zaterdag 4 april 2009

Pasen Zandvoorde 2009

WE LUIDEN DE PAASKLOK
Paasviering 2009 OLVparochie Zandvoorde
Klok luiden (misdienaar)
intredestoet – intredelied
Canticorum jubiloRegi magno psalite
1. Iam resultent musicaUnda tellus sidera.
2. Personantes organis,Jubilate, plaudite
Kruisteken pastoor
Welkomstwoord (KSA leiding)
Zalig Pasen, iedereen welkom, groot en klein. Vandaag hangen we het aan de grote klok: Christus leeft, Christus is verrezen opdat ook allen zouden leven, ten volle.
Klok luiden (misdienaar) Paaslied
Alleluia, alleluia.Alleluia, alleluia.Alleluia, alleluia.
Inkeermoment
Pastoor:
We zijn niet altijd Paasmensen die de weg vinden tot Christus en de medemens en daarom bidden we om ontferming.
KSA1:
Omdat wij onze oren en ons hart soms sluiten voor de Paasklok die ons oproept te leven zoals Jezus, bidden we: Heer, ontferm U over ons.
Lied (samen met aanwezige vormelingen) Lieve Heer, lieve Heer ga ons voor op de weg, Laat ons niet staan in de kou. Blijf bij ons, ga niet weg, maar toon ons de weg Die enige weg naar Jou

KSA2: Omdat wij soms wel een klokje horen luiden maar de klepel niet weten hangen en met vooroordelen medemensen benaderen, bidden we: Christus, ontferm U over ons.
Lied: Lieve Heer …
KSA3: Omdat we soms een grote klok opzetten en anderen overstemmen, bidden we: Heer, ontferm over ons.

Lied: Lieve Heer …
Openingsgebed
Pastoor:
Goede Vader, zoals wij thuis samen eten, zo zitten wij hier samen rond de tafel van Jezus.
Iedereen hoort erbij. We luisteren naar elkaars verhaal.
Laat ons op deze paasdag ook met een open hart luisteren naar uw verhaal van goedheid, vrede en vreugde. Geef ons de kracht en de moed om dit te blijven doen, elke dag van ons leven. Amen.
Gloria:
Alleluia (3x), loof nu de Heer.Alleluia (3x), loof nu de Heer.Loof nu de Heer alleluia (3x).Loof nu de Heer.

Eerste lezing
Hand. 10, 34a, 37-43
Tussenzang
1. Woord van God tot ieder gesproken,Dat wij samen zingend verstaan.Woord van God tot ieder gesproken,Alleluia
Alleluia (7x)
2. Rijk van God vandaag reeds ontloken,Al is ver en moeilijk de baan.Rijk van God vandaag reeds ontloken,Alleluia.
Verrijzenisevangelie
Joh. 20, 1-9
Na evangelie:
Alleluia (8x)
Woordje van de pastoor
Geloofsbelijdenis
1. Ik geloof in God de Vader, Onze Vader, onze Heer.Die de hemel en de aarde, Die ook mij geschapen heeft.Ik geloof in God de Vader, Hem zij glorie, lof en eer.
2. Ik geloof in Jezus Christus, Zoon van God en Mensenzoon.Die verrezen uit de doden, ons bevrijdt uit alle dood.Ik geloof in Jezus Christus, leven Woord en levend Brood.
3. Ik geloof dat God door Jezus, ons Zijn Geest gezonden heeft.Die ons vreugde, licht en warmte, die ons kracht en liefde geeft.Ik geloof in God de Helper, Geest die leven in mij leeft.
4. Ik geloof dat God Zijn liefde, voort laat leven in Zijn kerk.Wereldwijs werkt zijn genade in elk dienend mensenwerk.Ik geloof dat ik ook kerk ben, door de doop daartoe gemerkt.
Voorbeden
Pastoor:
Bidden we voor al wat ons ter harte gaat.
KSA4:
Dat de Paasklok ons op de goede weg leidt.
Lied: Oh Lord hear my prayer, oh Lord hear my prayer. When I call, answer me. Oh Lord hear my prayer, oh Lord hear my prayer. Come and listen to me.
KSA5:
Dat we klokkeluiders van God worden.

Lied: Oh Lord ….
KSA6: Dat we de Christusklok steeds horen luiden als we beslissingen nemen.
Lied: Oh Lord ….
KSA7: Dat de klokken ons oproepen tot stil gebed.
Lied: Oh Lord ….
Offerandelied en aanbrengen gaven door KSAkinderen
· paaslelies
· klein klokje
· brood
· wijn
1. Laat mij Heer voor Uw altaar komenUw nabijheid stemt mij blij.Laat mij steeds in Uw liefde wonen,Sterk mij Heer, sta mij ter zij.
Alleluia, alleluia, alleluia voor de Heer.Laat mij Heer voor Uw altaar komen, ‘k zing mijn loflied U ter eer.
2. Laat mij Heer aan Uw tafel komenSpijs mij met Uw levend Brood.Zo zal ik U steeds toebehoren.Richt mijn leven naar Uw woord.
Gebed over de gaven
Hemelse Vader, geen groter liefde is er dan hij die zijn leven prijsgeeft voor zijn vrienden. Jezus werd voor ons het Paaslam, gebroken brood en wijn van vreugde. Zegen deze gaven opdat ze ook voor ons teken en kracht worden tot overgave aan U en aan elkaar.
Eucharistisch gebed
Heilig:
Heilig de Vader, de Zoon en de Geest …. (samen met aanwezige vormelingen
Na de consecratie:
Heer Jezus, wij verkondigen Uw dood.En wij belijden tot Gij wederkeertDat Gij verrezen zijn (2x)
Onze Vader (gezongen/ orantehouding)
1. Onze Vader in de hemel, geheiligd zij Uw naam.Laat Uw Rijk van Liefde komen en doe steeds Uw Wil verstaan (2x).
2. Geef ons brood om van te leven, vergeef ons onze schuld.Leid ons nimmer in bekoring, maar verlos ons van het kwaad (2x).
Vredeswens en lied: (samen met aanwezige vormelingen)
Paz, paz, paz,El mundo pide paz.Logra la paz en tu interior Y derama la en la tierra.
1. Solo la paz trae la paz, La guerr’engendra guerraPaz es l’hermana del amor, cuando vence no hay vencidos.Paz es la fuerza con que sale, el sol cada manana.Es la conciencia universal que descanse en su inocencia.
2. Sembra el arbol de la paz, por doquiera que vayas.Y el cielo entero regara las semillas con tu paz.Solo si tienes puedes dar, la paz no es un decretoEs una forma de vivir, un camino a seguir.
Vertaling:Vrede, vrede, vredeDe wereld vraagt vredeZoek de vrede in jezelfEn draag ze uit, de wereld rond.
1. Allen de vrede draagt de vrede, oorlog veroorzaakt oorlog.Vrede is de zuster van de liefde, als ze overwint, zijn er geen verliezers.Vrede is de kracht waarmee de zon elke dag oprijst, Vrede is het geweten van de wereld, die rust in haar onschuld.
2. Zaai de boom van vrede overal waar je gaat,En de hele wereld zal het zaad beschijnen met jouw vrede.Alleen als je de vrede hebt, kan je ze geven. Vrede is geen wet.Het is een manier van leven, een weg die je dient te volgen.
Communie (liederen)
Stiltemoment + bezinning na communie
KSAleiding:
En de vrienden van Jezus haastten zich om aan elkaar te vertellen: Jezus leeft! Jezus wil dat wij leven! Jezus is bij de Vader en spreekt voor ons ten beste. Aan allen een zalig Pasen.
Slotgebed
Goede God, wij bidden dat de Paasklok mag weergalmen over de hele wereld en overal gehoord wordt en geluk en vrede brengt onder de mensen. Wij vragen het door Christus, onze Heer. Amen.
Woordje van KSA ( extra ei, uitnodiging naar de weide + drankje)
Zending en zegen
Wij worden gezonden om klokkeluiders te zijn en als Paasmensen te leven in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen.
Slotlied
1. Kondig het aan: de Heer is verrezenZeg aan de wereld dat Jezus leeft.Dit is de weg die Hij heeft gewezen,Dit is de waarheid die Hij geeft.Dit is het leven voor alle eeuwen: Alleluia! Christus leeft!
2. Zing nu een lied van vreugde en vrede, Zing nu een lied van barmhartigheid.Alle verdriet en pijn zijn geleden, Als wie verdrukt is wordt bevrijd.Laat aan wie treuren uw blijdschap weten: Alleluia! Christus leeft!
3. Leef in uw hart met volle vertrouwen, Hoop op een toekomst voor iedereen,Steun voor wie zwak is, troost voor wie rouwen,Vriendschap en goedheid om u heen.Liefde volstaat om een wereld op te bouwen:Alleluia! Christus leeft!

Geen opmerkingen: