woensdag 13 januari 2016

2de zondag door het jaar nieuwjaarsviering Pastorale eenheid

Welkom


Weet je wat er vandaag zo leuk is ?
Dat we als pastorale eenheid samen zijn
rond de tafel van de Heer.
We maken even tijd om bij elkaar te zijn.
We leggen al onze activiteiten even stil.
De tafel wordt gedekt.
De tafel van verbondenheid met de Heer.
Toevallig is in de liturgie vandaag het verhaal te horen van de bruiloft van Kana. Onze naam verwijst hiernaar.
Laten we samen gemeenschap vormen met de Heer in ons midden
net zoals toen bij de bruiloft
God geeft mensen kracht om alles wat in het leven verwaterd is,
om te vormen tot vreugde

In de komende week bidden we ook
voor eenheid onder de christenen.
Het is een uitnodiging om even stil te staan
bij de andere christelijke gemeenschappen in onze stad
en te groeien in waardering en samenwerking.


Schuldbelijdenis


God en liefste Vader in de hemel,
Ik had graag een nieuw hoofd...
met dit hier ben ik al zo dikwijls tegen de muur gelopen,
Schenk mij a.u.b. ook een paar nieuwe ogen...
tegenwoordig verlies ik zoveel belangrijke dingen uit het oog.
Ik zie alles zoveel in wit-zwart,
zo graag zou ik alles weer in kleuren willen zien...
Heer wees goed voor ons.

Amor, amor, amor, amor, hermanos mios,
Dios es amor.
Ama todos como hermanos,
Dios es amor

God, hebt U ook nog wel een nieuwe neus voor mij !
De mijne heb ik al voor zoveel opgehaald.
Ik steek hem overal in waar het niet moet en...
ik heb al zo dikwijls mijn neus voorbij gepraat.

God, een andere tong zou me ook goed van pas komen!
Die ik nu heb, is al een beetje te scherp geworden,
ze is zo lang en ook vuil van kritiek...
Heer wees goed voor ons.

Amor, amor, amor, amor, hermanos mios,
Dios es amor.
Ama todos como hermanos,
Dios es amor


God, zelfs een paar nieuwe oren zou ik kunnen gebruiken!
Mijn éne oor tuit van al het geroddel rondom mij,
mijn andere is haast doof: het hoort zo weinig goeds of vrolijks.
Ik zou graag weer op mijn twee oren willen slapen!

En dan mijn tanden, God en liefste Vader in de hemel,
'k heb er al zo dikwijls moeten op bijten...
'k Heb ze al zo vaak laten zien...
Soms staat er te veel haar op en dan weer te weinig.
Heer wees goed voor ons.

Amor, amor, amor, amor, hermanos mios,
Dios es amor.
Ama todos como hermanos,
Dios es amor

Tenslotte mijn mond!
De laatste tijd zet ik zo een grote mond op.
Ik spreek zo gemakkelijk mijn mond voorbij...
Mijn mond heeft het zingen verleerd en ook het fluiten.
En hij zwijgt als hij spreken moet...
Geef mij er eentje van kleiner formaat
die weer hartelijk kan lachen!

En dan, als ik een heel klein toemaatje mag vragen,
zorg dan liefst ook nog voor een paar nieuwe ellebogen...
Ik heb er zo erg mee gewerkt en geduwd dat ze versleten zijn.
Ik heb er haast geen meer.
Heer wees goed voor ons.

Amor, amor, amor, amor, hermanos mios,
Dios es amor.
Ama todos como hermanos,
Dios es amor


Voorbeden


Voor allen die met ons het geloof delen in hetzelfde evangelie :
dat alle christelijke kerken op zoek gaan naar de kern van goedheid
in het hart van elke medemens.
Laten wij zingend bidden

O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: When I call, answer me.
O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: come and listen to me.


Voor alle mensen bij wie de wijn in hun leven is opgeraakt.
Dat de zorg en het begrip van hartelijke medemensen
hun weer nieuwe moed geeft en geloof in de toekomst.
Laten wij zingend bidden

O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: When I call, answer me.
O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: come and listen to me.


Voor alle medewerkers in onze pastorale eenheid Kana.
Dat Jezus aanwezig mag zijn in hun spreken en handelen
Opdat ze, zoals in Kana,
Gods liefde aanwezig brengen onder de mensen.
Laten wij zingend bidden.

O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: When I call, answer me.
O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: come and listen to me.



Voor onszelf en alle christenen.
Dat we, zoals Maria,
oog hebben voor de nood van medemensen,
ze aan Jezus toevertrouwen
en ingaan op Jezus’ uitnodiging om mensen te helpen.
Laat ons zingend bidden

O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: When I call, answer me.
O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: come and listen to me.


Voor de studenten die in deze dagen examens afleggen.
Om moed en geduld voor henzelf, hun ouders en voor al wie hen omringen. Laten wij zingend bidden.

O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: When I call, answer me.
O Lord hear my prayer, o Lord hear my prayer: come and listen to me.


Bezinning


Een mens heeft vaak meer nood aan een goed woord
dan aan een geschenk

Een mens heeft vaak meer honger naar genegenheid
dan naar brood

Een mens heeft vaak meer pijn door onbegrip
dan door een wonde

Een mens heeft vaak meer vreugde bij een eenvoudig samen zijn
dan bij een groot feest

Een mens heeft vaak meer te zeggen met een blik
dan met woorden

Een mens heeft vaak meer te dragen in zijn hart
dan in zijn handen

Een mens heeft vaak meer gebeden in de stilte
dan wij vermoeden.

Geen opmerkingen: