vrijdag 30 januari 2009

Lichtmis Zandvoorde

Datum: 1 februari 2009 - Lichtmis

Thema: MARIA STERRE DER ZEE


Klokje

Intredelied: Waar twee of drie.

Waar twee of drie, in Mijn eigen naam aanwezig zijn.Ja daar ben Ik,Zelf in hun midden.

Kruisteken

Welkom

Lezer 1
Wist je dat elke ster een betekenis heeft ?
Er is een ster van huilen en er is er één van lachen.
Er is een ster van zwijgen en er is er één van spreken.
Er is een ster van liefde.
Er is een ster van kind zijn en er is er één van volwassenheid.
Maar ondanks hun verscheidenheid en hun afwisseling, kunnen al die sterren samen, een adembenemend mooie sterrenhemel vormen. Hartelijk welkom aan alle kleine en grote sterren in deze Lichtmisviering.

Lezer 2
Wij willen onze band versterken met elkaar en met God met Jezus, met Maria. We willen het nog eens tonen. We zijn enorm dankbaar voor het leven van onze kinderen. We willen beter en beter leren om als Gods kinderen te leven met zijn Genade en zijn hulp.

Pastoor
Vanaf het begin van de Kerk is het kruisteken, het teken van de Christenen. Het is een gebaar en een gebed waarmee we iedere viering beginnen. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Schuldbelijdenis
Bij het begin van deze viering willen we aan God, aan Maria en aan elkaar vergeving vragen.

Mensen houden niet altijd van het licht. Soms kijken ze zuur, mopperen ze over kleine dingen en doven zo het licht in hun hart en dan wordt alles donker als de nacht.
Vragen wij om vergeving.

Kyrie: Laat mij een ster zijn (samen met vormelingen)
Laat mij een ster zijn in de nacht,Een lichtje in ’t donker,Een teken van kracht,Een straaltje van hoop,Want ik geloof in Gods droom,En ik ga er voor.

Gloria: Here der Here (samen met vormelingen)
Here der Heren, Koning der Koningen.U wil eren, U wil ik lofzingen.Rots aller eeuwen, U bent mijn vesting,Mijn vaste burcht, bij wie ik schuil.Eer aan de Vader, Eer aan de Zoon,Eer aan de Geest, U heb ik lief.Eer aan de Vader, die alle dingen schiep,Eer aan de Zoon, die mij tot leven riep.Eer aan de Geest, U maakt ons samen één:U alleen, U heb ik lief.Here der Heren, Koning der Koningen.U wil eren, U wil ik lofzingen.Rots aller eeuwen, U bent mijn vesting,Mijn vaste burcht, bij wie ik schuil.Halleluia, halleluia, halleluia, halleluia.

Openingsgebed

Pastoor
Goede God, vandaag vieren we het feest van Uw Zoon die naar de tempel werd gebracht. Laat ons ook, zoals Maria en Jozef, dankbaar zijn om het nieuwe leven.
Leer ons, ouders en kinderen, naar elkaar te luisteren en licht te zijn voor elkaar.
Help ons mekaar te beminnen met de warmte van ons hart. Zo wordt ons huis een échte thuis, een stukje hemel op aarde... Dit vragen wij u door Jezus, onze Heer, Amen.

Tussenzang: Kom in mijn hart
Kom in mijn hart, kom in mijn hart,O kom in mijn hart, Heer Jezus.Breng keer op keer, Uw ware leer.O kom in mijn hart, Heer Jezus.

Evangelie

Homilie (Vicky en Rik)

Zegening van de kaarsen (pastoor) en aansluitend zegening van de kinderen
Ouders komen met kindje naar voor voor de kinderzegen en om een geschenk in ontvangst te nemen.

Voorbeden
Een geboorte is een wonder. Een geboorte wordt gezegend door God. Dat deze kinderen gelukkig mogen opgroeien omringd door de liefde van God en de mensen. Laten wij bidden.
Ubi caritas, et amor,Ubi caritas, Deus ibi est.

Voor alle kindjes van onze parochie die in het voorbije jaar gedoopt werden : Dat zij mogen opgroeien tot fijne en gelukkige mensen...
Laten wij bidden.
Ubi caritas, et amor,Ubi caritas, Deus ibi est.

Help ons, goede ouders te worden, opdat wij onze kinderen mogen begeleiden naar het geluk, opdat wij hen kunnen helpen een goed mens te worden, opdat ze zouden bijdragen tot een betere wereld.
Laten wij bidden.
Ubi caritas, et amor,Ubi caritas, Deus ibi est.

Offerande
Offergaven worden aangebracht door de Vormelingen.

Offerandelied: Een lied over deze plaats, waar wij bijeengekomen zijn.
Zomaar een dak, boven wat hoofdenDeur die naar stilte open staat.Muren van huid, ramen als ogen,Speurend naar hoop en dageraad.Huis dat een leven lichaam wordtAls wij er binnengaan: Om recht voor God te staan.
Woorden van ver, vallende sterren,Vonken verleden, hier gezaaid.Namen voor Hem, dromen, signalen,Diep uit de wereld, aangewaaid.Monden van aarde, horen en zien,Onthouden, spreken voort:Gods vrij en lichtend Woord.
Tafel van één, brood op te weten,Dat wij elkaar gegeven zijn.Wonder van God, mensen in vrede,Oud en vergeten, nieuw geheim.Breken en delen, zijn wat niet kan,Doen wat ondenkbaar is:Dood en verrijzenis.

Tafelgebed

HeiligHeilig de Vader, de Zoon, en de Geest,Die mens onder ons, voor ons is geweest.Heilig de Vader, de Zoon en de Geest,Die mens onder ons, voor ons is geweest.

Onze Vader
Onze Vader (Schollaert)

Vredeswens en Lam Gods: Dona nobis pacem.Dona nobis pacem, pacem.Dona nobis pacem.Dona nobis pacem.Dona nobis pacem.

Communielied

Bezinning na de communie
Tegenwoordig dragen vele dingen sterren.
’t Aantal sterren is de kwaliteit.
’n Vier- of vijfsterrenhotel, whow, sjiek zeg.
Drie sterren op zijn schouder, amai, ’n hoge piet.
Tv van vifd sterren, kwaliteit verzekerd.
Zelfs mensen worden soms met sterren gequoteerd.
Maar jij, lieve medemens,
Van mij krijg jij geen sterren.
Ik wil je geen etiket opplakken.
Jij bent voor mij gewoon ’n hemel op aarde.
’n Hemel met geen drie, vier of vijf,
maar ontelbaar veel sterretjes.

Slotgebed
Geef me de wijsheid om de juiste ster te volgen, God,en met heel mijn persoon te kiezen voor het Kind Jezus en Maria.Laat mij hen ontmoeten in al wie klein en kwetsbaar is.Ik weet dat ik daarmee niet de gemakkelijkste weg kies,maar ik geloof dat ik alleen op die manierecht gelukkig kan worden.Wil mij helpendie keuze waar te maken,elke dag opnieuw. Amen.

Slotlied: Sterre der zee.
O reinste der scheps’len, o Moeder en Maagd.Gij die in Uw armen het Jezuskind draagt.Maria, aanhoor onze vurige beé:Geleid ons door ’t leven, O Sterre der zee.O Sterre der zee, o Sterre der zee.Geleid ons door ’t leven, O Sterre der zee.
Bedreigen ons noodweer, of storm op onz’ baan.Is ’t scheepj’ onzer ziel in gevaar te vergaan.Bedaar, O Maria, de storm op Uw beé.Stort hoop ons in ’t harte, O Sterre der zee.O Sterre der zee, o Sterre der zee.Stort hoop ons in ’t harte, O Sterre der zee.
Maria als Gij onze schreden geleidt.Schenkt Gij ons Uw licht en Uw blijdschap altijd.Dan landen wij veilig ter Hemelse ree.En danken U eeuwig, O Sterre der zeeO Sterre der zee, o Sterre der zee.En danken U eeuwig, O Sterre der zee

Zegen en zending

Geen opmerkingen: