dinsdag 24 augustus 2010

22 ste zondag

Moment van inkeer (ZJ melodie 778)

"Gun de andere het beste deel en de beste plaats",
zegt Jezus ons in het evangelie.
Voor al die keren dat we het beste plekje
of het grootste deel voor onszelf kozen.
Heer, ontferm U over ons, Heer wees goed voor ons.

Wij zoeken hier uw aangezicht.
God, houd uw oog op ons gericht:Kyrie eleison!

"Nodig eens mensen die jou niets kunnen teruggeven" zegt Jezus.
Voor al die keren dat we enkel iets deden
voor mensen die ook iets voor ons kunnen doen.
Christus, ontferm U over ons, Christus wees goed voor ons.

Wanneer het donker ons verrast,
houdt ons dan met uw goedheid vast: Kyrie eleison!

"Wie groot wil zijn moet dienstbaar zijn aan anderen" zegt Jezus.
Voor al die keren dat we geen aandacht hadden
voor medemensen of niet hielpen waar we konden.
Heer, ontferm U over ons, Heer, wees goed voor ons.

Ontvlam in ons en vuur ons aan!
Getroost zullen wij verder gaan: Kyrie eleison!


Voorbeden

Laat ons bidden voor onze Kerkgemeenschap,
dat we een hartelijke gemeenschap zouden zijn
waar iedereen zich kan thuis voelen,
een gemeenschap waar ook
zieke, arme of gekwetste mensen
van harte welkom zijn.
Laat ons zingend bidden

God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.

Laat ons bidden voor alle mensen
die veel talenten kregen en geluk hebben in het leven,
dat ze altijd aandacht zouden hebben
voor de mensen die minder kansen of geluk hebben.
En hun talenten in dienst stellen van anderen.
Laat ons zingend bidden

God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.

Laat ons bidden voor allen
die volgende week terug naar school gaan,
voor kinderen, leerkrachten en directies,
dat ze het nieuwe schooljaar
hoopvol en met vreugde tegemoet zien,
dat elk kind, elke jongere zich echt welkom mag voelen op school.
Laat ons zingend bidden

God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.


Bezinning na de communie

Ook voor mij
is een plaats voorbehouden.
Ik hoef me niet op te dringen,
niet aan te dringen,
niemand te verdringen.
Ook als ik tekortschiet
word ik uitgenodigd,
mag ik mijn plaats innemen.
De Gastheer kent me,
beter dan anderen me kennen,
beter dan ik mezelf ken.
Ben ik arm, ontgoocheld,
gekwetst door het leven,
Hij heeft mij gezien,
Hij nodigt mij uit
en leidt mij naar mijn plaats.
Ik moet me niet groter voordoen dan ik ben,
ook niet kleiner.
Ik mag mezelf zijn,
menselijk, verlangend, door Hem bemind.

Stilte

Geen opmerkingen: