zaterdag 7 november 2009

Allerzielen Konterdam en Stene

Intredelied

Ik geloof, ik vertrouw en waag de sprong om te geloven
Over twijfels heen weet ik heel diep van binnen,
Weet ik zeker, dat Hij zoekt naar mij.
God blijft niet boven, ver weg van mij, maar wil
Steeds weer iets nieuws beginnen, iets nieuws beginnen.

Als een Vader ben Jij elke morgen
Schepper van de wereld die ik ken :
Wat ik zie en wat ik niet zie,
Waar en hoe en wie ik ben.

Als Jouw Woord dat mens werd, onze broeder :
Jezus die ons toonde wat Jij wil :
Leven dwars door dood en onrecht
Maakt een hemelsbreed verschil.

Als Jouw Geest brandt en ons bijeenbrengt
Adem die ons voedt en inspireert,
Die ons droomt van Jouw schepping :
Deze wereld omgekeerd.

Kruisteken

Beginnen we deze viering in de Naam van Hem
die ons hier samenbrengt:
hij die is Vader, Zoon en Heilige Geest. Amen

Inleiding

Welkom aan u allen,
op deze viering
waarbij we onze dierbare overledenen gedenken.


Vandaag willen wij terugdenken
aan alle mensen die gestorven zijn
en die we missen.
Als gelovige gemeenschap zijn we hier samen gekomen
om te bidden voor onze overledenen
en ons geloof uit te drukken in het leven na de dood,
bij God, vader van alle mensen.

Het feest van Allerzielen raakt ieder van ons.
Jullie hebben het voorbije jaar afscheid moeten nemen
van een vader of moeder,
van een zoon of dochter,
broer of zus,
oom of tante,
neef of nicht,
vriend of vriendin,
een buur, ...

Laten we in deze viering God danken
om al die mensen die van ons zijn heengegaan
en die een bijzondere plaats blijven innemen in ons hart.
De kaarsjes die we straks voor elk van hen zullen aansteken
zijn een teken van ons geloof,
dat zij verder leven over de dood heen in Gods liefde.

Vergevingsmoment

Inleiding door de Priester

We zijn hier samenkomen rond onze dierbare overledenen,
met onze mooie herinneringen,
maar ook met onze pijn en verdriet.
Laten we bij het begin van deze viering even stil worden
en God en elkaar om vergeving vragen
voor alles waarin we als mensen tekort kwamen.


God, op deze dag kijken we terug
naar het leven van onze overledenen,
naar de mooie dagen die we deelden,
maar ook naar de momenten dat we geen geduld hadden
of er niet waren voor elkaar
Heer, wees goed voor ons, Heer ontferm u over ons

Kyrie Eleison
Christe Eleison
Kyrie Eleison

Priester:

Moge God, die barmhartig en goed is
onze kleinmenselijkheid vergeten
en ons in zijn liefde eens leiden
naar eeuwig leven bij Hem, voor altijd. Amen

Gloria

Gloria in excelsis Deo.
Et in terra pax hominibus bonae voluntatis. Laudamus te. Benedicimus te. Adoramus te. Glorificamus te. Gratiam agimus tibi propter magnam gloriam tuam. Domine Deus, Rex coelestis, Deus Pater omnipotens. Domine Fili unigenite, Jesu Christe. Domine Deus, Agnus Dei, Filius Patris,. Qui tollis peccata mundi, miserere nobis.. Qui tollis peccata mundi, suscipe deprecationem nostram. Qui sedes ad dexteram Patris, miserere nobis. Quoniam tu solus Sanctus. Tu solus Dominus. To solus Altissimus, Jesu Christe. Cum Sancto Spiritu in gloria Dei Patris.. Amen.


Openingsgebed

God, vader van alle mensen,
wij zijn hier samengekomen
om alle lieve doden te gedenken
die we missen in ons hart.
We gedenken bijzonder alle mensen
van wie we dit jaar
in onze parochie gelovig afscheid namen.
Open ons hart voor uw Woord van hoop
en geef ons Uw kracht om te geloven
dat zij nu thuisgekomen zijn
en verder leven bij u. Amen.

Eerste lezing

We luisteren naar een stukje uit een brief van Dietrich Bonhoeffer
aan de vrouw van zijn beste vriend.

Als je van iemand houdt en je bent van hem gescheiden,
kan niets de leegte van zijn afwezigheid vullen.
Je moet dat niet proberen,
je moet eenvoudig aanvaarden en volharden.
Dat klinkt hard, maar het is een grote troost,
want zolang de leegte blijft,
blijf je aldoor met elkaar verbonden.
Het is fout te zeggen:
God vult die leegte.
Hij vult haar helemaal niet, integendeel.
Hij houdt die leegte leeg
en helpt ons zo de vroegere gemeenschap met elkaar te bewaren,
zij het dan ook in pijn.
Hoe mooier en rijker de herinneringen,
des te moeilijker de scheiding.
Maar dankbaarheid verandert
de pijn der herinneringen in stille vreugde


Tussenzang

Abide with me; fast falls the eventide;
the darkness deepens; Lord, with me abide.
When other helpers fail and comforts flee,
Help of the helpless, O abide with me.

Blijf mij nabij. Snel valt de avond. De duisternis groeit. Heer verlaat mij niet.
Wanneer andere bijstand ontbreekt, en vertroosting wijkt, Steun van de hulpelozen, verlaat mij niet.

Swift to its close ebbs out life's little day;
earth's joys grow dim; its glories pass away;
change and decay in all around I see;
O thou who changest not, abide with me.

Het korte leven gaat vlug voorbij. De vreugden der aarde vervagen,Haar heerlijkheid verdwijnt.
Overal merk ik verandering en verval. O, Gij die niet verandert, verlaat mij niet.

I need thy presence every passing hour.
What but thy grace can foil the tempter's power?
Who, like thyself, my guide and stay can be?
Through cloud and sunshine, Lord, abide with me.

'k Heb nood aan Uw aanwezigheid elk voorbijgaand uur.
Wat, behalve Uw gratie kan de verleiders' (Satans) macht verijdelen!
Wie kan zoals Uzelf mijn gids en steun zijn? Doorheen regen en zonneschijn, O, verlaat mij niet.

Hold thou thy cross before my closing eyes;
shine through the gloom and point me to the skies.
Heaven's morning breaks, and earth's vain shadows flee;
in life, in death, O Lord, abide with me.

Houdt Uw kruis voor mijn luikende ogen. Schijn doorheen de duisternis en wijs mij de hemel.
De hemelse ochtend begint te gloren, aardse schimmen wijken. Bij leven en dood, O Heer, verlaat mij niet.


Evangelie (Lucas24)

Acclamatie

Uw Woord, Heer, heeft een wond’re kracht.
Het toont Uw goedheid en Uw macht.
Alleluia. Alleluia Alleluia Alleluia

Homilie


Geloofsbelijdenis


Belijden we nu ons geloof in het jaar van het credo
in verbondenheid met alle christenen,
met de woorden waarmee de kerk
als sinds de 4de haar geloof uitspreekt.
die ook onze dierbare overledenen vaak hebben uitgesproken.

Ik geloof in God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde.
En in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer,
die ontvangen is van de Heilige Geest,
geboren uit de maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
gekruisigd is, gestorven en begraven,
die nedergedaald is ter helle,
de derde dag verrezen uit de doden;
die opgevaren is ten hemel
en zit aan de rechterhand van God, Zijn almachtige Vader,
vandaar zal Hij komen oordelen
de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest;
de heilige katholieke Kerk;
de gemeenschap van de heiligen;
de vergiffenis van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam; het eeuwig leven. Amen

Voorbeden

Inleiding door de Priester

Bij deze afbeelding van de gekruisigde Christus,
die als eerste uit de dood is verrezen
hebben we de kruisjes gezet van alle mensen
van wie het voorbije jaar in deze kerk of in Stene
gelovig afscheid hebben genomen.
We geloven dat ook zij nu zijn thuisgekomen bij God
en eens zullen delen in de verrijzenis.
Vanuit dit geloof willen we nu samen bidden voor onze overledenen.
We zullen hun namen noemen
en voor elk van hen een kaarsje aansteken aan de paaskaars,
het symbool van de Verrezen Christus,
als teken van ons geloof dat ze verder leven bij God.

God, onze Vader, met pijn
maar vooral ook met dankbaarheid
noemen we de namen van onze lieve doden.

Gerarda Tanghe 96 jaar
Martha Dewilde 81 jaar
Philippe Frammont 51 jaar
Edgard Dewulf 82 jaar
Elvire Verlinde 84 jaar
Robrecht Poiz 84 jaar
Franciscus Grootaert 87 jaar
Godelieve Mostrey 84 jaar
Yvette Speghelaere 58 jaar

Laat ons zingend bidden.

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est

Wij dragen deze overledenen verder mee in onze herinneringen.

Camiel Vaneessen 69 jaar
Henri Vanloo 87 jaar
Malvina Vandewalle 97 jaar
Denise Quintens 84 jaar
Yvonne Reinenbergh 84 jaar
Georgette Carmanne 94 jaar
Yvonne Vandamme 98 jaar
Marcel Loncke 80 jaar
Jozef Gauderis 83 jaar

Laat ons zingend bidden.

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est


Wij geloven dat Gij hen nu in Uw liefde voor altijd hebt opgenomen.

Eddy Picavet 59 jaar
Nelly Semey 97 jaar
Maurice Brysse 84 jaar
Jeanne Inghelbrecht 85 jaar
François Hoflack 80 jaar
Yvette Devriendt 71 jaar
Rachel Wouters 91 jaar
Maurice Dedulle 88 jaar
Louis Dewulf 91 jaar

Laat ons zingend bidden.

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est

Priester

Sinds je bij ons wegging
ben je overal
naamloze stilte rondom ons
zachte bries in de zomeravond
vogel ontvlucht aan
het schutblad van onze handen.
Niet aan de warmte
van ons hart.

Orgelmuziek

Offerande


Offerandeliederen


Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan.
Waarvoor zijn wij hier op aard.
Wie weet wat er is achter ster en maan.
Hoelang duurt nog de nacht.

Waar ligt het land waar we mogen zijn
en wat is de taak die ons wacht.
Waar is de geest die met ons leeft,
die ons de vrede geeft.

Waar staat de poort die ons binnen laat
en die ons ook beschermt.
Hoe veel offers werden er niet gebracht.
Toch nog blijft het altijd nacht.

Waar dan is het licht op ons duist’re aard,
de hand die ons geleid.
Hoe lang, ja hoe lang, duurt nog de tijd,
de tijd dat wij zijn bevrijd.




'k Heb gehoord van een stad boven wolken,
boven aardse benevelde landen.
'k Heb gehoord van de zonlichte stranden
en daarboven is nu ook mijn thuis.
Halleluja, moet mijn ziel zingen.
Halleluja, ik reis naar die stad toe.
Ook al was hier mijn weg soms vermoeiend,
maar het gaat naar omhoog en naar huis !

'k Heb gehoord van een stad zonder tranen,
zonder nood, zonder angst, zonder strijden,
waar ik nooit meer van ziekte zal lijden,
en ik weet dat ik nu daar zal zijn.
Halleluja, daar juichen wij allen.
Halleluja en twijfel verdwijnt daar.
Daar ik nooit meer zal struikelen of vallen.
Ik ben thuis, ik ben thuis bij mijn Heer !

'k Heb gehoord van de blanke gewaden
en van gouden, ja schitterende kronen.
'k Heb gehoord: Gods geslacht zal daar wonen;
en mijn wens was ook eens daar te zijn.
Halleluja, 't doet mijn geest verheugen.
'k Hoor gezangen van hemelse vreugden.
Dit onttrekt mij van al d' aardse banden
en mijn wens was ook eens daar te zijn.

Orgel

Offerande

Gebed over de gaven


Moge de Heer het offer uit uw handen aannemen,
tot lof en eer van zijn Naam,
tot welzijn van ons en van heel zijn Heilige Kerk.

Gebed over de gaven

God, onze vader
aanvaard deze gaven
brood en wijn,
de tekenen van uw zoon Jezus
waarmee hij zijn leven voor ons gaf.
Laat al onze dierbare overledenen
eens delen in het eeuwig even bij u
Dit vragen we u door Jezus Christus,
Uw zoon en onze Heer,
die Gij als eerste liet opstaan uit de dood
Amen.

Prefatie

De Heer zal bij U zijn. De Heer zal u bewaren.
Verheft uw hart. Wij zijn met ons hart bij de Heer.
Brengen wij dank aan de Heer, onze God.
Hij is onze dankbaarheid waardig.


Heer onze God, soms breekt uw licht in mensen door,
onstuitbaar zoals een kind geboren wordt.
Wij hebben dat mogen ervaren en daarom,
in weerwil van ons verdriet, zoeken wij woorden om U te danken.

Want ondanks onze rouw hebben wij vele redenen
om U te danken voor deze overledenen.
Veel goedheid is van hen uitgegaan,
veel goedheid hebben zij mogen ontvangen.

Wij danken U om hun liefde en toewijding:
daardoor werd de wereld in onze kring
meer een wereld naar uw hart.
In hun geloof, hoop en liefde kwam Jezus aan het woord.

Om Hem danken wij het meest.
Zijn opstanding geeft zin aan het leven
en dank zij Hem kunnen wij tastend geloven
dat de dood niet het laatste woord heeft,
ook niet voor onze dierbare overledenen.

Daarom danken wij U en aanbidden U met deze woorden:

Heilig

Sanctus, Sanctus, Sanctus, Dominus Deus Sabaoth.
Pleni sunt coeli et terra gloria tua.
Hosanna in excelsis.
Benedictus qui venit in nomine Domini. Hosanna in excelsis

Eucharistisch gebed

Wij noemen uw naam, Heer onze God,
en wij zegenen U, dit uur,
deze dag die Gij ons geeft.
Wij aanbidden U,
verdoofd of gelaten,
vervreemd of opstandig vol geloof en ongeloof tegelijk.


Gij zijt een God van levenden,
Gij hebt U niet geschaamd om onze God te zijn,
eeuwig en trouw, op leven en dood,
in goede en kwade dagen.
Zoudt Gij uw naam dan niet gestand doen
en genadig zijn voor deze mensen?

Dat bidden wij U omwille van Jezus Christus,
onze broeder, uw beminde zoon,
die Gij geroepen en gezonden hebt
om ons voor te gaan naar U;
die, mens geworden en beproefd;
in lief en leed aan U heeft vastgehouden,
die alles heeft volbracht,
ons leven, onze dood,
die zich, met hart en ziel aan deze wereld heeft gegeven.

Toen Hij met zijn vrienden aan tafel zat,
nam Hij brood in zijn handen….

Acclamatie

Glorie, Lof en eer aan u: Christus, koning verlosser.
U weerklinke ons blij gezang: Hosanna de Zoon van God.

Eucharistisch gebed

Daarom nemen we hier dit brood en deze beker
en gedenken
dat Hij door zijn lijden, dood en verrijzen
licht heeft gebracht over ons bestaan.
Wij gedenken
dat hij ons nabij blijft als een weldadig licht
zodat we niet meer in duisternis dwalen.

En wij bidden om zijn Geest:
dat er licht mag komen
over ons spreken en zwijgen
en over ons doen en laten.

Dat er licht mag komen in onze wereld,
licht van gerechtigheid en liefde
zodat mensen en volken
kleurrijker worden voor elkaar.

Dat er licht mag komen
over uw Kerk, uw huis op aarde,
zodat ze schijnen mag
zoals een baken van hoop en belofte voor de wereld.

Gedenk onze overledenen die wij vandaag gedenken.
Neem hen op in uw vrede en laat ze voor ons
een goed woordje doen bij God.
Dat ze ons dat kleine duwtje in de rug geven
dat we soms nodig hebben.
Dat zij toch mogen voelen dat wij vandaag aan hen denken.
Laat ons de dierbare herinneringen aan hen koesteren
als een kostbare bron van sterkte en moed.

Door Hem en met Hem en in Hem zal uw naam geprezen zijn,
Heer onze God, almachtige Vader,
in de eenheid van de Heilige Geest,
hier en nu, en tot in eeuwigheid. Amen.

Onze Vader

Vredeswens


Agnus Dei

Agnus Dei, qui tolis peccata mundi, misere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, misere nobis.
Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, dona nobis pacem.

Communie

Orgel

Communielied

Jesus bleibet meine Freude
meines Herzens Trost und Saft.
Jesus wehret allem leide
Er ist meines Lebens Kraft.
Meiner Augen Lust und Sonne,
Meiner Seele Schatz und Wonne,
Darum lass ich Jesum nicht,
Aus dem Herzen und Gesicht.


Jezus blijft mijn vreugd
De troost en het levenssap van mijn hart.
Jezus houdt alle lijden af.
Hij is mijn levenskracht
De zon en de het plezier van mijn ogen.
De schat en het genot van mijn ziel
Daarom laat ik Jezus niet verdwijnen
uit mijn hart en mijn gelaat

Bezinning

Als ik je naam
in het zand had geschreven
hadden de golven hem
na korte tijd uitgewist.

Als ik je naam
in een boom had gegrift
was de schors
met de tijd vergaan.

Als ik je naam
in marmer had gekapt
was de steen
na veel tijd gebroken.

Maar ik heb je naam
in mijn hart geborgen
en daar wordt hij
voor de eeuwigheid
goed bewaard.


Stilte

Slotgebed


God, vader van alle mensen,
in deze viering herdachten we de mensen
die het voorbije jaar gestorven zijn,
Aan uw liefde en goedheid
vertrouwen we hen toe,
geeft hen nu een plaats bij u.
Blijf hen die verdriet hebben
troostend en sterkend nabij.
Laat ze uw zorg ervaren
in de trouw van hun vrienden,
wanneer het gewone leven
weer verder gaat. Amen.

Zending en zegen

In deze viering hebben we samen onze lieve doden herdacht
en hen opnieuw aan Uw liefde toevertrouwd.
Gesterkt door ons geloof dat zij verder leven bij God,
mogen we nu van hieruit terug naar huis gaan.
God gaat met ons mee
en draagt ons in onze dankbaarheid en ons verdriet.
Hij schenkt ons zijn kracht en zegen,
Hij die voor ons wil zijn Vader, Zoon en H. Geest. Amen


Ik wil graag de familie uitnodigen om het kruisje van jullie dierbare, hier vooraan te komen halen en mee naar huis te nemen.

Geen opmerkingen: