dinsdag 30 oktober 2012

Allerzielen

Welkom


Vandaag willen wij terugdenken aan alle mensen
die het voorbije jaar gestorven zijn en die we missen.
Het thema van deze viering is
Ik zal er zijn.
Wat er ook gebeurt Hij, God
gaat steeds met ons mee.
Niet alleen God is nu in ons midden.
Ook wij vormen samen gemeenschap rond onze overledenen,
die we aan hem toevertrouwd hebben.
Zo zijn wij er ook voor elkaar.

Het feest van Allerzielen raakt ieder van ons.
Jullie hebben het voorbije jaar afscheid moeten nemen
van iemand die ons dierbaar was en is.
Laten we in deze viering God danken
om al die mensen die van ons zijn heengegaan
en die een bijzondere plaats blijven innemen in ons hart.
De kaarsjes die we straks
voor elk van hen zullen aansteken
zijn een teken van ons geloof,
dat zij verder leven over de dood heen in Gods liefde.


Schuldbelijdenis


Om het goede woord dat we niet hebben gezegd,
om de warmte die we niet hebben gegeven,
Heer wees goed voor ons.

Kyrie eleison (3x)

Om de tijd die we niet over hadden voor elkaar,
om de trots die ons van elkaar verwijdert,
Heer wees goed voor ons.

Christe eleison (3x)

Om het oordeel dat we hebben geveld,
om de zelfzucht die ons van elkaar vervreemdt,
Heer wees goed voor ons.

Kyrie eleison (3x)


Eerste Lezing


De Heer is mijn vriend,
ik hou van zijn naam.
Hij zal mij wegen tonen.
De Heer zal met mij langs de grenzen gaan,
ik mag in zijn aandacht wonen.
Hij geeft mij een land,
waar ik rusten kan,
waar de twijfel mij niet kan raken.
Daar bouwt Hij een stad voor de nieuwe mens,
God wil mij gelukkig maken.
De Heer is mijn vriend,
nu kom ik tot rust,
zijn vreugde doorademt de dagen.
Hij zingt in mijn hart nu het avond wordt,
nu mijn honger hem brood komt vragen.
De Heer brengt mij thuis.
Hij heeft mij gezalfd.
Hij zal mij geliefde noemen.
De Heer is mijn vriend,
als de dood mij grijpt,
zal zijn mond mij tot leven zoenen.


Voorbeden


We bidden voor:


In het opgaan van de zon en in haar dalen
In het spelen van de wind
en in de kilte van de winter denken wij aan hen.
Laten we zingend bidden

Laat ons bidden, Laat ons bidden in de stilte van ons hart
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.

We bidden voor:


In het openspringen van de knoppen
en in de wedergeboorte van de lente,
in het azuur van de lucht
en in de warmte van de zomer,
denken wij aan hen
Laten we zingen bidden

Laat ons bidden, Laat ons bidden in de stilte van ons hart
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.


We bidden voor:

In het ruisen van de bomen
en in de schoonheid van de herfst,
Als wij vreugde voelen die we willen delen.
Zolang wij leven, zullen ook zij leven.
Want zij zijn nu een stuk van onszelf
als wij aan hen denken.
-Laten we zingen bidden

Laat ons bidden, Laat ons bidden in de stilte van ons hart
dat de Vader ons daartoe bezielen mag.


Bezinningstekst na de Communie


Je woord leeft niet meer onder ons,
Je hand wordt niet meer aangeraakt,
je zuchten en proberen, het is niet meer in ons bereik,
je diepe warme stem,
je lange luisteren
je naakte eerlijkheid,
je verborgen vechten,
dat alles is uit ons zichtbaar leven
voorgoed verdwenen
en toch, je bent nog steeds aanwezig,
dan bij de één, dan bij de ander,
je beeld is niet meer te vergeten,
zozeer hebben we je begrepen.
je woorden dragen verder...
Je handen geven voort...
Je luisteren en proberen...
We gaan er elke dag mee door.

Geen opmerkingen: