GOEDE VRIJDAG 2017 AVONDVIERING
INSTRUMENTALE MUZIEK
OPENINGSWOORD
Lector 1
Goede avond beste mensen,
welkom in deze Goede Vrijdag viering,
waarin we opnieuw het verhaal willen beluisteren van Jezus lijden en dood. Het verhaal van het kruis waarop iedereen vroeg of laat botst in zijn leven. Laat ons daarom, misschien bewuster dan anders,
een kruisteken maken bij het begin van deze viering,
zodat wij in alle lijden en miserie God bij ons mogen weten
als Vader, Zoon en Heilige Geest,
LIED 372
Jezus, om uw lijden groot, om uw leven en uw dood,
die volbrengen 't recht van God, Kyrie eleison.
Om het zwijgen, het geduld, waarmee Gij de wet vervult,
als men vrucht'loos zoekt naar schuld, Kyrie eleison.
Om de doornen van uw kroon, om de geesling en de hoon,
roepen wij, o Mensenzoon, Kyrie eleison.
OPENINGSGEBED;
Dit is het uur, God,
waarop uw zoon voor ons gestorven is.
Dit is het uur waarop Gij Hem verheerlijkt hebt.
Dit is het uur waarop wij bidden:
trek ons allen tot U en laat ons het kruis zien,
waarin onze enige hoop gelegen is vandaag en tot in eeuwigheid. Amen
BEZINNING ROND DE NAGELS OP HET KRUIS
Lector 2
De eerste nagel: de nagel van “aan zijn lot overgelaten zijn”
Na het avondmaal ging Jezus met zijn leerlingen
naar de overkant van de Kedron beek.
Daar was een boomgaard die Hij met zijn leerlingen binnenging.
”waak en bid met Mij” vroeg Hij zijn leerlingen
en een eind verderop ging Hij zitten,
water en bloed zwetend om wat komen zou:
ofwel doorgaan in het spoor dat God voor Hem uitgetekend had,
ofwel opgeven, God verlaten en verraden.
“niet mijn wil, maar uw wil mag gebeuren”
bad Hij tot Zijn Vader;
Hij ging zijn leerlingen opzoeken,
maar ze waren in slaap gevallen.
“Is het dan teveel gevraagd om met Mij te weken” vroeg Hij hen.
Intussen waren Judas en de dienaars van de hogepriester daar
om Hem gevangen te nemen.
Ze boeiden Hem, brachten Hem eerst naar Annas,
dan naar Kajafas en tenslotte naar Pilatus.
LIED
O hoofd vol bloed en wonden,
bedekt met smaad en hoon,
o hoofd zo wreed geschonden,
uw kroon een doornenkroon.
O hoofd eens schoon en heerlijk
en stralend als de dag,
hoe lijdt Gij nu zo deerlijk!
Ik groet U vol ontzag.
De tweede nagel: de nagel van “het verraad.”
Lector 3
Petrus volgde Jezus van op een afstand.
Hij werd in het paleis van de logepriester binnengebracht
en Petrus kon ook binnenglippen.
Een meisje dat aan de poort stond vroeg aan Petrus
“ben jij ook één van de leerlingen van die Man daar”?
Petrus antwoordde: “Wel neen…”
Het was koud en de knechten hadden een vuur aangemaakt.
Petrus stond er bij om zich te warmen.
Iemand vroeg hem: ”Ben jij ook niet één van zijn leerlingen?”
Petrus ontkende opnieuw.
Maar één van de knechten zei:
” Heb ik je daar straks niet in de boomgaard gezien?
Je was toch bij Hem?”
Petrus ontkende opnieuw heftiger dan te voren.
En toen begon er een haan te kraaien, driemaal.
LIED O hoofd…
Voor ons valt alles samen:
het licht, het brood, de geest,
wij vieren en beamen
in één gebaar het feest
dat Jezus ons beloofde,
dat aan ons werd volbracht.
Wij heffen onze hoofden.
Ga met ons door de nacht.
De derde nagel: de nagel van het “veroordelen.”
Lector 1
Pilatus ging het gerechtshof binnen en riep Jezus bij zich:
“Bent u de koning van de Joden?”
Jezus antwoordde hem:
“zegt u dat zelf of hebben anderen u over mij gesproken?”
Pilatus gaf ten antwoord:
“Ben ik een Jood? Uw volk levert u uit. Ze zeggen dat u hun koning bent;” Jezus antwoordde daarop :
”Mijn koningschap is niet van deze wereld.” “
U bent dus toch koning?” vroeg Pilatus.
“Ja, ik ben koning” antwoordde Jezus,
“hiertoe ben Ik in de wereld gekomen
om getuigenis van de waarheid af te leggen.”
“Wat is de waarheid?” vroeg Pilatus.
Hij ging naar buiten en hij stelde het volk voor
te kiezen tussen Barabbas of Jezus.
Het volk koos voor Barabbas en daarmee veroordeelden ze Jezus.
Pilatus liet Jezus geselen,
de soldaten vlochten een kroon met doorntakken,
zetten hem die op het hoofd
en wierpen Hem een purperen mantel om.
“Gegroet, koning va n de joden” zeiden ze en ze lachten Hem uit.
Pilatus nam de gegeselde, toonde hem aan het volk en zei:
”Ziedaar de mens.”
Maar het volk schreeuwde om Hem te kruisigen
en Pilatus waste zijn handen om daarmee zijn onschuld aan te tonen.
“Pak hem dan maar mee, hier is uw koning.”
En zo werd Jezus veroordeeld, afgeschreven,
overgeleverd aan de willekeur van het volk.
LIED O hoofd…
Brood is de mens geworden
die voor ons in wou staan
en koos zich te omgorden
met liefde om te gaan
waar wij niet kunnen volgen
tenzij wij als het graan
in zaailingen verzwolgen
het durven op te staan
De vierde nagel: de nagel die “mensen vastnagelt”.
Lector 2
Na zijn veroordeling werd Jezus weggebracht.
Hij sleepte het kruis achter zich aan
en een grote massa kijklustigen volgde hem.
Langs de weg stonden vrouwen die om hem treurden.
Jezus keek hen aan en zei: “huil niet om mij en om jezelf.
Als ze dit doen met het groene hout, wat doen ze dan met het dorre?”
Toen ze op Golgota aankwamen,
sloegen ze hem aan het kruis en met hem 2 misdadigers,
de ene rechts, de andere links van hem.
Op het bordje dat op het kruis werd aangebracht,
had Pilatus laten schrijven:”
Jezus, de Nazareeër, de koning der Joden.”
Dit opschrift werd door heel wat Joden gelezen,
want de plaats waar Jezus gekruisigd werd,
lag dicht bij de stad.
LIED
Met de boom des levens wegend op zijn rug,
droeg de Here Jezus Gode goede vrucht.
Kyrieleison, wees met ons begaan,
doe ons weer verrijzen uit de dood vandaan
Het kruis
Lector 3
Het kruis, het lijden, het verdriet, het staat er.
Het kruis en daarop vastgenageld,
Jezus met wonden in handen en voeten.
Handen die niet meer kunnen geven,
voeten die niet meer kunnen leven.
De nagels heten nu
“aan je lot overgelaten worden,” “verraad”, “veroordelen”
en “mensen vastnagelen”, hen martelen met woorden en daden.
De nagels heten ook armoede of oorlog,
discriminatie of verdrukking, asielzoekers of ontheemden.
De nagels heten ook stress of winstbejag ten koste van anderen.
Daar staat het dan,
het kruis waarop Hij die lammen deed gaan, doven liet horen,
blinden deed zien, doden leven gaf en Hij nu,
zelf ten onder gegaan in de donkerste gang van de dood.
Hij die alles was voor anderen nu vernederd en genageld.
En in zijn lijden en dood heeft hij
alle lijden en alle dood van de wereld opgenomen.
Maar de dood is niet het einde:
Hem navolgen is nagels uittrekken
en alles wat vastnagelt, ongedaan maken
om het leven een kans te geven.
Want leven is leven vanuit de gekruisigde
die zelf de dood overwon in zijn verrijzenis.
Wij geloven in het leven
en we willen ons niet neerleggen bij lijden, onrecht en dood.
Kruishulde
Dit is het kruis, waaraan de redder van de Wereld heeft gehangen.
Lector 1
Een houten kruis met nagels doorboord, is teken van lijden en pijn.
Een houten kruis met bloemen getooid, is teken van hoop en bevrijding.
Dit kruis eren, is de nagels uittrekken en het met bloemen tooien
zodat het ten volle een getuigenis van hoop en toekomst mag zijn.
(De priester legt zelf een eerste bloem en nodigt de mensen uit het kruis
met bloemen te komen versieren zodat het ten volle tot leven mag komen.)
Stilte
Orgel
Lector 2
Als we hier en nu samenkomen,
als wij de nagels van alles wat pijn doet uit het kruis
en het leven hebben weggenomen,
als wij hier voor elkaar willen zeggen en getuigen
dat de dood niet het laatste woord is,
dan kunnen we dat omdat er niet alleen de dood van Jezus is,
maar ook en veel meer nog zijn leven,
zijn verrezen leven dat ons zin geeft in het leven.
Daarom willen we ook vandaag
zijn woorden en zijn daden van die laatste avond herhalen.
Laat ons dan samen bidden met zijn woorden.
Onze Vader…
Onze Vader, die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd,
uw rijk kome,
uw wil geschiede
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het kwade.
Want van u is het koninkrijk
en de kracht en de heerlijkheid in eeuwigheid.
Priester
Heer Jezus Christus
Laat het delen van uw lichaam
voor ieder van ons kracht tot nieuw leven zijn.
Zalig zij die genodigd zijn aan de maaltijd des Heren.
Zie het Lam Gods, dat wegneemt de zonden der wereld.
Heer, ik ben niet waardig, dat Gij tot mij komt,
maar spreek en ik zal gezond worden.
Communie in stilte
Gebed na de communie
Samen
God, vader van alle mensen
Uw zoon Jezus is de weg gegaan van het kruis,
Hij heeft op het kruis alle pijn en lijden op zich genomen.
Hij roept ons op om niet voorbij te gaan
aan de pijn en het lijden van mensen
Help ons het kruis dat mensen moeten dragen,
het lijden van de wereld, mee te dragen
dit vragen we u door Christus onze Heer, Amen
Priester
Broeders en zusters,
wij zijn met de Heer meegegaan,
een kruisweg door liefde gedragen.
Wij voelen mee met wat Jezus meemaakte
zo 'n tweeduizend jaar geleden.
Maar wij voelen ook mee met wat Hij nu meemaakt
in die vele kleine mensen die lijden.
Telkens zouden wij het lijden willen verzachten,
de dood willen tegengaan.
Maar wij voelen ons machteloos.
Soms zelfs vrezen wij dat het kwade sterker is dan het goede.
Het enige waartoe wij in staat zijn,
is in geloof en vertrouwen meegaan met de lijdende mensen.
Toch is Jezus’ kruisdood niet het einde geworden,
maar het begin van ommekeer, de weg die leidde naar nieuw leven.
Met Pasen zullen we vieren,
dat leven het haalt op de dood,
dat liefde wint van haat.
dat recht langer standhoudt dan onderdrukking.
Elk kruis waaraan we niet voorbijgaan,
elke solidariteit met mensen
die lijden is het begin van nieuw leven.
Laten we bidden dat ook in onze tijd
Pasen aan onze wereld mag gebeuren.
Laat ons dan in de stilte van deze Goede vrijdag nog even bidden
In verbondenheid met alle mensen
die lijden in onze wereld, hier en in het zuiden
En laten we dan heengaan in stilte
U kan nog een aantal minuten in de kerk in stilte gaan bidden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten