dinsdag 19 september 2017

25ste zondag door het jaar




Heer Jezus,
U gaat ons voor op de weg van goedheid en onberekende liefde,
maar wij denken vaak in termen van beloning voor verdiensten.
Heer, ontferm U over ons. Heer wees goed voor ons

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Christus, Gij geeft uw leven voor ons geluk,
maar wij laten ons soms zo weinig inspireren door uw voorbeeld. Christus, ontferm U over ons. Christus wees goed voor ons

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.

Heer Jezus, Gij nodigt ons uit om anderen te dienen,
maar wij vechten zo dikwijls om de eerste plaatsen.
Heer, ontferm U over ons. Heer wees goed voor ons

Kwaad en zorgen afgegeven, kwetsbaarheid voor God gebracht
Hij zal dragen heeft vergeven. Zwakheid wordt bij Hem tot kracht.





Voorbeden
  
Voor allen die verantwoordelijkheid dragen in de Kerk.
Dat zij met vreugde en enthousiasme
Gods grenzeloze goedheid voor iedere mens verkondigen en beleven. Laten wij zingend bidden

Laat ons bidden. Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.

Voor hen die de boodschap van het Evangelie
toegankelijk maken via de nieuwe communicatiemedia:
dat zij de juiste woorden en beelden vinden
om de rijkdom van ons geloof te vertolken.
Laten wij zingend bidden.

Laat ons bidden. Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.

Voor journalisten en opiniemakers
en voor allen voor allen
die verantwoordelijkheid dragen in de wereld van de media.
Om een kritische geest, die waarheid van leugen onderscheidt,
om gevoeligheid voor het leed van mensen.
Laten wij zingend bidden.

Laat ons bidden.
Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.

Bidden we voor onszelf en alle christenen
dat wij op Gods manier leren denken en spreken
 over mensen die anders geloven dan wij,
Dat iedereen zich welkom mag voelen in onze Kerkgemeenschap.
Laten wij zingend

Laat ons bidden. Laat ons bidden in de stilte van ons hart,
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.


Bezinning na de communie


De werkers van het elfde uur…
Merkwaardig dat ze zeggen: "Niemand heeft ons aangeworven"
Hier kan veel leed achter steken.
Leed van mensen die altijd en helemaal onderaan de ladder staan.

Ik val weer buiten de prijzen, tussen wal en schip,
gedoemd om altijd de laatste te zijn.
Niemand ziet mij staan; niemand werft mij aan.

De werkers van het elfde uur…
Ik ben te klein of te groot, te oud of te jong,
ik ben onhandig of onkundig;
ik spring uit de band of val uit de toon.

Ik moet altijd maar horen dat ik voor dit of voor dat niet in aanmerking kom.
Men zegt van mij dat ik de boel op stelten zet
en dat ik al eens mijn eigen ruiten stuk gooi.
Men zegt van mij dat ik niet rechtgelovig ben;
iemand die niet in het lijntje loopt, een rare vogel.

En daarom heeft niemand mij aangeworven
of toch nog… te elfder ure, of vijf voor twaalf
was er toch iemand die zei:

"voor mij ben je wel de moeite waard..."


Geen opmerkingen: