dinsdag 29 januari 2019

Maria Lichtmis


Schuldbelijdenis

Heer,
Maria zei “Ja”. Zij wilde moeder worden van Jezus.
Wij ontvangen ook boodschappen van papa of mama.
Soms zeggen wij daar niet altijd “ja” op.
Vergeef ons Heer.

Kome over ons uw Geest, uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.

Heer,
Wij spreken onze spijt uit voor de keren
dat wij niet lief waren voor onze ouders.
Geef ons steeds de kracht om met volle aandacht naar hen te luisteren
Vergeef ons heer

Kome over ons uw Geest, uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.

Heer,
Wij willen graag proberen als goede Christen te leven.
Toch vergeten wij dit wel eens of doen er te weinig inspanning voor.
Heer vergeef ons

Kome over ons uw Geest, uw kracht tot vrede.
Geef het kwaad geen macht over ons.


Lezing : twee handen

Zei de kleine hand tot de grote hand:
Hé grote hand, ik heb je nodig want bij jou ben ik geborgen.
Ik voel je hand wanneer ik wakker word en jij dan bij me bent,
wanneer ik honger heb en jij mij voedt,
wanneer jij helpt als ik een toren bouw,
wanneer ik met jouw hulp mijn eerste pasjes zet,
wanneer ik bij je kom als ik wat angstig ben.
Kom, blijf bij mij en hou me vast.

En zei de grote tot de kleine:
Hé kleine hand, ik heb je nodig want jij hebt mij gegrepen.
Dat voel ik als ik voor jou mag zorgen,
als ik speel en lach en dol met jou,
als ik met jou kleine ogen
wonderbare dingen nieuw ontdek,
als ik je warmte voel en van je hou
en als ik merk hoe ik met jou weer kan bidden en danken.
Kom, blijf bij mij en hou me vast.


Voorbeden


Wij bidden voor de kinderen die
in de loop van het voorbije jaar gedoopt werden:
laat ze vandaag en nog vele jaren een lichtje zijn voor hun ouders,
 hun familie en hun vrienden.
Laat ons zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.

Voor alle kinderen en ouders van deze wereld,
die niet zo gelukkig zijn als wij:
in het bijzonder gaan onze gedachten naar de slachtoffers
van oorlog of natuurrampen, dat hun honger wordt gestild,
dat zij kleren en onderdak hebben
en dat ze vooral de moed niet verliezen in deze moeilijke tijden.
Laat ons zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.

Bidden wij voor alle ouders,
dat God hen mag helpen bij de opvoeding van hun kinderen
dat zij moedig en geduldig kunnen luisteren
en in trouwe liefde kunnen leven met mekaar en met hun kinderen.
Laat ons zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.

Bidden wij voor hen die geen kinderen kunnen krijgen....
of die van een kind hebben moeten afscheid nemen...
dat zij licht mogen ervaren
door de goedheid van mensen rondom hen.
Laat ons zingend bidden.

O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. When I call, answer me.
O Lord hear my prayer. O Lord hear my prayer. Come and listen to me.



Bezinning

Soms vergeet ik het. Het licht in de gang.
De deur van haar kamer staat altijd half open
zo schijnt het licht van de gang op haar kamer als ze slapen gaat.
Het is een soort van houvast.
Maar soms vergeet ik het ..... en knip het licht uit.
Dan vraagt ze, als ik nog even blijf luisteren:
" Vader, laat je het licht straks aan?"

Eigenaardig is dat eigenlijk.....
Grote mensen willen liever het licht uit.
Kinderen liever het licht aan....
Christus, die zichzelf het Licht noemde,
zei eens waarschuwend tegen de grote mensen:
 "Als je niet wordt als kinderen...”

In elk geval laat God altijd ongevraagd het licht aan.
Hij vergeet het nooit. Het grote licht,
Christus, is altijd het licht voor ons
Ook al gaan we zelf het donker in,
zelfs in de diepe duisternis, wanneer we de weg kwijt zijn.

Onze Vader laat het licht aan.
Het Licht sprak dat zelfs eens uit:
"Zie" zei het Licht!!


Geen opmerkingen: