woensdag 5 september 2012

24ste zondag door het jaar

Schuldbelijdenis


God, Gij hebt Jezus uw geliefde zoon genoemd,
Hij is de dienaar van ons allen geweest.
Vergeef ons als we vergeten
dat Hij uit liefde de weg gegaan is ten einde toe.
Heer, ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons

Kyrie Kyrie Eleison

Christus, Gij roept ons op om ook dienend en zorgend te leven.
Vergeef ons als we u niet herkennen
in onze medemensen die arm of ziek zijn
of onze ogen sluiten voor de vragen en de noden van de anderen.
Christus, ontferm U over ons, christus wees goed voor ons

Christe Christe Eleison

God, uw zoon Jezus is het lijden en de dood niet uit de weg gegaan,
ook toen velen hem in steek lieten.
Vergeef ons als we niet durven uitkomen
voor ons geloof of aarzelen bij elke tegenkanting of onbegrip
Heer ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons

Kyrie Kyrie Eleison


Voorbeden


Bidden we voor allen die zich in onze Kerk en maatschappij
grenzeloos inzetten voor anderen,
ook als ze op verzet of onbegrip stoten.
Dat Jezus’ uitnodiging om hem te volgen
hen kracht mag geven om hun inzet vol te houden.
Laat ons zingend bidden

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas, Deus ibi est

Bidden we voor alle mensen die vervolgd worden om hun geloof
of lijden door hun inzet voor verzoening
en nieuwe levenskansen voor anderen.
Dat zij zich gesteund en bemoedigd weten
door het voorbeeld van Jezus Christus.
Laat ons zingend bidden

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas, Deus ibi est

Bidden we voor onszelf en alle christenen,
dat wij openstaan voor Jezus’ boodschap
en voor Gods uitnodiging
om Zijn liefde voor elke mens
concreet te maken in ons leven,
Laat ons zingend bidden

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas, Deus ibi est


Bezinning


Men heeft mij Heer over jou verteld.
Je leefde niet voor jezelf,
je was goed voor elkeen,
je kwam op voor de kleinen,
je hield van God,
zoals nooit een mensenkind van zijn Vader kon houden.
Ik wou je daarom danken en eren.

Men heeft mij Heer, over jou ook geleerd,
dat je veel hebt geleden en niemand pijn hebt gedaan,
dat je weerloos bent gekruisigd
en roemloos te grave zijt gedragen.
En dat kan ik moeilijker verteren.

Men heeft mij, Heer,
ook geleerd dat jij dit alles voor mij hebt doorstaan,
dat jij voor mij gestorven en uit de dood bent opgestaan.
Leer mij dat geloven, lieve heer,
want dit geloof,
zo voel ik,
zal mij helpen leven!

@ E. Laridon

Geen opmerkingen: