dinsdag 29 oktober 2013

Allerheiligen

Moment van inkeer


God, leven in Uw geest vraagt
dat wij Uw woord gestalte geven.
Velen zijn ons daarin voorgegaan en zijn voor ons een voorbeeld.
Omdat wij daar soms veraf van staan, bidden wij U om ontferming.

Verbonden leven naar Uw voorbeeld
is openstaan en leven in eenvoud
is zachtmoedig zijn in je omgaan met anderen.
Heer ontferm U.

Draag mij, God, in barmhartigheid, til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid, Vader, Moeder, God met ons

Verbonden leven naar Uw voorbeeld
is iets over hebben voor de ander
is warmhartig zijn en je goedheid delen.
Christus ontferm U.

Draag mij, God, in barmhartigheid, til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid, Vader, Moeder, God met ons

Verbonden leven naar Uw voorbeeld
is blijven kiezen voor gerechtigheid
is meebouwen aan de vrede voor elke mens.
Heer ontferm U.

Draag mij, God, in barmhartigheid, til mij op uit al mijn kleinheid.
Koester mij in barmhartigheid, Vader, Moeder, God met ons


Voorbeden


Dankbaar gedenken we alle heiligen van de kerk,
lichtende voorbeelden in onze geschiedenis;
dat ze bij God voor ons ten beste spreken
Laat ons zingend bidden

Ubi Caritas, et amor. Ubi caritas, Deus ibi est.

Dankbaar gedenken we allen die ons heilig zijn,
onvergetelijke mensen uit onze eigen omgeving;
dat ze bij God voor ons ten beste spreken.
Laat ons zingend bidden

Ubi Caritas, et amor. Ubi caritas, Deus ibi est.

Dankbaar gedenken we allen die in onze dagen
in de geest van Jezus, in de stijl van zijn bergrede,
heil brengen aan mensen en anderen helpen.
Laat ons zingend bidden.

Ubi Caritas, et amor. Ubi caritas, Deus ibi est.


Bezinning na de communie


Zalig de geweldlozen, die niet uit zijn op macht
en weten dat aan hun lichaam handen zitten om te geven

Zalig de geweldlozen, die zich niet langer aanpassen
aan de eisen van de technocraten en aan de normen
van een verdwaasde consumptiemaatschappij.

Zalig de geweldlozen, die zich niet klein laten krijgen
door het machtsmisbruik van de sterken.

Zalig de geweldlozen, die steeds aan de kant van de zwakkeren staan
en niet moe worden op te komen voor de rechten van de verdrukten.

Zalig de geweldlozen, die de spiraal van geweld in de wereld ombuigen
tot een spiraal van vriendschap en liefde.

Ze zijn als de stroming in de bedding van een rivier
die de keitjes polijst totdat ze meerollen in de stroming.

Met zacht geweld veroveren ze de harten van de mensen.

Stilte

Geen opmerkingen: