dinsdag 3 november 2009

Allerzielen Zandvoorde 8 november

Thema: LEVEN TEN VOLLE...

Klokje

Intredelied

Jou ontmoeten is voor mij nieuw leven,
Jou ontmoeten is voor mij een nieuw begin.

1. Jij schenkt mij moed en zelfvertrouwen,
Jij leert mij leven met een open vraag.
Jij maakt me vrij en leert mij luisteren,
Jij maakt dat ik bewust mijn zorgen draag.

2. Jij leert mij mensen te beminnen,
Jij leer mij strijden voor het recht.
Jij leert mij ijveren voor de vrede,
Jij vraagt dat ik voor waarheid vecht.

3. Jij leert mij weer in stilte bidden,
Bij jou vind ik opnieuw geloof.
Zowel in jou als in de and’ren,
In mezelf en in God.

4. Jij leert mij breken met ’t verleden,
Jij schenkt mijn toekomst levenszin;
Jij leert mij and’ren te vergeven,
Jij vraagt mij dat ik bovenal bemin.

Welkom :

Lezer 1
God wil dat wij leven, ten volle leven. Dat we genieten van alles wat ons in de schepping is geschonken. Een mooie ontmoeting, een helder blauwe hemel, kracht na moeilijke momenten, een glimlach van een kind, het genot van kleine dingen. Want leven zoals God dat wil, is eindeloos.

Kruisteken

Lezer 2
Mensen
Als nooit tevoren
Mensen
Om niet te vergeten
Noem aarzelen van ontroering hun naam
Hun onherroepelijke naam
Stil wordt het in mij
Jou herinner ik mij
Jouw gezicht voor mij
Je zou nog zo een woord kunnen spreken
Zo anders stil word ik nu
Jouw naam klinkt
Een kaars wordt ontstoken
Jij licht in mij
Jij licht voor mij
Jou wil ik mij te binnen brengen
Zo stil wordt het nu

Schuldbelijdenis

Vergeef mij al mijn fouten Heer,
Mijn schulden groot en klein
En leer mij alle dagen een goed mens te zijn.
Vergeef mij als ik faalde.
Vergeef mij keer op keer.
En wilt u met mij meegaan als ik het weer probeer ?

Vergeef mij als ik iemand ooit in de kou liet staan.
Als ik weer eigenzinnig een andere weg wou gaan.
Vergeef mij als ik boos was,
Te hard, te trots misschien.
Wanneer ik, als het mis ging, mijn fouten niet wou zien.

Vergeef mij als ik zwak was,
Geen oog voor anderen had.
Vergeef mijh als ik kwaad werd wanneer het tegenzat.
Vergeef mij als ik faalde.
Vergeef ij, keer op keer.
En wilt u met mij meegaan als het weer probeer.

Kyrie

Heer , ontferm U, Heer ontferm u, Heer ontferm U (2x)

Openingsgebed

Heer God,
U die bron van leven zijt.
U die over de dood heen met ons meegaat
Sterk ons in uw liefde
Vandaag en alle dagen en tot in het Licht van uw aanwezigheid.
Amen

Gloria

Diep in ons hart, weerklinkt er een stem die zingt: “Eer aan God de Vader, Gloria”
Zoon van de mensen, door Uw groot lijden, zijn wij dichter bij U, Gloria.
Geest van hoop en liefde, Geest van Licht en Leven, Geest van echte vrede, Gloria.
Gloria.

Eerste Lezing (Kor. 15, 12-20)

Tussenzang

Alleluia (7x)

Woord van God tot ieder gesproken,
Dat wij samen zingen verstaan.
Woord van God tot ieder gesproken,
Alleluia.

Alleluia (7x)

Evangelie

Homilie

Geloofsbelijdenis:

Ik geloof ….

Voorbeden

Wij bidden voor allen die leven moeten met een lege plaats aan hun zijde,
Voor hen die treuren om een kind dat zij moesten verliezen,
Om een vriend die wegviel uit hun kring,
Om een gemis dat niet te noemen is.

Laat ons bidden.
Laat ons bidden/
Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
Dat de Vader ons daartoe bezielen mag!

Wij bidden voor zoveel kleine en groten zielen die ons zijn voorgegaan
Op de weg door het dagelijkse leven.
Sommigen van hen zijn en blijven wegwijzers naar het echte geluk.
Dat hun licht ons mag blijven voorgaan op de weg naar de hemel, hier op aarde.

Laat ons bidden.
Laat ons bidden/
Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
Dat de Vader ons daartoe bezielen mag!

Voor onze overledenen van dit jaar, ... (namen worden voorgelezen)
Voor allen die wij met onze zorg en liefde
Omringd hebben.
Voor allen die wij nog nodig hadden.
Voor hen die gelukkig waren met onze vriendschap
Neem hen op in uw vreugde en schenk ons uw Vrede.

Laat ons bidden/
Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
Dat de Vader ons daartoe bezielen mag!


Offerande

Offerandelied

1. Brood op tafel een hand gevuld,
Met wat in het leven geen uitstel duldt
Eten en drinken iedere dag
Gewoon wat een mens niet ontbreken mag.

2. Beker met wijn een vreugdedrank
Voor armen en kleinen, voor zwart en blank.
Broederschap drinken met iedereen,
Want wie houdt het uit moederziel alleen.

3. Woorden horen een man die sprak,
En zich in Zijn leven tot voedsel brak.
Kom om te eten, drink van de wijn,
Laat dit een bewijs van mijn liefde zijn.

Heilig

Heilig, heilig, heilig de Heer (4x)
Hemel en aarde zijn vol van Uw glorie,
Hosanna in den hoge (4x).
Gezegend hij die komt in de naam van de Heer
Hosanna in den hoge (4x).

Tafelgebed

Heer God,
Wij noemen uw naam : God van de levenden
Trouw aan ons in goede en in kwade dagen,
In leven en in sterven.
Wij noemen uw naam, vervuld van hoop
Want Gij hebt beloofd : Ik zal er zijn voor u.
Gij zijn heilig en goed en zo vertrouwd met ons
Dat onze namen staan geschreven
In de palm van uw hand.

Dank zij Jezus durven wij hopen
Op een leven dat sterker is dan de dood.
Hij deelde ons bestaan. Hij werd beproefd,
Maar bleef in lief en leed aan u vasthouden.
Dank zij hem geloven wij
Dat niet de dood, maar wel uw liefde
Het laatste woord heeft over ons leven.

Wij gedenken hoe Hijn, ten teken van zijn gezindheid
Als voorbeeld voor ons het brood genomen heeft...

Verkondigen wij het mysterie van ons geloof :
Heer Jezus, wij verkondigen uw dood, en wij belijden tot gij wederkeert,
Dat Gij verrezen zijn.

Daarom Heer,
Stellen wij hier dit teken van ons geloof
En gedenken wij dat Gij uw Zoon
Uit de dood hebt doen verrijzen.

Hij leeft nu bij u en ooit zal hij komen
Om alles nieuw te maken.
Dan zal hij ons allen, levenden en doden,
Roepen bij onze naam.
Dan zal er geen verdriet
En geen dood meer zijn.

Bewaar in ons uw levenskracht.
Vernieuw ons met uw Geest van leven,
Zodat wij hoopvol mogen verdergaan
Op de wegen van het leven.

Wees goed voor allen die gestorven zijn,
En die wij in ons hart verder meedragen.
Laat hen in uw vrede delen.

Roep en zend uw kerk om de wereld te dienen.
Laat ons één zorgzame familie blijven
Waar de gezindheid van Jezus van Nazareth leeft.


Onze Vader

1. Onze Vader in de hemel, geheiligd zij Uw naam.
Laat Uw rijk van liefde komen, en doe steeds Uw wil verstaan (2x).

2. Geef ons brood om van te leven, en vergeef ons onze schuld.
Leid ons nimmer in bekoring, maar verlos ons van het kwaad (2x).

Vredeswens

Lam Gods

Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld, ontferm u over ons ‘2x)
Lam Gods dat wegneemt de zonden der wereld, geef ons de vrede.

Communielied

Slotgebed

Heer God,
Maak ons sterk,
Blaas ons weer leven in.
Een nieuwe levensadem
Licht zien
Kracht in onszelf ontdekken
Opstaan en verder gaan
Meewerken aan een betere wereld
Aan de voltooiing van Gods schepping.
Leven ten volle !

Slotlied

Ik had een droom van een wereld, wereld waaraan wij samen bouwen,
Droom van een wereld, wereld heel nieuw.

1. Wegen bouwen, maar dan allen samen,
Handen reiken, waaraan allen samen,
Op weg trekken met ons allen samen,
Wegen verleggen en hand in hand trekken naar een nieuwe tijd.
2. Harten geven, maar dan allen samen,
Beter leven, met zijn allen samen.
Angst verjagen met ons allen samen,
Geven ons hart aan mekaar om te leven in een nieuwe tijd.

3. Echter leven, maar dan allen samen,
Leven bouwen, met zijn allen samen,
Leven geven, aan ons allen samen,
Bouwen aan ’t leven en houden van ’t leven in een nieuwe tijd.

Zegen en zending

Geen opmerkingen: