vrijdag 30 juli 2010

19de zondag

Moment van inkeer (ZJ melodie 778)

God, wij kunnen u herkennen in elke mens die op onze weg komt,
vooral in zieke, arme of gekwetste mensen.
Vergeef ons als we voorbijgaan
aan de nood van medemensen.
Heer, ontferm u over ons, Heer, wees goed voor ons

Wij zoeken hier uw aangezicht.
God, houd uw oog op ons gericht:Kyrie eleison!

Christus, zo dikwijls wordt onze steun of medewerking gevraagd
voor initiatieven die meer levenskansen geven aan mensen.
Vergeef ons als we doof bleven voor die oproepen
of ze niet van harte steunden.
Christus, ontferm u over ons, Christus, wees goed voor ons

Wanneer het donker ons verrast,
houdt ons dan met uw goedheid vast: Kyrie eleison!

God, gij nodigt ons uit
om het vuur van ons geloof brandend te houden
en te getuigen van uw liefde voor elke mens.
Vergeef ons als we te weinig tijd maken
om tot u te bidden en te luisteren naar Uw woord van leven.
Heer, ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons.

Ontvlam in ons en vuur ons aan!
Getroost zullen wij verder gaan: Kyrie eleison!


Voorbeden

Bidden wij voor allen
die verantwoordelijkheid dragen in de Kerk van God,
dat ze trouw aan Jezus oproep
waakzaam blijven en nieuwe wegen zoeken
om in onze tijd het evangelie te verkondigen
en opkomen voor het geluk van alle mensen,
dichtbij en wereldwijd. Laten wij zingend bidden…
God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.

Bidden we voor de waakzame mensen onder ons,
die zien waar mensen nood hebben
aan bemoediging en levenskansen
en voor hen die zovele vormen van onrecht,
onder onze aandacht brengen:
dat het ons nooit aan zulke mensen ontbreken mag,
dat wij ook zelf zo’n mensen zouden zijn. Laten wij zingend bidden…
God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.

Bidden we voor alle mensen
die uitgelachen of vervolgd worden om hun geloof,
voor allen die de moed nooit opgeven,
hun geloof en hun idealen bewaren,
ook als het moeilijk wordt,
dat zij vele mensen moed en inspiratie mogen geven.
Laten wij zingend bidden…
God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.

Bidden we alle mensen die het waken hebben opgegeven,
Dat zij mensen zouden ontmoeten die hen nabij zijn
en opnieuw doen geloven in de toekomst. Laten wij zingend bidden
God van leven en licht Maak alles nieuw alleluia.

Bezinning na de communie

God, geef mij niet te veel verstand,
Maar genoeg om te leven en de mensen te verstaan.
Geef mij niet te veel kracht,
Maar genoeg om te werken,
Geef mij niet te veel werk,
maar genoeg om te bouwen aan uw stad,
Geef mij niet te veel succes,
Maar genoeg om te kunnen helpen,
Geef mij ook niet te veel braafheid
Maar genoeg offerzin om mijn plicht te doen,
En genoeg moed om uit te komen voor het goede.
Heer, welke mengeling van geluk en lijden
Gij mij precies wilt geven, laat ik aan u over,
Als Gij mij maar helpt om vandaag gelukkig te zijn.
Eén ding, Vader, vraag ik U zonder voorwaarde en zonder maat,
Geef mij altijd méér liefde, voor U en voor allen,

Geen opmerkingen: