woensdag 8 juni 2011

Pinksteren

Moment van inkeer


Ik ben het vlammetje van geduld.
Dikwijls word ik gedoofd als mensen morren tegen elkaar
omdat het niet vlug genoeg gaat naar hun zin.
Heilige Geest, ontsteek in ons de vlam van het geduld.

Ik ben het vlammetje van vriendelijkheid.
Als ik vele zure gezichten zie, doof ik uit,
maar bij een hartelijke goeiedag, ga ik weer branden.
Heilige Geest, ontsteek in ons het vuur van de vriendelijkheid.

Ik ben het vlammetje van de dankbaarheid.
Ik doof uit als mensen alles wat ze krijgen vanzelfsprekend vinden
Maar ik ga feller branden
als er welgemeend ‘dankjewel!’ gezegd wordt bij een attentie.
Heilige Geest, ontsteek in ons het vuur van de dankbaarheid.

Ik ben het vlammetje van de vergeving.
Ik ga branden als er na de zoveelste ruzie
toch weer vergeven wordt.
Heilige Geest, ontsteek in ons de vlam van de vergeving.

Ik ben het vlammetje van de eerlijkheid.
Ik ga uit wanneer iemand de waarheid geweld aandoet.
Ik ga weer branden als mensen hun fouten durven toegeven.
Geest van Jezus, ontsteek in ons het licht van eerlijkheid.

Ik ben het vlammetje van de vrede.
Ik word ik gedoofd door oorlog en geweld.
Maar hevig ga ik branden
als mensen vredevol met elkaar leven.
Geest van Jezus, ontsteek in ons het licht van de vrede.

Ik ben het vlammetje van vertrouwen op God.
Ik houd op te branden
zodra mensen hun zekerheid alleen zoeken in geld en rijkdom.
Maar ik verwarm het hart
waar mensen in hun leven ruimte geven aan Gods initiatief.
Geest van Jezus, ontsteek in ons het vuur van Godsvertrouwen.


Voorbeden


Kom Heilige Geest,
want ik heb uw wijsheid nodig,
al was het maar
om dankbaar te zijn voor de vrije wil die ik gekregen heb.
Kom Heilige Geest,
want ik heb uw inzicht nodig,
al was het maar
om in te zien dat ieder het recht heeft op zijn eigen fouten.
Laat ons bidden.

Veni sancti spiritus, tui amoris ignem accende
Veni sancte Spiritus Veni Sancti Spiritus

Kom Heilige Geest,
want ik heb uw raad nodig,
al was het maar om ook anderen te kunnen helpen.
Kom heilige Geest,
want ik heb uw kennis nodig,
al was het maar om te weten wat goed is en wat kwaad.
Laat ons bidden.

Veni sancti spiritus, tui amoris ignem accende
Veni sancte Spiritus Veni Sancti Spiritus


Kom Heilige Geest,
want ik heb uw eerbied nodig,
al was het maar om mijn medemensen te kunnen respecteren.
Kom Heilige Geest,
want ik heb uw geloof nodig,
al was het maar om oprecht christen te kunnen blijven.
Kom Heilige Geest,
Want ik heb uw inspiratie nodig.
al was het maar opdat ik écht mens zou kunnen zijn.
Laat ons bidden.

Veni sancti spiritus, tui amoris ignem accende
Veni sancte Spiritus Veni Sancti Spiritus

God, Schepper, Geest,
wij bidden voor alle papa’s
en voor hen die als een vader klaar staan voor anderen,
dat uw Geest van liefde en geduld,
van mildheid en vertrouwen,
hen leidt in hun zorg om hun kinderen.
Laat ons zingend bidden

Veni sancti spiritus, tui amoris ignem accende
Veni sancte Spiritus Veni Sancti Spiritus



Bezinning na de communie


Hemelvaart wees naar boven.
Het Pinksterfeest wijst naar beneden.

Pinksteren heeft niets te maken
met iets dat opstijgt
en dat men al gauw niet meer kan volgen.

Pinksteren is eerder iets als vuur
waaraan je je warmen kunt;
als licht,
dat je leidt door de duisternis.

Pinksteren is als een heftige wind in een zeil,
waardoor het schip meer vaart krijgt.
Het heeft iets van een regenbui op dorre grond
die daardoor weer vruchtbaar wordt;
een wegwijzer
die de verdwaalde de juiste richting toont.

Pinksteren heeft te maken met fluiten en feest,
met bezieling en vernieuwing.

Stilte

Geen opmerkingen: