dinsdag 13 oktober 2009

Ziekenzorg CM Konterdam

28ste zondag door het jaar
Ziekenzorg CM Konterdam -Meiboom

Intredezang

Volk van de Heer,
samengekomen, om hier elkaar tot steun te zijn.
Zingen van hoop, delen hun dromen,
vieren het feest van brood en wijn.
Omdat geen mens alleen hoeft te gaan,
schuif aan de tafel saam.
Wees welkom in Gods naam.

Hoor naar het woord, hier uitgesproken,
hoop en belofte ons gedaan.
Godshand is naar ons uitgestoken,
kracht voor een mens om recht te staan
Kijk elkaar aan en zie dan het licht,
die vonk van liefdekracht,
die God in mensen bracht.

Kruisteken

Van harte welkom allemaal, we vieren vandaag missiezondag.
We willen danken voor alle missionarissen,
en bijzonder voor pater Damiaan
die vorig weekend heilig verklaard werd.
Maar we vieren ook dat we allemaal als christenen gezonden zijn
om te getuigen van ons geloof.
Laten we samen danken
in de naam van de Vader, de Zoon en H. Geest. Amen

Genade en vrede….
Laten we op deze missiezondag eucharistie vieren met de leden van Ziekenzorg CM nav de Nationale ziekendag van vorig weekend.
We zijn blij dat dit verplaatst werd omwille van de Katrienefeesten.


Welkom

Voorzitters

Dag in dag uit trekken velen erop uit om het werk te doen
waartoe Jezus zijn leerlingen heeft aangezet:
naar de kruispunten der wegen en dorpen
gaan zij zieken bijstaan, armen opvangen,
mensen aan de kant er weer bij brengen,
angsten verjagen,
en alles wat mensen beklemt bestrijden zij.

Ja, zo zijn wij allen geroepen
om op onze manier de Blijde Boodschap uit te dragen,
vreugde te brengen in het leven van mensen.
Men kan ook spreken van nieuwe contacten te leggen,
contacten die deugd doen, voor beide partijen.

In onze ziekenwerking is dit ook zo.
Wij zijn blij om de vrijwilligers die ieder jaar opnieuw
kleine wonderen verrichten.

Thuis, in het ziekenhuis, in een verzorgingstehuis,
vergasten zij de zieken, bejaarden en minder validen
met een bezoekje,
af en toe met een geschenkje,
maar vooral soms een serieuze babbel .

Bij de zieken ontstaat blijdschap
want zij worden door deze bezoeken opgekikkerd
en zij hopen bij het afscheid al op een volgende bezoekje.

En wij, de vrijwilligers,
worden zelf ook steeds weer door een deugdzaam bezoek
aangemoedigd om verder te doen
en nieuwe contacten te leggen.

Vandaag danken wij omdat Gods liefde
ons al zoveel geschonken heeft
en vragen wij Gods zegen en hulp
om ook dit werkjaar veel contacten te maken die deugd doen.


Bezinning

Gestrand was ik,
onverwacht nog.
De tegenwind was
aangegroeid tot storm.
Ik kon niet verder.
Tegen de grond was ik geslagen
Koud was ik, doodmoe,
tot op de botten.
Zou iemand mij zien ?
Of loopt iedereen gewoon door.
Druk met zichzelf.
Alleen aandacht voor plezier,
de ontspanning, het gemakkelijke ?
Als een wrak lag ik
op het strand van het leven
Totdat iemand mij aanzag,
mij opnam, luisterde,
geborgenheid schonk.
Die aandacht gaf mij moed,
deed mijn kracht groeien.
Ik vond de weg
naar het leven terug.
Ik kon weer varen
op de golven van de levenszee.
Dank zij de aandacht.
(Marinus Van den Berg)

Schuldbelijdenis

Priester

Wij bidden om Gods barmhartigheid en om Zijn helende liefde
in onze wereld en ons leven.

Lector

We denken te vaak aan onszelf en praten voor twee
zodat de anderen de kans niet krijgen om hun verhaal te doen.
Heer wees goed voor ons.

Heer verhoor ons gebed tot U, Heer verhoor ons geroep tot U, Heer ontferm U Heer over deze kerk, maak ons blij Heer en voltooi Uw werk.

Soms vergeten we een gulle lach te schenken
of een liefdevol woord
en doen we juist pijn aan diegenen van wie we houden.
Heer wees goed voor ons.

Christus God, hoor ons smeken aan, Christus God, zie Uw kindren staan, Christus Jezus, neem onze beden aan, Heer ontferm U over ons bestaan.

Niet altijd slagen we erin
om echte tochtgenoten te zijn
voor onze medemensen en de zieken met wie we leven.
Heer wees goed voor ons.

Heer vergeef onze zwakheid nu, Heer, vergeef onze ontrouw nu, Heer ontferm U Heer en wil ons niet slaan, als U helpt Heer zal het beter gaan.

Priester

Moge de goede God ons nabij zijn,
ons bevrijden van wat fout loopt in ons leven,
ons bezielen met Zijn geest van gerechtigheid
en ons geleiden op de weg van het geluk voor iedereen. Amen.

Lofzang

Eer aan onze God, vrede op aarde aan de mensen die Hij liefheeft.
Eer aan God, Eer aan God.

God van Liefde en van leven, hoop van mensen aan de kant
onze namen staan geschreven in de palmen van uw hand.

Zoon van God en Zoon van mensen, roepstem voor gerechtigheid,
droom van goedheid zonder grenzen leven in verbondenheid.

Geest van God en Geest van vrede Gij bezielt en vuurt ons aan
om ook uit onszelf te treden, zoals Jezus heeftgedaan.


Openingsgebed

God, Vader van alle mensen
Uw droom over ons mensen wordt waar
als mensen niet de grootste willen zijn
maar zich inzetten voor anderen.
Open ons hart voor Uw woord
en geef ons een krachtig geloof,
opdat wij uw liefde en trouw
zichtbaar maken in onze woorden,
en onze manier van leven,
in het bijzonder naar onze zieken toe.
Dat vragen we door Jezus,
uw zoon en onze Heer. Amen

Eerste lezing

Jij hebt in ons het verlangen naar ontmoeting gelegd.
Jij weet hoe mensen elkaar kunnen verrijken.
Jij kent de pijn van wie alleen verder moeten.
Altijd weer bloeit het verlangen naar ontmoeting op.
Als een plant in de woestijn, sterker dan de droogte.
Altijd zoekt een mens naar een mens.
Jij hebt in ons het verlangen naar ontmoeting gelegd.
Jij hebt ons dorstig gemaakt naar vriendschap en liefde.
Niemand kan leven zonder een woord dat goed doet.
Ons hart is onrustig totdat het zal rusten in ontmoeting.
Ons hart blijft verlangen totdat het antwoord vindt.
Jij die de Liefde voor de mensen bent,
wordt het verlangen naar ontmoeting.
Jij zult ons verlangen vervullen en voltooien.

Tussenzang

Heilig woord van God

Een luister straalt van ‘t bijbels blad, vol heerlijk als de zon.
Schenkt licht op ieders levenspad, laaft uit eeuwige bron.

Heilig woord van God, heilig woord van God,
Gij zult in deze aardwoestijn, steeds ons richtsnoer zijn.

Gods feest zweeft over ’t water voort, zijn waarheid woont daarin.
En werkt waar ook zijn schepsels ’t hoort, nieuwe levenszin.
Evangelie

Acclamatie(Congo)

Alleluia, Alleluia, Alleluia, Alleluia,
Alleluia, Alleluia, A-Alleluia!
Woord van God tot ieder gesproken
dat wij samen zingend verstaan:
’t Woord van God tot ieder gesproken. Alleluia.
Alleluia, Alleluia, Alleluia, Alleluia,
Alleluia, Alleluia, A-Alleluia!
Homilie

Geloofsbelijdenis

Belijden we nu ons geloof in verbondenheid met alle christenen,
met de woorden die de Kerk sedert de 4de eeuw uitspreekt.

Ik geloof in God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde.
En in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer,
die ontvangen is van de Heilige Geest,
en geboren uit de maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
gekruisigd is, gestorven en begraven,
die nedergedaald is ter helle,
de derde dag verrezen uit de doden;
die opgevaren is ten hemel
en zit aan de rechterhand van God, Zijn almachtige Vader,
vandaar zal Hij komen oordelen
de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest;
de heilige katholieke Kerk;
de gemeenschap van de heiligen;
de vergiffenis van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam; het eeuwig leven. Amen.

Voorbeden

Priester

Omdat wij het eerst door God worden bemind,
bidden wij tot Hem vol vertrouwen.

Lector

Laten we bidden om levenskracht
voor de ouderen in deze maatschappij,
dat er ruimte is om hen zorg te geven
op het moment dat ze die nodig hebben,
zodat ze hun levensdagen gelukkig en zorgeloos kunnen slijten.
Laat ons zingend bidden.

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est

Laten we bidden dat we samen contacten leggen
van echte vriendschap met alle kernleden
en dat we staande blijven zowel bij vreugde als verdriet.
Laat ons zingend bidden.

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est

Laten we bidden dat we samen kunnen lachen, vallen en opstaan,
dat de drukte van ons leven niet belet
contacten te maken met onze zieken en medemensen.
Laat ons zingend bidden.

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est

Laten we bidden voor de zieken in ons midden,
voor hen die een partner verloren hebben.
We bidden om levenskracht voor onszelf;
Laat ons zingend bidden

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est

Laten we bidden dat we samen
de contacten die verbroken zijn
kunnen verwerken met begrip
en aandacht voor elkaar
zodat we weer de draad met elkaar kunnen opnemen.
Laat ons zingend bidden

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est


En laten we ook bidden
voor alle mensen die ons dit jaar zijn ontvallen …..
(lijst overledenen),
dat ze bij de Heer rust en vrede mogen vinden.
Laat ons zingend bidden

Ubi Caritas, et Amor, Ubi Caritas Deus ibi est

Priester

Goede God, wij danken U
dat Gij luistert naar allen die U roepen.
Blijf bij ons aanwezig en omring ons
met voelbare vriendschap door de mensen rondom ons.
Dit vragen we U voor vandaag en alle dagen,
tot op het einde van de tijd Amen.

Offerandelied

Het brood uit graan geboren, staat hier op tafel klaar
en wijn geperst van druiven, de gaven van ons saam.

De gaven ook van Jezus, die Hij Zijn Vader bood
en deelde met zijn vrienden, de avond voor Zijn dood.

Dit broos dat is zijn lichaam, dat nu gebroken wordt
de beker die wij drinken, het bloed van Zijn verbond.

Gebed over de gaven

Moge de Heer het offer uit uw handen aannemen,
tot lof en eer van zijn Naam,
tot welzijn van ons en van heel zijn Heilige Kerk.

Gebed over de gaven

God, onze Vader,
Met dit brood en deze wijn
Willen we u danken voor uw zoon Jezus,
die zijn leven heeft gegeven om ons vrij te maken
van alles wat ons van U en van elkaar verwijderd houdt.
Geef, dat deze tekenen van brood en wijn
ons helpen om Jezus met heel ons hart te volgen
zodat Uw droom van vrede en gerechtigheid
voor iedereen waar kan worden. Amen.

Dankgebed

De Heer zal bij U zijn. De Heer zal u bewaren.
Verheft uw hart. Wij zijn met ons hart bij de Heer.
Brengen wij dank aan de Heer, onze God.
Hij is onze dankbaarheid waardig.

Omdat Gij ons zoveel geluk, vriendschap en vreugde schenkt,
willen wij U danken door Uw Zoon Jezus,
die ons vertelde hoe Gij bestaat.
Wij danken U om de velen die nog steeds luisteren naar Zijn woord
en het trouw behartigen, moedig en vindingrijk.

Wij danken U om de velen die altijd weer,
ongezien en zonder veel gedruis,
goed zijn en goeddoen,
dienstbaar zijn, beschikbaar
en gegeven door uw naam.

Wij danken U, om de velen die bij leed en lijden
de moed niet verliezen
en zelfs bij anderen de hoop levend houden.
Bijzonder danken wij U om hen die in onze parochie
het bezoek aan zieken en bejaarden
met veel zorg waarnemen,
nu al zoveel jaren lang.

Wij danken U om de velen
die in hun ouderdom mild zijn geworden
en altijd het goede in hun medemensen zien
en ruimte geven voor elkaar.

Wij danken U om uw Zoon Jezus,
die mens werd met ons,
opdat wij het leven zouden bezitten in overvloed.
Door Hem leerden wij te luisteren
naar de verlangens van anderen
en ons in te zetten voor een kwaliteitsvol bestaan.
Daarom brengen wij U lof, U Heer van ons leven,
en zingen U toe met de woorden :

Heilig

Samen zingen wij voor God de Heer, want Hij is Heilig, want Hij is heilig
Samen zingen wij voor God de Heer, brengen wij Hem alle eer.

Wij kunnen niet onder woorden brengen, Heer,
wat Gij voor allen die U liefhebben, hebt voorbereid.
Gij hebt U geopenbaard als een God, die ervan droomt
dat mensen volop zouden leven
in vrede, vreugde en vriendschap.
Zoals een moeder haar kind draagt,
zoals een vader opkomt voor zijn zoon,
zo bent Gij voor ons een trouwe God.
Uw hart is groter dan een mensenhart.

Ook als wij verscheurd worden door kleinheid en gebrokenheid,
Uw barmhartigheid kent geen grens.

Vol eerbied willen wij gedenken
wat Gij voor ons hebt gedaan door Jezus Uw Zoon.

Verkondigen wij het mysterie van het geloof.

Acclamatie (ZJ 365)

Glorie, Lof en eer aan u: Christus, koning
verlosser. U weerklinke ons blij gezang:
Hosanna de Zoon van God

Daarom God, gedenken wij zijn leven en dood,
en in Hem allen die lijden en sterven,
die zijn weg gaan ten einde toe.
In zijn voetspoor willen ook wij verder gaan.

Wij roepen zijn naam aan,
de Levende, de Verrezene voor altijd,
Jezus de Heer, de Gezalfde, uw dienstknecht.
En wij bidden U: zend uw heilige Geest,
opdat Hij ons krachtig en vrij zou maken,
opdat Hij een plaats zou bouwen in ons hart
voor iedere kleine mens.

Verwarm ons hart, opdat wij het wonder
van ons leven mogen beschermen voor elkaar.
Schenk ons wat van uw mildheid en mededogen,
opdat wij elkaar van dag tot dag met nieuwe ogen zouden zien,
opdat wij elkaars tekorten zouden dragen.

Maak ons krachtig en sterk, opdat wij wegen mogen zoeken van vrede,
opdat wij in elkaar uw gelaat zouden ontdekken,
opdat we voor elkaar zouden zorgen wie we ook zijn.

Door Hem en met Hem en in Hem zal uw Naam geprezen zijn,
Heer onze God, almachtige Vader,
in de eenheid van de heilige Geest hier en nu en tot in eeuwigheid.

Onze Vader

Vredewens

Vredeslied


De genade van God zij met U, met U en met mij.
De genade van God zij met U, met U en met mij.
De genade, de genade, met U en met mij.
De genade, de genade voor U en voor mij.

De liefde van God zij met U, met U en met mij.
De liefde van God zij met U, met U en met mij.
De liefde, de liefde, met U en met mij.
De liefde, de liefde voor U en voor mij.

De vrede van God zij met U, met U en met mij.
De vrede van God zij met U, met U en met mij.
De vrede, de vrede, met U en met mij.
De vrede, de vrede, met U en met mij.

Gebed om vrede

Heer Jezus, Gij hebt bij uw afscheid
aan uw vrienden en aan ons allen gezegd:
“Vrede laat ik u na, mijn vrede geef ik u”.
Vandaag komen wij U om die vrede vragen.
Beziel ons allen met uw Geest van liefde en solidariteit,
van verbondenheid met en zorg voor alle mensen om ons heen.
Zo kan de vrede groeien in ons midden
in alle gezinnen en buurten, in Ziekenzorg en onze parochie,
in ons land en wereldwijd.
Zo wordt elk hart van uw vrede vervuld
en worden alle mensen één met elkaar en met U,
Gij die leeft in eeuwigheid.
Amen.

Communie

Communielied


Heer wees mijn Gids, op heel mijn levensweg:
wees Gij mijn Gids.
Wijs mij de weg, naar Sion, gouden stad, wijs mij de weg.
Blijf dicht bij, ga stap voor stap mij voor, dan ben ‘k Uw spoor.

Nu aan Zijn hand, dwaal ’k nimmer van de weg:
Hij is mijn spoor.
‘t Zij door moeras of wei, langs hek en heg, leidt mij mijn Gids.
Licht, vriend’lijk licht, stroomt van Zijn aangezicht,
‘k hou daarom steeds, mijn oog op Hem gericht.

Bezinning

jij bent geen foto
op mijn kast van de herinneringen
jij bent een vriend
een broer, een zus

ik heb je nodig
in een tijd van hunkeren
de drukte van jouw dagen ken ik niet

jij spreekt
belooft en kiest de dag
maar geef me kans
jouw uitgestoken hand te weten
de stille troost
voor alles wat me rest aan vriendschap…

kom toch, morgen
kom vandaag…

Erik Lauwers

Stilte

Slotgebed


Vader, Gij kent onze zorgen en onze pijn.
Gij weet ook wat ons gelukkig maakt.
Luister naar ons en bescherm iedereen
die zich in uw naam inzet voor anderen.
Vanaf vandaag staan wij weer klaar
om blijde boodschap te zijn voor onze medemensen.
Steun ons daarom in onze nieuwe inzet:
dat vragen wij U in Jezus' naam. Amen

Zending en zegen

Ik wil u zegenen beste mensen
om tot zegen te zijn voor elkaar

Ik zegen je ogen,
opdat jullie met hartelijke ogen
elkaar zouden benaderen
En blijven dragen.

Ik zegen je oren,
opdat jullie horen
En helend luisteren
naar tekens van pijn en woorden van verdriet.

Ik zegen je handen,
dat ze steeds
teken van troost en toenadering mogen zijn
op momenten van pijn en vervreemding.

Ik zegen je voeten,
om nooit de ander te ontlopen,
om te durven zorgzaam nabij te zijn.

Ik zegen de lichamen van
jullie allemaal,
dat ze een positief
teken mogen zijn
van onze kwaliteit van aanwezig – zijn.

S (Bron: vrij naar Luc Versteylen


In het evangelie hoorden we Jezus uitnodiging
om niet de grootste en sterkste te willen zijn,
maar te leven in dienst van anderen.

Een radicale maar niet altijd zo’n gemakkelijke keuze.
Maar God wil ons daartoe van hieruit
zenden en zegenen met zijn kracht,
als Vader, Zoon en H. geest. Amen

Slotlied

Er komen stromen van zegen, dat heeft Gods Woord ons beloofd.
stromen verkwikkend als regen, vloeien tot elk die gelooft.

Stromen van zegen, komen als slagregens neer
nu vallen druppels steeds neder, zendt ons die stromen o Heer.

Er komen stromen van zegen, heerlijk verkwikkend zal ’t zijn
op die valleien en bergen, zal er nieuw leven dan zijn!

Geen opmerkingen: