (ZJ 124)


Voor mensen die net als Johannes de doper
protesteren tegen onrecht
of opkomen voor meer levenskansen en voor de rechten van anderen.
Dat ze bondgenoten vinden in hun volgehouden inzet voor medemensen. Laten we zingend bidden

Heer Jezus, kom en hoor onze bede, en breng ons liefd’ en vrede.

Voor mensen die de moed opgeven
omdat ze geen resultaat zien van hun inzet,
of ervaren dat keuzes en hun idealen niet begrepen worden.
Dat zij medemensen ontmoeten die hen nieuwe moed geven.
Laten we zingend bidden

Heer Jezus, kom en hoor onze bede, en breng ons liefd’ en vrede.

Voor al wie meewerken aan de campagne van Welzijnszorg,
om moed en vastberadenheid in hun engagement
Bidden we ook voor de mensen op het platteland en in de stad
die het moeilijk hebben,
dat zij vanuit de kerkgemeenschap
aandacht, menselijke nabijheid en concrete hulp mogen ondervinden.
Laten we zingend bidden

Heer Jezus, kom en hoor onze bede, en breng ons liefd’ en vrede.

Voor ons zelf en voor alle christenen
dat Jezus’ bevrijdende manier van omgaan met mensen
ons aanzet om het op te nemen voor medemensen
die rekenen op onze steun.
Laten we zingend bidden

Heer Jezus, kom en hoor onze bede, en breng ons liefd’ en vrede.


Bezinning na de communie


Uitkijken naar Jezus is
zoals Johannes de Doper vragen:
zijt Gij het
of moeten we een ander verwachten?

Uitkijken naar Jezus is
zoals ZacheĆ¼s boven het gewone uitstijgen,
hoe hard de mensen ook oordelen.

Uitkijken naar Jezus is
uitkijken naar Iemand die niet oordeelt,
die de lasten niet afwentelt op de zwakken
maar die te gast wil zijn
als niemand meer wil komen.

Uitkijken naar Jezus is
herboren willen worden,
is geloven dat je mens kan worden,
een mens naar het werkelijke beeld van God

@ Frans Weerts

Stilte

Geen opmerkingen: