dinsdag 21 november 2017

Christus Koning


Roos 

Ik wil dat het niet waar is.
Ik kan mijn gedachten niet van Jou afhouden
Sinds Jij bent gestorven. Zo plots en onverwacht.
Waar ben je nu? In mijn hart? In Gods hart?
Laat dit voelbaar zijn!

Ze zeggen dat ik het zijn tijd moet geven
Maar ik voel me daartoe niet getroost.
Ze denken dat het al voorbij is, omdat ik me sterk toon
maar vanbinnen weent mijn hart van zware weemoed
ook al is het al lang geleden

Ach ik ben niet alleen. Ik denk aan alle mensen
die met de dood werden geconfronteerd
Soms van een jong leven, van een kind, soms van een partner.
Soms weer eens, nadat het leven hen al niet gespaard had


We komen er wel door. Samen.
Kom, en blijf naast me staan en luister en luister als je kan
Bid met mij met eenvoudige woorden.
Dan word ik rustiger met een lichtpuntje in het donker.

Luc Vandenabeele.




Moment van inkeer

Heer Jezus, Gij zijt een koning naar Gods hart,
die niet kwam om te heersen, maar om te dienen.
Heer, ontferm u over ons, Heer, wees goed voor ons

Kome over ons uw Geest,
uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.

Christus, Gij zijt de herder die de liefdevolle zorg voor anderen
als enige maatstaf neemt om te oordelen.
Christus, ontferm u over ons, Christus wees goed voor ons

Kome over ons uw Geest,
uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.

Heer Jezus, Gij zijt de Goede Herder die omziet naar al wie niet meetelt
Gij nodigt ons uit om u in hen te herkennen.
Heer, ontferm u over ons, Heer wees goed voor ons.

Kome over ons uw Geest,
uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.

Voorbeden



Voor allen die verantwoordelijkheid dragen
in onze kerk en onze samenleving.
Dat zij hun taak zien als een dienst aan de gemeenschap
en opkomen voor het geluk en de levenskansen van hun anderen.
Laten we zingend bidden

Laat ons bidden.
Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de vader ons daartoe bezielen mag.

Voor alle mensen die door anderen gemeden worden
of met de vinger gewezen.
Dat zij God mogen ontmoeten in medemensen die,
zoals Jezus, naar hen luisteren en het voor hen opnemen. 
Laten we zingend bidden.

Laat ons bidden.
Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de vader ons daartoe bezielen mag.

Voor onszelf en alle christenen.
Dat wij ons laten raken door Gods woord,
luisteren naar Zijn zorg voor mensen
en tijd maken voor mensen
die onze barmhartigheid het meest nodig hebben.
Laten we zingend bidden.

Laat ons bidden.
Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de vader ons daartoe bezielen mag.

Bezinning na de communie

De Rabbi van Sassov vertelde ooit het volgende aan zijn leerlingen:

‘Ik leerde uit een gesprek
tussen 2 dorpelingen dat ik toevallig hoorde,
hoe we onze naaste werkelijk moeten liefhebben .

De eerste zei: Vertel me vriend , heb je me lief?
De tweede: Ik heb je heel erg lief.

De eerste: Weet je dan mijn vriend, wat me pijn doet?
De tweede: Maar hoe kan ik nu weten wat je pijn doet?

De eerste: Als je niet weet wat me pijn doet,
hoe kun je dan zeggen dat je me liefhebt?

Begrijp goed zei de Rabbi:

Liefhebben, werkelijk liefhebben,
is weten wat de ander pijn doet!

Stilte


Tot ziens

Al weet ik dat je veilig bent
     geborgen bij de Heer
de lege plaats blijft onvervuld
     ik zie je hier nooit meer

Al weet ik dat je veilig bent
     verlost van alle pijn
ik kan mijn vragen niet meer kwijt
     kan nooit meer bij je zijn

Al weet ik dat je veilig bent
     ik zoek en vind je niet
ik vraag het aan een lege lucht
     of je mij hoort en ziet

Al weet ik dat je veilig bent
     mijn hart kan het niet aan
dat je, die ik niet missen kan
     voor goed bent heen gegaan

Al weet ik dat je veilig bent
     ik zie je hier nooit meer
Maar als het donkert, zeg ik zacht
     tot ziens, bij God de Heer


Geen opmerkingen: